728 x 90

برندگان نوبل فراخوان به تحقیقات بین‌المللی درباره اعدام زندانیان سیاسی در ایران دادند

نوبل
نوبل

روزنامه النهار لبنان در خبری که روز دوشنبه ۲۲شهریور ارسال کرد نوشت: در سی و سومین سالگرد کشتار تعداد زیادی از زندانیان در ایران، گروهی از برندگان جایزه نوبل با ارسال نامه مشترکی به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیق بین‌المللی در رابطه با اعدام زندانیان سیاسی در ایران شدند.

در نامه برندگان نوبل آمده است: ”جناب دبیرکل ما برندگان نوبل که این نامه را امضا کردیم، در سی و سومین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران، همبستگی و همدردی خود را با بستگان و یاران اعدام‌شدگان و هم‌چنین مردم ایران ابراز می‌کنیم. ما بر ضرورت تشکیل کمیسیون بین‌المللی تحقیق توسط سازمان ملل متحد برای بررسی این جنایت عظیم تأکید می‌کنیم“.

در ادامه نامه آمده است: سی و سه سال پیش، خمینی بنیانگذار دیکتاتوری مذهبی در ایران، فتوایی به‌خط خود صادر کرد که می‌گفت: همه ”زندانیان سرموضع و وفادار به مجاهدین خلق (سازمان مجاهدین خلق جنبش اصلی اپوزیسیون) محارب (کسی که با خدا مبارزه می‌کند) محسوب می‌شوند و صرف‌نظر از مرحله زندانشان، باید اعدام شوند“ .

بر اساس این فتوا، ۳۰هزار زندانی سیاسی پس از بازجویی دو یا سه دقیقه‌ای ”توسط هیأت موسوم به‌مرگ“ اعدام شدند و کسانی که حاضر نشدند مجاهدین خلق را محکوم کنند، بلافاصله به‌سالن اعدام فرستاده شدند.

هم‌چنین این نامه اشاره دارد به: ”بیش از ۹۰درصد اعدام شدگان اعضاء و هواداران سازمان مجاهدین خلق بودند و به‌دلیل مصونیت اعضای هیأت مرگ از مجازات آنها بالاترین مناصب را در رژیم ایران دارند. در این نامه توضیح داده شده است که "آنچه نیاز به تشکیل کمیسیون بین‌المللی تحقیق را افزایش می‌دهد این واقعیت است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، یکی از عاملان اصلی این کشتار بوده است...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe16cae1-66d9-43a6-b5e8-2b3a7e5fdede"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات