728 x 90

بایدن: پیشنهاد طرح سه مرحله‌ای پایان جنگ غزه، برای مقابله اسراییل با تهدیدهای رژیم ایران

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه ۱۱خرداد پیشنهاد سه مرحله‌ای اسراییل برای آتش‌بس در غزه در ازای آزادی گروگانهای اسراییلی را مطرح کرد و گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده» که واکنش اولیه مثبت حماس را جلب کرد. بایدن از اسرائیلی‌ها درخواست کرد که فرصت آتش‌بس را غنیمت بشمارند.

جو بایدن گفت در صورت به نتیجه رسیدن این توافق «اسرائیل می‌تواند بخشی از شبکه امنیتی منطقه‌یی برای مقابله با تهدیدهای ایران باشد». به گفته او، این توافقی است «که تمامی گروگانها را به خانه باز می‌گرداند، امنیت اسراییل را تضمین می‌کند، وضعیت بهتری برای غزه پس از حماس ایجاد می‌کند، و زمینه را برای یک راه‌حل سیاسی و آینده بهتر برای اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به‌طور یکسان فراهم می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت اسراییل اکنون یک پیشنهاد جامع جدید ارائه کرده که از طریق قطر به حماس منتقل شده و نقشه‌راهی برای آتش‌بس پایدار و آزادی تمامی گروگانها است.

جو بایدن گفت پیشنهاد جدید متشکل از سه مرحله است و در مرحله نخست که شش هفته طول می‌کشد، آتش‌بس کامل ایجاد خواهد شد، سربازان اسراییلی از تمامی مناطق مورد سکونت در غزه خارج می‌شوند، و تعدادی از گروگانها از جمله زنان، سالخوردگان، و زخمی‌های اسراییلی در برابر صدها زندانی فلسطینی آزاد می‌شوند.

جو بایدن افزود در مرحله نخست هم‌چنین غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌ها و محله‌های خود در غزه از جمله شمال باز خواهند گشت و روزانه ۶۰۰کامیون کمکهای بشردوستانه به آنها تحویل داده خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت در این شش هفته، اسراییل و حماس به کمک ایالات متحده، مصر، و قطر درباره تدارکات لازم برای ورود به مرحله دوم و پایان دائمی خصومتها مذاکره خواهند کرد.

بر اساس طرح پیشنهادی اسرائیل، در مرحله دوم تمامی گروگانهای زنده اسراییلی آزاد می‌شوند و ارتش اسراییل از کل نوار غزه خارج می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ارتباط با مرحله سوم و پایانی طرح پیشنهادی اسراییل گفت که در این مرحله بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگانهای کشته شده اسراییلی به خانواده‌های آنها بازگردانده خواهد شد.

 

خبرگزاری رویترز در همین رابطه نوشت:

ایالات متحده می‌گوید مرحله اول شامل مذاکرات در مورد آتش‌بس دائمی است. حماس می‌گوید به شیوه‌ای سازنده پاسخ خواهد داد.
وزارت‌خارجه آمریکا با اشاره به تلاش ایالات متحده برای حمایت از این پیشنهاد، گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه با همتایان اردنی، سعودی و ترکیه‌ای خود صحبت کرده است.
وزارت‌خارجه ترکیه گفت: «او در گفتگو با وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که حماس باید این توافق را بپذیرد و هر کشوری که با حماس رابطه دارد باید بدون تأخیر به آن برای اینکار فشار بیاورد.
رهبران سنای ایالات متحده به رهبری دموکراتها و مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان به نشانه حمایت از اسراییل با وجود شکاف حزبی در ایالات متحده، روز جمعه از نتانیاهو برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره دعوت کردند.

 

فرانس ۲۴ نوشت: حماس: طرح آتش‌بس اسراییل در غزه مثبت است. حماس روز جمعه اعلام کرد که نقشه‌مسیر اسراییل برای آتش‌بس کامل غزه را که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شده بود، مثبت می‌داند و خواستار پایان جنگ تقریباً هشت ماهه شد.

 

خبرگزاری رویترز نوشت: دفتر نخست‌وزیر اسرائیل: جنگ غزه تا دستیابی به همه اهداف، از جمله بازگرداندن همه گروگانها و نابودی حماس، پایان نخواهد یافت.
نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل به مذاکره‌کنندگان اجازه داده است تا پیشنهادی را برای بازگرداندن گروگانهای نگهداری شده در غزه ارائه کنند.

 

تایمز اسراییل نوشت: وزیر خارجه آلمان و رئیس اتحادیه اروپا از پیشنهاد اعلام شده توسط بایدن برای پایان دادن به جنگ غزه استقبال کردند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان از پیشنهادی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به‌عنوان پیشنهاد اسراییل برای یک توافق مرحله‌ای گروگان در برابر آتش‌بس با حماس، ارائه کرد که به جنگ در غزه پایان می‌دهد، استقبال کرد.


اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز از این پیشنهاد حمایت می‌کند.
اورسولا فون در لاین گفت: «من کاملاً با بایدن موافقم که پیشنهاد اخیر فرصتی مهم برای حرکت به سوی پایان دادن به جنگ و رنج غیرنظامیان در غزه است. این رویکرد سه مرحله‌ای متعادل و واقع‌بینانه است». رئیس کمیسیون اروپا در رسانه‌های اجتماعی می‌گوید که اکنون به حمایت همه طرف‌ها نیاز دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98b43b32-81f1-4b44-a604-736670168c90"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات