728 x 90

بازتاب‌های گسترده به قتل مهسا امینی و خیزش مردم ایران در رسانه‌های بین‌المللی

قتل مهسا امینی
قتل مهسا امینی

خیزش مردمی در شهرهای تهران، سقز و سنندج در اعتراض به‌قتل وحشیانه مهسا امینی به رویاروییهای گسترده با مأموران سرکوبگر رژیم انجامید و با جنگ و گریز شبانه جوانان شورشگر با پاسداران ادامه یافت. مردم غیور کردستان جاده‌ها را بستند و با پرتاب سنگ به پاسداران خامنه‌ای یورش برده و مراکز حکومتی را هدف قرار دادند. در جریان همین درگیریها پوستر بزرگ خامنه‌ای جنایتکار و پاسدار قاسم سلیمانی در سنندج را پایین کشیده و پاره کردند.

این خیزش و قیام بازتاب گسترده‌ای در دهها خبرگزاری و روزنامه‌های مهم و وب‌سایت‌های زبانهای مختلف داشته است، گزارشهایی درباره زن‌ستیزی رژیم آخوندی و به‌قتل رساندن دختر ۲۲ساله ایرانی منتشر کرده‌اند.

 

 یورونیوز (۲۷ شهریور)  از اعتراض‌‌ها به مرگ مهسا امینی گزارش کرد و نوشت:

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بین نیروهای امنیتی و معترضان به مرگ مهسا امینی در سنندج شنبه شب درگیری روی داده است. 

در این تصاویر صدای تظاهرکنندگان شنیده می‌شود که شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند. این در حالی است که ماموران امنیتی برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. 

از سوی دیگر فضای سقز، شهری که پیکر مهسا امینی روز شنبه در آن به خاک سپرده شد ملتهب و امنیتی گزارش شده است. معاون استاندار کردستان بعدازظهر شنبه گفته بود «در حال حاضر امنیت کامل در شهر سقز برقرار است.» 

 

 العربیه ۲۷ شهریور نوشت: رویارویی ماموران امنیتی با معترضان در تظاهرات شبانه کُردستان

تظاهرات مردم کُردستان در اعتراض به قتل مهسا امینی تا پاسی از شامگاه شنبه ۲۶شهریور با تعقیب و گریز و رویارویی میان ماموران امنیتی و معترضان در سطح شهر سنندج و همچنین سر دادن شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر ایران ادامه داشت.

بنا به گزارش‌ها در ادامه این تظاهرات جوانان معترض سنندجی با آتش زدن لاستیک‌های خودرو اقدام به بستن یک بزرگراه در این شهر کرده و شعارهایی علیه سران نظام از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۲۶شهریور اعلام کرد مأموران رژیم ایران روز شنبه برای متفرق کردن تظاهرات اعتراضی در غرب کشور پس از مراسم تشییع جنازه زن جوانی که در اوایل هفته جاری در بازداشت پلیس در تهران جان باخت، گاز اشک‌آور پرتاب کرد.

رویترز ۲۶ شهریور نوشت: اعتراضات در غرب ایران روز شنبه در مراسم تشییع جنازه یک زن جوان که پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق در اجرای قوانین سختگیرانه حجاب جان خود را از دست داد، آغاز شد، و در اینحال نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.
با اشاره به خامنه‌ای ولی فقیه، برخی از معترضان شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دادند، و این در حالی بود که پلیس گاز اشک آور شلیک می کرد..
مانند اعتراضات گذشته، به نظر می‌رسد که مقامات دسترسی به اینترنت و تلفن همراه را در سقز و مناطق اطراف آن محدود کرده‌اند.

موسسه رصد انسداد اینترنت نت بلاکس(NetBlocks) روز جمعه از «قطع قابل توجه اینترنت» در تهران خبر داد و آن را به اعتراضات مرتبط دانست.

ناتانیل بازولیک، بازیگر استرالیایی در سریال «خاطرات خون‌آشام و اصیل‌ها» ، با به اشتراک گذاشتن خبری درباره قتل مهسا امینی در اینستاگرام خود که نسبت به سکوت فعالان حقوق زنان درباره این موضوع اعتراض می‌کند، نوشت: «ایران تحت حکومت اسلامی قرار دارد، چرا جهان سکوت کرده است».

 

موضعگیری مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت:  ما به‌شدت نگران مرگ مهسا امینی ۲۲ساله هستیم مرگ او نابخشودنی است.

 

  یورونیوز  فارسی ۲۶ شهریور -واکنش‌های «بی‌پایان» به مرگ مهسا امینی؛ طغیان خشم فروخفته معترضان به گشت ارشاد و حجاب اجباری 

مرگ مهسا امینی، دختر جوانی که به شکلی مشکوک پس از دستگیری توسط گشت ارشاد و الزام به شرکت در جلسات توجیهیِ حجاب جان خود را از دست داد واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج ایران به همراه داشته است.

اغلب واکنش‌ها علاوه بر ابراز تاسف، خشم و انزجار از ماجرای غمبار مرگ این دختر جوان اهل سقز که برای سفر خانوادگی و تفریحی به تهران آمده بود به نوعی ماهیت وجودی گشت ارشاد و نیز اجباری بودن حجاب برای زنان در ایران را دستمایه انتقاد‌های تند خود قرار داده‌اند.

سیل واکنش‌ها به مرگ مهسا امینی که پیکرش صبح روز شنبه ۲۶ شهریور در میان شعار‌های ضدحکومتی از سوی جمعی از مشایعت کنندگان به خاک سپرده شد از همان دقایق ابتدایی تایید و انتشار خبر جان باختن وی، در فضای مجازی به راه افتاد و این روند همچنان ادامه دارد.

مرگ مهسا امینی اکنون به مهم‌ترین موضوع شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی زبان غیر رسمی در ایران و خارج از کشور تبدیل شده و بر اساس برخی ارزیابی‌ها حجم واکنش‌ها به این موضوع حیرت انگیز و کم سابقه است. این موضوع بازتاب گسترده‌ای هم در رسانه‌های غیرفارسی داشته است.

واکنش‌های مختلف داخلی و خارجی به مرگ دختر جوان کرد پس از دستگیری و بازداشت موقت توسط گشت ارشاد را در این گزارش دنبال کنید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c21ee6d0-1098-40f3-a27a-431ffeffe3f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات