728 x 90

انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا با حضور رئیس‌جمهور آمریکا و دانشمندان

انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا
انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا

روز سه‌شنبه ۲۱تیر ناسا برای اولین بار تصاویری خارق‌العاده را که توسط تلسکوپ جیمز وب از کهکشان‌های دور گرفته شده به نمایش گذاشت. این تصاویر خوشه کهکشان و اجرام دوران اولیه کیهان که دقیق‌ترین طیف یک سیاره فراخورشیدی تا به امروز است را نشان می‌دهد.

به‌گفته ناسا، این تصاویر شامل "نشانه‌های مشخص آب، همراه با شواهدی از ابرها و مه، در جو پیرامون یک سیاره غول پیکر گازی داغ است که به دور ستاره‌ای دوردست شبیه به خورشید می‌چرخد".

نیکول کولون، اخترشناس و فیزیک‌دان ناسا، می‌گوید این طیف شبیه «مجموعه‌ای از برآمدگی‌ها و تکان‌ها» است که «پر از اطلاعات می‌باشد».

او توضیح داد: "شما در واقع برجستگی‌ها و تکان‌هایی را مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده وجود بخار آب در جو این سیاره فراخورشیدی است".

جان متر، دانشمند ارشد پروژه ناسا که طراح این تلسکوپ طلایی و ۱۰میلیارد دلاری است، نام این پروژه را از نام استاد خود جیمز وب که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ مدیر ناسا بود گرفت.

اهدافی که توسط این تلسکوپ دنبال می‌شود شامل کشف آغاز پیدایش جهان به‌خصوص پس از انفجار عظیم بیگ‌بنگ در بیش از ۱۳ و نیم میلیارد سال پیش، کشف بسیاری از رموز کشف‌نشده کائنات و بسیاری از سیارات و کهکشان‌ها که با تلسکوپ‌های فعلی امکان دیدن آنها وجود ندارد و این‌که آیا در سیارات دیگر در این جهان هستی سیاره‌یی وجود دارد که در آن، شرایط وجود حیات هم‌چون در زمین باشد؟ البته این یکی از اهداف اصلی پروژه جیمز وب به‌شمار می‌رود.

البته پروفسور جان متر، مدیر برنامه جیمز وب و برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۰۶ از آمریکا، از طریق سفینه کوب cobe که در سال ۱۹۸۹ به فضا پرتاب شد توانست سیارات و کهکشان‌های جدیدی را کشف کند. وی از طریق همین تلسکوپ کوب جایزه نوبل را از آن خود کرد.

در سال ۲۰۰۷ مجله تایم آمریکا جان متر را به‌عنوان یکی از ۱۰۰شخصیت تأثیرگذار جهان معرفی کرد.

-انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا - 0

-انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا - 1

-انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا - 2

-انتشار اولین تصاویر دریافتی از تلسکوپ عظیم جیمز وب  توسط ناسا - 3
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/267f5731-f219-4b8d-8e70-901b270bd1bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات