728 x 90

انعکاس محاکمه دژخیم حمید نوری در دادگاه استکهلم و تظاهرات هواداران مجاهدین خلق در برابر دادگاه در رسانه‌های بین‌المللی

تظاهرات هواداران مجاهدین در برابر دادگاه
تظاهرات هواداران مجاهدین در برابر دادگاه

خبرگزاری فرانسه

تظاهرکنندگان در مقابل دادگاه سوئد

خواستار محکوم کردن رئیسی به‌خاطر دست‌داشتن در اعدامهای فراقضایی شدند

خبرگزاری فرانسه: حمید نوری به اتهام «کشتار تعداد بی‌شماری از زندانیان هوادار یا عضو مجاهدین خلق» در دادگاه استکهلم محاکمه می‌شود. این اتهامات به زمانی بین ۳۰ژوئیه و ۱۶اوت سال۱۹۸۸ برمی‌گردد، که نوری دستیار معاون دادستان زندان گوهردشت کرج بوده است. صدها تظاهرکننده در حالی‌که عکسهای قربانیان را در دست داشتند، در بیرون دادگاه دست به اعتراض زدند و خواهان اجرای عدالت در مورد زندانیانی شدند که به‌فرمان خمینی اعدام شدند. تظاهرکنندگان از سیستم قضاییه بین‌المللی و هم‌چنین سوئد خواستند رئیس‌جمهور جدید رژیم ایران، ابراهیم رئیسی، را که او نیز از طرف سازمانهای حقوق‌بشری متهم به دست‌داشتن در اعدامهای فراقضایی است، محکوم کنند. مقامات قضایی سوئد می‌گویند، پرونده روز سه‌شنبه اولین مورد کسی است که متهم به‌قتل از این نوع است (خبرگزاری فرانسه ۱۹مرداد).

 

واشنگتن پست

تظاهرات هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در مقابل دادگاه استکهلم

 

به‌گفته دادستانهای سوئدی

نوری در جنایات فاحش سال۶۷ در زندان گوهردشت دست داشته است

آنها گفتند خمینی دستور اعدام همه زندانیان را که به مجاهدین خلق

وفادار بودند صادر کرد

هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران سه‌شنبه، ۱۰اوت۲۰۲۱، در اولین روز محاکمه حمید نوری در استکهلم، در مقابل دادگاه استکهلم تظاهرات کردند. یک مرد ایرانی در سوئد به‌اتهام جنایات جنگی و قتل در دهه۸۰ میلادی در حال محاکمه‌شدن است محاکمه حمید نوری تنها چند روز پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی صورت می‌گیرد.

رئیسی به‌عنوان دادستان در "کمیسیون مرگ"در سال۱۳۶۷ مشارکت داشت و نحوه تعامل غرب با او را در مذاکرات برای نجات برجام فروپاشیده تهران پیچیده کرد. نوری در نوامبر۲۰۱۹ هنگام ورود به استکهلم، پایتخت سوئد، دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت به‌سر می‌برد. به‌گفته دادستانهای سوئدی، نوری در ژوئیه-اوت۱۹۸۸ به‌عنوان دستیار معاون دادستان در زندان گوهردشت در جنایات فاحش آن زمان شرکت داشته است. آنها گفتند که خمینی، دستور اعدام همه زندانیان در زندانهای ایران که به مجاهدین خلق وفادار بودند صادر کرد. دادستانهای سوئد گفتند، به‌دلیل آن فتوا تعداد زیادی از زندانیان در زندان گوهردشت در فاصله ۳۰ژوئیه تا ۱۶اوت۱۹۸۸ اعدام شدند."نوری"در کنار سایر مجرمان، در اعدام‌های دستجمعی شرکت کرد و متهم است که همراه با سایر همدستان، عامدانه شمار زیادی از زندانیانی را که با مجاهدین سمپاتی داشتند به زیر تیغ داده است."

در مورد اتهام قتل، دادستانهای سوئدی گفتند نوری هم‌چنین متهم به "قتل عمدی زندانیانی است که با گروه‌های مختلف مارکسیستی سمپاتی داشتند و مرتد شناخته می‌شدند (واشنگتن پست ۲۰مرداد۱۴۰۰).

 

 

دی سایت آلمان

محاکمه حمید نوری در دادگاه سوئد

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رژیم که تازه تحلیف شده متهم است

که به‌عنوان معاون دادستان تهران در قتل‌عام سال۱۳۶۷ نقش داشته است

دی سایت آلمان ۱۹مرداد۱۴۰۰؛ در پایان دهه هشتاد میلادی رژیم ایران هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرد. هم‌اکنون یکی از عوامل این اعدامها در برابر دادگاه قرار دارد. کسی که در شکنجه و اعدام صدها زندانی دست داشته است.

حمید نوری اکنون در دادگاه منطقه‌یی استکهلم متهم به جنایت جنگی و قتل است. به‌گفته دادستان عمومی استکهلم، نوری در شکنجه و اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ مشارکت داشته است.

این اولین بار است که شخصی باید به‌خاطر این فصل از تاریخ ایران در دادگاه حسابرسی شود. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم که تازه تحلیف شده مدتهای طولانی است که متهم است به‌عنوان معاون دادستان تهران در آن زمان در قتل‌عام سال۱۳۶۷ نقش داشته است (دی سایت آلمان ۱۹مرداد۱۴۰۰).

 

 

تلویزیون الحدث

اصغر مهدیزاده یکی از شاهدان عینی قتل‌عام ۱۳۶۷ جزییات اعدامهایی را که داخل زندانها و بازداشتگاههای رژیم ایران صورت گرفت و نقش حمید نوری در اجرای آنها را بازگو می‌کند.

اصغر مهدیزاده: ۱۳مرداد بود در راهرو مرگ نشسته بودم، یک پاسدار صدایم کرد، رفتیم داخل سالن بزرگ اعدامها همان سالن مرگ، پاسدار چشم‌بند مرا بالا زد، یک لبخند تمسخرآمیز بمن زد. ناگهان دیدم که ۱۲نفر روی چارپایه وایستاده‌اند و طناب دار گردنشان است. تعدادی پیکر مجاهدین هم جلویشان افتاده بود. چشمم سیاهی رفت گفتم خدایا اینجا دیگر چه خبر است. ناگهان بچه‌ها شعار دادند مرگ بر خمینی درود بر رجوی زنده باد آزادی.

پاسداران مبهوت شده بودند ناصریان خطاب به داود لشکری، حمید عباسی (حمید نوری) و پاسداران فریاد کشید چرا ایستاده‌اید. بعد به‌طرف بچه‌ها رفتند با لگد چارپایه‌ها را می‌زدند بچه‌ها را می‌انداختند. وقتی به چهارمی - پنجمی رسید بچه‌ها شعارشان محکم‌تر شد گفتند «درود بر مجاهدین» «الله اکبر» و خودشان را پرتاب کردند و پرواز کردند. دیگر تعادلم بهم خورد و نفهمیدم چه شد (تلویزیون الحدث ۱۹مرداد۱۴۰۰).

 

روزنامهٔ السیاسه – کویت

نشانه‌هایی وجود دارد که برخی از سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ایران

از طریق عناصر خود پلیس سوئد را از سفرهای حمید نوری آگاه کرده‌اند

 

تحقیقات نشان می‌دهد که نوری از طریق ایمیل

با یک عامل مشکوک به‌نام ایرج مصداقی که مدعی است

تاریخ سفر نوری را به پلیس سوئد اطلاع داده در ارتباط بوده است

 

مصداقی اعتراف کرده که نوری در ایران او را به زندان احضار کرده

و از او خواستار همکاری شده و او نیز با همکاری موافقت کرده است

روزنامهٔ السیاسه کویت، ۱۸مرداد۱۴۰۰ - نزار جاف نویسنده سرشناس کرد عراقی:

رژیم آخوندها تلاش زیادی برای سرپوش گذاشتن بر قتل‌عام۶۷ کرده است، اما به‌رغم همهٔ این تلاش‌ها دورانها و مراحل حساس گذشته هم‌چون یک کابوس بالای سرش بوده است و نه تنها برایش آزار دهنده بلکه یک اضطراب و دلهره است.

پرونده قتل‌عام۶۷ دوباره... مطرح شده است ولی به‌شکلی بسیار متفاوت از دفعات قبل اتهام (حمید) نوری (در دادگاه سوئد) ارتکاب جنایات جنگی و قتل است و این امور در حیطه جهانی دادگستری سوئد قرار دارد.

بدون تردید، آغاز این محاکمه در این ماه که ابراهیم رئیسی کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید رژیم آغاز کرد، به‌ویژه در محافل سیاسی و رسانه‌یی که به مسألهٔ ایران می‌پردازند، بدون توجه نخواهد ماند.

اطلاعاتی که چند روز بعد از دستگیری نوری در نوامبر۲۰۱۹ فاش شد، نشان می‌داد که موضوع دستگیری نوری در دستگاه اطلاعاتی رژیم ایران از قبل مطرح بوده و رئیس سابق نوری در زندان گوهردشت که هم‌اکنون یکی از قضات عالیرتبه رژیم است چند روز قبل از سفر نوری به‌سوئد به او هشدار داده بود که به این سفر نرو، چون انتظار می‌رود که توطئه‌یی وجود داشته باشد و ممکن است وی دستگیر شود.

در اینجا و بر اساس این امور، به‌نظر می‌رسد که رژیم آخوندها یک بازی را شروع کرده که می‌توان آن‌را بازی مرگ نامید، چرا که شبیه بازی رولت روسی است، اما برای یک‌بار، یا نجات یا شلیک به‌سر و هلاکت!

نشانه‌هایی وجود دارد که برخی از سرویس‌های اطلاعاتی (رژیم) ایران از طریق عناصر خود، پلیس سوئد را از سفرهای نوری آگاه کرده‌اند. این فرضیه پس از انتشار نتایج تحقیقات تأیید شد. این تحقیقات نشان می‌دهد که نوری از طریق ایمیل با یک عامل مشکوک به‌نام ایرج مصداقی که مدعی است تاریخ سفر نوری را به پلیس سوئد اطلاع داده، در ارتباط بوده است.

در تحقیقات انجام شده توسط بازرسان سوئدی از حمید نوری در مورد شکایتهایی که توسط شهروندان ایرانی به‌مقامات سوئدی از سوی قربانیان وی یا خانواده‌های قربانیان و شاهدان ارائه شده، آنچه توجهات را به‌خود جلب می‌کند شیوه‌های اطلاعاتی قابل توجه نوری است. وی در پاسخ‌ها و گفتگوهایش با محققان سوئدی تلاش می‌کند که با یک تیر دو نشان بزند. از یک‌سو او می‌خواهد بی‌گناهی خود را در تمامیت موضوع ثابت کند و در عین‌حال وقتی به‌ صحبت دربارهٔ «مجاهدین خلق» و حمله به‌ آنها می‌پردازد، خودش را فراموش کرده و زبان و سبک هارترین جناح‌های رژیم و شبکه‌های آنها را بدون کم و کاست به‌کار می‌گیرد.

بنظر می‌رسد مصداقی به‌رغم تمامی ظاهرسازیهای دونکیشوتی، موفق به‌ پنهان‌کردن چهرهٔ واقعی خود نشده است: چرا که در حالی‌که در مقابل بازپرسان این‌طور وانمود می‌کند که از شاکیان پرونده است هم‌زمان ایمیل‌هایی از او پیدا شده که حمید نوری در تاریخ ۱۷ژانویه۲۰۱۹، یعنی ده ماه قبل از دستگیری‌اش از تلفن همراه خود برای او فرستاده؛ و بدتر از آن این است که حمید نوری، ارسال چنین ایمیلی را تکذیب کرده است. تمسخرآمیزتر این‌که ایرج مصداقی در مقابل بازپرسان ادعا کرد که چنین ایمیلی را به‌خاطر نمی‌آورد! قابل ذکر این‌که مصداقی اعتراف کرده است که نوری او را به زندان احضار کرده و از او خواستار همکاری در زمینهٔ موضوعات مربوط به قتل‌عام۶۷ کرده است و او نیز با همکاری موافقت کرده است.

بنابراین این مسأله و هم‌چنین ایمیل ارسال‌شده توسط حمید نوری از یک‌سو این واقعیت را نشان می‌دهد که مصداقی با رژیم در ارتباط است و از سوی دیگر دست‌داشتن نوری و این‌که او یکی از عوامل قتل‌عام۶۷ بود را اثبات می‌کند.

رژیم آخوندها، با بازی رسوای خود برای سفیدسازی یکی از عناصر خودش، و به‌پایان‌رساندن این موضوع، دقیقاً همان‌طور که در یک ضرب‌المثل عراقی معروف هست، مانند کسی است که هم «نخ و هم گنجشک» را از دست داده باشد، شاید هم بشود گفت رژیم با این طرح شکست‌خورده و بی‌نتیجه‌اش «آمد زیر ابرویش را برداره چشمش را هم کور کرد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1cec3145-2488-49b0-acb2-034f71dac465"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات