728 x 90

اولین گزارش هیأت حقیقت یاب به شورای حقوق‌بشر: هر گونه مانع‌تراشی در مسیر فعالیت‌هایمان را گزارش خواهیم کرد

سفیر کرستی کاوپی، نماینده دائم فنلاند در ژنو
سفیر کرستی کاوپی، نماینده دائم فنلاند در ژنو

اولین گزارش هیأت حقیقت‌یاب به شورای حقوق بشر؛ هر گونه «مانع‌تراشی» در مسیر فعالیت‌هایمان را گزارش خواهیم کرد.
صبح چهارشنبه ۱۴ تیرماه به وقت محلی، هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی سازمان ملل، در مقر سازمان ملل در ژنو، اولین گزارش شفاهی خود به شورای حقوق‌بشر در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران را ارائه داد.

در این نشست که از ساعت ۱۰:۳۰صبح به وقت محلی آغاز شد، سارا حسین، رئیس هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل گزارش اولیه این هیأت را به شورای حقوق‌بشر ارائه داد و در ادامه پس از واکنش کشورهای عضو و نماینده تعدادی از سازمانهای حقوق بشری، به برخی از پرسش‌های مطرح شده نیز پاسخ داد.

سفیر کرستی کاوپی، نماینده دائم فنلاند در ژنو:

آقای رئیس،

من از طرف کشورهای اسکاندیناوی-بالتیک صحبت می‌کنم. ما از مأموریت حقیقت‌یاب برای به‌روزرسانی ارزشمند تشکر می‌کنیم و حمایت خود را از این مأموریت تکرار می‌کنیم.

مردم ایران به‌طور مداوم خواستار رعایت حقوق خود از جمله پایان دادن به تبعیض سیستماتیک علیه زنان و دختران هستند. با این حال، سرکوب در قانون و در عمل تشدید می‌شود. ما از پیش‌نویس لایحه مربوط به اجرای قوانین حجاب اجباری و پیش‌نویس احکام قانون جزا که تخلف را بیشتر جرم انگاری می‌کند، نگران هستیم.

ما نگرانی عمیق کمیساریای عالی در مورد موج اعدامها، از جمله در زمینه اعتراضات را تکرار می‌کنیم. رژیم ایران باید فوراً اعدامها را متوقف کند و مجازات اعدام را تعلیق کند.

آزادیهای مدنی، به‌ویژه آزادی بیان و تجمع، چه آنلاین و چه آفلاین، هم‌چنان به‌شدت محدود می‌شود. ما از مقامات می‌خواهیم که بازداشت خودسرانه، کشتار، شکنجه و رفتار غیرانسانی و خشونت جنسی و جنسیتی را متوقف کنند و همه کسانی را که به ناحق بازداشت شده‌اند آزاد کنند.

در نهایت، ما از ایران انتظار داریم که به‌طور کامل با سازوکارهای شورا همکاری کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/574be6f4-3683-4b10-956f-5d66a2876889"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات