728 x 90

بحران و رویارویی در منطقه به‌دنبال ترور هنیه در تهران

سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل
سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل

پنتاگون با صدور بیانیه‌یی با اشاره به تلاشهای بازدارنده برای خنثی کردن تهاجمات رژیم ایران و گروه‌های وابسته به آن، اعلام کرد لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به ناوگان ضربتی یو.اس.اس.آبراهام لینکلن که به جنگنده‌های اف. ۳۵ مجهز است، دستور داد تا به حرکت خود به سمت منطقهٔ فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا سرعت ببخشند. علاوه بر این لوید آستین دستور داد زیردریایی مجهز به موشک هدایت‌شونده یو.اس.اس جورجیا نیز به نیروهای سنتکام در منطقه بپیوندد.

وزارت دفاع آمریکا در این بیانیه هم‌چنین از گفتگوی تلفنی لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با همتای اسراییلی‌اش خبر داد. در بیانیه پنتاگون از جمله آمده است: آستین بر تعهد آمریکا برای برداشتن هر گام ممکن برای دفاع از اسراییل تأکید کرد.

این بیانیه افزود: لوید آستین و گالانت درباره تلاشهای بازدارنده آمریکا برای خنثی کردن تهاجمات رژیم ایران، حزب‌الله و دیگر گروه‌های وابسته به آن در منطقه بحث و گفتگو کردند.

 

رویترز در گزارشی از بحران منطقه نوشت: در حالی که منطقه برای حملات احتمالی رژیم ایران و متحدانش پس از کشته شدن مقام‌های ارشد حماس و حزب‌الله آماده می‌شود، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دستور اعزام یک زیردریایی با موشک هدایت‌شونده به خاورمیانه را صادر کرده است.

ارتش ایالات متحده در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرد یو.اس.اس جورجیا، یک زیردریایی هسته‌یی، در ماه ژوئیه در دریای مدیترانه حضور داشت، رویترز افزود: اعلام علنی اعزام یک زیردریایی اقدامی نادر بود.

در حالی که واشنگتن به‌دنبال تقویت دفاعی اسراییل است، ارتش ایالات متحده قبلاً گفته بود که جتهای جنگنده و کشتی‌های جنگی نیروی دریایی بیشتری را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد... .

 

تایمز اسراییل روز دوشنبه ۱۲ اوت نوشت چندین گزارش حاکی از این است که اسراییل انتظار دارد حمله رژیم ایران در چند روز آینده انجام شود... این گزارشها نشان‌دهنده عکس فرضیه قبلی بود که رژیم ایران تحت فشار شدید بین‌المللی - از قصد اولیه خود برای انجام یک حمله گسترده قریب‌الوقوع در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران دست برداشته است...

این منبع افزود: اکسیوس به‌نقل از دو منبع ناشناس آگاه به جزئیات، روز یکشنبه گزارش داد که ارزیابی فعلی اسراییل این است که رژیم ایران طی چند روز، احتمالاً قبل از برگزاری مجدد مذاکرات آتش‌بس و آزادی گروگانها در روز پنجشنبه، به اسراییل مستقیماً حمله خواهد کرد.

در این گزارش آمده است، یوآو گالانت، وزیر دفاع روز یکشنبه با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا صحبت کرده و به او گفته است که آمادگیهای نظامی رژیم ایران حاکی از آن است که برای حمله گسترده به اسراییل آماده می‌شود.

پنتاگون این تماس را تأیید کرد و افزود که آستین دستور استقرار زیردریایی موشکی هدایت‌شونده یو.اس.اس جورجیا را در بحبوحه تشدید تنشها در خاورمیانه صادر کرده است. اعلام حرکات یک زیردریایی برای ایالات متحده یک تحول نادر است.

در همین حال، شبکه خبری کان و کانال ۱۳ نیز عصر یکشنبه گزارش دادند که ارزیابی به روز اسراییل این است که تهران قصد دارد در این هفته حمله بزرگی را انجام دهد...

 

رهبران فرانسه، آلمان و انگلستان روز گذشته طی بیانیه مشترکی حمایت خود را از فراخوان اخیر آمریکا، مصر و قطر برای سرعت بخشیدن به توافق آتش‌بس در غزه را اعلام کردند.

در این بیانیه از جمله آمده است: جنگ باید اکنون پایان یابد و تمامی گروگانهایی که هنوز توسط حماس بازداشت هستند باید آزاد شوند. مردم غزه به تحویل و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک نیاز دارند... . ما عمیقاً نگران افزایش تنش در منطقه هستیم و در تعهد خود برای کاهش تنش و ثبات منطقه‌یی متحد هستیم. بر این اساس و به‌ویژه، ما از رژیم ایران و نیابتی‌هایش می‌خواهیم از دست زدن به حملاتی که تنشهای منطقه‌یی را بیشتر می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگانها را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند. مسئولیت اقداماتی که این فرصت برای صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد، به گردن آنها خواهد بود. هیچ کشوری از تشدید تنش بیشتر در خاورمیانه سود نخواهد برد.

 

به گزارش رویترز اولاف شولتز صدراعظم آلمان روز گذشته در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسراییل به وی گفت باید توافقی در مورد آتش‌بس و آزادی گروگانها به دست آورد. رویترز افزود اولاف شولتز در این تماس گفته است با توجه به این‌که بسیاری از اهداف نظامی اسراییل در جنگ با حماس محقق شده و در عین‌حال تلفات غیرنظامی و ضایعات انسانی روبه افزایش می‌باشد، پایان دادن به جنگ در غزه گامی تعیین‌کننده در جهت کاهش تنشها در منطقه خواهد بود.

 

آکسیوس در گزارشی از گفتگوهای آتش‌بس در جنگ غزه نوشت: حماس با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد در گفتگوهای آتش‌بس در روز پنجشنبه که به فراخوان فوری سه دولت آمریکا، مصر و قطر برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

حماس در این بیانیه ضمن بر شمردن دلایل خود برای این تصمیم، از جمله ترور هنیه، شروط جدید و افزوده نتانیاهو و افزایش کشتار غیرنظامیان درغزه، گفته است: ما از میانجیها می‌خواهیم به‌جای وارد شدن در دور جدید مذاکرات یا ارائه طرح جدید دیگری، بر اساس طرح پیشنهادی جو بایدن و قطعنامه شورای امنیت، که در ۲ ژوئیه گذشته با آن موافقت شد، عمل کنند.

آکسیوس در گزارش خود افزود: مقامات اسراییلی می‌گویند مذاکرات روز پنجشنبه، فرصت «اکنون یا هرگز» برای توافق آتش‌بس می‌باشد.

 

باقری سرپرست وزارت‌خارجه رژیم و پاسدار نایینی سخنگوی سپاه پاسداران بر پاسخ رژیم به اسراییل به‌خاطر ترور اسماعیل هنیه، تأکید کردند:

گوینده رژیم: سرپرست وزارت امور خارجه در پیامی جنایت صهیونیستها در بمباران مدرسه تابعین در شهر غزه را محکوم کرد... ... ... آقای باقری تأکید کرد مماشات جامعه جهانی با این شّر مطلق به‌مثابه استقبال از گسترش شرارت و نفی همه هنجارهای تمدن انسانی است و دولتهایی مانند آمریکا انگلیس و کانادا شریک جنایت علیه فلسطین و مردم منطقه هستند... ... ... سرپرست وزارت امور خارجه هم‌چنین تصریح کرد ایران برای دفاع از امنیت و حاکمیت ملی خود و بر اساس منشور سازمان ملل در اقدامی مشروع و قاطع تجاوزگریهای رژیم اسراییل متجاوز را هزینه‌مند خواهد کرد... .

 

‌پاسدار نایینی – تلویزیون رژیم -۲۱ مرداد ۱۴۰۳:

گوینده رژیم: پاسخ ایران به حماقت رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه حتمی ست، سخنگوی سپاه با تأکید بر این‌که وحشت از پاسخ ایران تمام سرزمینهای اشغالی را فراگرفته گفت رژیم صهیونیستی در تضعیف روحیه جبهه مقاومت که یکی دیگر از اهداف این ترور بود هم شکست خورد. سردار نائینی با بیان این نکته که رژیم اشغالگر باید خود را برابر اراده قوی جهان اسلام آماده کند گفته موجودیت رژیم صهیونیستی پس از ترور شهید هنیه بیش از گذشته در معرض فروپاشی قرار گرفته...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d82a66c6-f39f-4271-8164-d132f380a649"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات