728 x 90

ان.بی.سی نیوز: آمریکا احتمالاً تحریم‌های جدیدی را علیه رژیم ایران وضع خواهد کرد

تحریمها علیه رژیم ایران
تحریمها علیه رژیم ایران

دیپلمات‌های اروپایی و مقامات سابق ایالات متحده به ان.بی.سی نیوز گفته‌اند که احتمالاً ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع خواهد کرد و به‌دنبال اجرای دقیق‌تر تحریم‌های موجود، با تمرکز ویژه بر هدف قرار دادن فروش نفت تهران به چین است.

این خبرگزاری افزود: گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین رژیم ایران و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر، بدون هیچ پیشرفتی برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ به پایان رسید و خطر رویارویی احتمالی با تهران در ماه‌های آینده را افزایش داد.

 هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده انتظارش را داشت، انجام نشده است. انریکه مورا، فرستاده اتحادیه اروپا در توئیتی گفت: ما با فوریت بیشتری به کار برای بازگرداندن یک توافق کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه‌یی ادامه خواهیم داد و بحثها را «شدید» خواند.


توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ که به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام معروف است، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی طراحی شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال۲۰۱۸ آمریکا را از برجام خارج کرد و دولت بایدن در تلاش برای احیای آن بوده است.

مقامات سابق، دستیاران کنگره و تحلیلگران گفتند، اما با توجه به این‌که چشم‌انداز نجات توافق به‌طور فزاینده‌ای تیره به‌نظر می‌رسد، دولت بایدن تحت فشار فزاینده‌ای در واشنگتن و متحدان خاورمیانه‌ای برای بررسی گزینه‌های دیگر برای مقابله با برنامه هسته‌یی ایران قرار گرفته است.

قانونگذاران گفتند که دو هفته پیش به درخواست سناتورها، دولت بایدن یک جلسه توجیهی محرمانه پشت درهای بسته درباره ایران ارائه کرد و گزینه‌های احتمالی «طرح B» را در صورت شکست دیپلماسی در نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ارائه کرد. قرار است بایدن ماه آینده به اسراییل و عربستان سعودی سفر کند و انتظار می‌رود برنامه هسته‌یی ایران در رأس برنامه‌ها قرار گیرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه گفت که مذاکرات دوحه «در فضایی حرفه‌یی و جدی» برگزار شد و از ابتدا قرار بود مذاکرات دو روزه برگزار شود. با این حال، ایالات متحده ایران را به منشأ بن‌بست متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «در دوحه، مانند گذشته، آمادگی خود را برای انعقاد و اجرای سریع توافق اعلام کردیم. با این حال، رژیم ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً نامرتبط با برجام بود و ظاهراً آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد این‌که آیا می‌خواهد این توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95044c5e-f5f4-4cb3-b27c-a2ca6fabc619"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات