728 x 90

بحران اقتصادی ایران، صفوف طولانی ارز و سردرگمی مسافران

صفوف طولانی ارز و سردرگمی مسافران
صفوف طولانی ارز و سردرگمی مسافران

گزارشها از تشکیل «صفوف طولانی برای دریافت ارز» در فرودگاه خمینی از سوی مسافران عازم خارج کشور حکایت دارد.

این خبر همزمان با تعطیلات رسمی سه روزه در ایران منتشر شده است که از روز دوشنبه ۱۴ تا ۱۶خرداد ادامه می‌یابد.

خبرگزاریهای حکومتی نیز با انتشار گزارشی نوشتند: «نبود ارز مسافرتی در شعب بانکهای عامل در فرودگاه موسوم به خمینی، همه مسافران، حتی آنهایی که رسید دریافت ارز دارند را با چالش و مشکل روبه‌رو کرده است».

 

محدود کردن سفر به خارج به‌خاطر ورشکستگی ارزی

پیش از این و به‌دنبال نوسانات ارزی در ایران، ولی‌الله سیف، رئیس تحت تحریم بانک مرکزی رژیم ایران، در اظهاراتی که به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت، گفته بود: «مسافرت مسافران به خارج از کشور در کشورمان بیش از حد معمول است و باید متعادل شود».

اسکان‌نیوز هم‌چنین نوشته است: «در حالی که شعب بانکهای عامل در سطح شهرها به سختی اقدام به پرداخت رسید ارزی برای مسافران می‌کنند، در شعبه فعال در فرودگاهها مشکل کمبود ارز وجود دارد».

بر اساس این گزارش، علاوه بر اختلال در ارائه ارز به مسافران در فرودگاه خمینی، برای مسافرانی که «نه راه پیش دارند و نه راه پس»، برخی بانکها از جمله بانک ملت نیز دچار کمبود ارز شده‌اند.

بانک مرکزی رژیم ایران روز ۲۳اردیبهشت میزان خروج ارز همراه مسافر از طریق مرز هوایی را از ۱۰هزار یورو به پنج هزار یورو کاهش داد و اعلام کرد، برای کشورهای مشترک‌المنافع و هم مرز ۵۰۰یورو و برای سایر کشورها هزار یورو ارز مسافرتی اختصاص خواهد یافت.

برخی کانال‌های تلگرامی که پس از ممنوعیت خریدوفروش ارز به قیمت آزاد راه‌اندازی شده‌اند اعلام کرده‌اند که قیمت دلار در روز یکشنبه ۱۳خرداد بین ۶۴۰۰ تا ۶۵۰۰تومان در نوسان بوده است. قیمت یورو نیز به ۷۵۰۰تومان رسیده است.

پس از تک‌نرخی شدن ناگهانی ارز که روز ۲۱فروردین امسال اعلام شد، ارز اختصاص یافته به مسافران هوایی برای یک‌بار سفر در سال حداکثر هزار یورو اعلام شد که در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود.

پیشتر مسافران با ارائه پاسپورت، کارت ملی و بلیت می‌توانستند تا سقف ۵۰۰۰دلار از بانکها ارز دریافت کنند که البته بهای آن فرق چندانی با بازار آزاد نداشت.

افزایش ناگهانی قیمت دلار از روز ۱۸فروردین امسال آغاز شد و طی سه روز حدود ۹۰۰تومان افزایش یافت و به بالای شش هزار تومان صعود کرد.

در حال حاضر فعالیت صرافی‌ها و بازار آزاد ارز ایران به‌دلیل برخوردهای پلیسی و امنیتی برای کنترل نرخ ارز به‌حال تعطیل در آمده و خریدوفروش ارزهای خارجی به‌صورت قاچاق صورت می‌گیرد.

نرخ دستوری دلار از سوی دولت آخوند حسن روحانی، ۴۲۰۰تومان تعیین شده است که تنها به بخش‌ها و گروه‌های محدودی پرداخت می‌شود.

برخی تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند، اعلام نرخ دستوری برای ارز و برخوردهای امنیتی، در بلندمدت تأثیری نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1a147028-0ad2-4250-802d-209119f29d62"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات