728 x 90

برایت بارت: مرگ رئیسی فهرست مدعیان «ولی‌فقیه» را تکان داد

هلاکت رئیسی
هلاکت رئیسی

 

سایت برایت بارت روز یکشنبه ۶ خردادماه جنگ و دعواهای درون نظام بر سر جانشینی ولایت فقیهی را منعکس کرد و نوشت: ایران؛ مرگ رئیسی فهرست مدعیان «ولی‌فقیه» را تکان داد.
مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در سانحه هلیکوپتر در ماه جاری، دو کشمکش برای قدرت را برانگیخته است، هم برای قدرت و هم برای جایگزینی رئیسی به‌عنوان نامزد اصلی جانشینی علی خامنه‌ای به‌عنوان «ولی‌فقیه».
- رهبر توسط یک گروه مرموز متشکل از ۸۸ روحانی «فاضل و دانشمند» به نام مجلس خبرگان انتخاب می‌شود که به نوبه خود توسط شورای نگهبان اداره می‌شود، بنابراین رهبر در نهایت کنترل می‌کند که چه کسی می‌تواند در زمان بازنشستگی، «کاندیدا» شود. .
- تنها رقیب قوی رئیسی برای جانشینی خامنه‌ای، پسر خود رهبر، مجتبی خامنه‌ای ۵۴ ساله بود. برخی از ناظران ایران متعجب‌اند که آیا مرگ رئیسی در زمان مناسب ترتیب داده شده بود تا راه را برای خامنه‌ای جوان‌تر برای تصاحب دفتر باز کند.
- خبرگزاری فرانسه مجتبی خامنه‌ای را شخصیتی ناشناخته توصیف کرد که به‌ندرت در انظار عمومی دیده می‌شود، اما در پشت صحنه بسیار نفوذ دارد و توسط ایالات متحده تحریم شده است.
خامنه‌ای جوان‌تر در نوامبر ۲۰۱۹ توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم شد تا از انتقال وجوه به شبکه سایه‌ای از مشاوران نظامی و امور خارجی علی خامنه‌ای که دهه‌ها مردم ایران را سرکوب کرده‌اند، تروریسم صادر کرده و بی‌ثبات‌سازی را پیش برده‌اند، جلوگیری کند. رئیسی نیز به‌عنوان یکی از اعضای این شبکه تحریم شد.
- انتخاب پسر خامنه‌ای ممکن است کمی بعید باشد، اما «با درگذشت رئیسی، برگه‌های جانشینی خامنه‌ای تغییر می‌کند» و مجتبی خامنه‌ای به‌وضوح یکی از مدعیان برتر است.
- رژیم از این‌که چه تعداد از ایرانیان رئیسی را تحقیر می‌کردند و درگذشت او را جشن می‌گرفتند، کمی خجالت می‌کشید، اما او مطمئناً طرفدارانی نیز داشت و برخی از آنها می‌گفتند سرکوب وحشیانه رئیسی علیه مخالفان برای حفظ ایران در کنار هم بسیار مهم است. آنها می‌ترسیدند جایگزینی که مشت آهنین رئیسی را ندارد، نتواند خیزش عظیمی مانند شورش پس از قتل مهسا امینی توسط «پلیس اخلاق» ایران را سرکوب کند.
مرکز استیمسون روز چهارشنبه‌ خاطرنشان کرد که انتقال قدرت ایران اغلب با امواج اخراج، ترور و خیانت همراه بوده است، در عین‌حال جناح‌های مختلف به‌دنبال موقعیت هستند. هیچ‌یک از رهبران ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹، یک سال قبل از مرگ یا کناره‌گیری، کسی را که بیش از همه مورد حمایت بوده، جایگزین نشده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aace0d83-daaf-4dee-8aa0-f6c3b72a4c85"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات