728 x 90

الشرق‌الأوسط: انتفاضه از ایران تا لبنان

طارق الحمید سردبیر سابق روزنامه «الشرق الأوسط»
طارق الحمید سردبیر سابق روزنامه «الشرق الأوسط»

روزنامه الشرق‌الاوسط روز چهارشنبه ۲۸اردیبهشت در مطلبی به قلم سردبیر سابق خود درباره گسترش اعتراضات و تظاهرات در کشورهای منطقه نوشت: نویسنده سعودی و سردبیر سابق روزنامه «الشرق الأوسط»

نتایج انتخابات اخیر لبنان به ما می‌گوید، انتفاضه‌ای(خیزش) ضد طرح ایران و اعوانش در منطقه جریان دارد که از ایران آغاز و با عبور از عراق به لبنان می‌رسد. هم‌چنین به ما می‌گوید، منطقه آن‌طور که رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی و ایالات متحده به ما می‌گویند، شاهد جنگ نیابتی نیست.

وی افزود: آنچه نتایج انتخابات عراق و تظاهراتش هم‌چنین نتایج انتخابات لبنان که حزب‌الله و متحدانش بازنده آن بودند، سقوط اعتبارات سیاسی سوریه و آنچه تظاهرات در خود ایران به ما می‌گویند این است که، مخالفت با طرح ایرانی حقیقی است.

وی هم‌چنین گفت: انتفاضه‌های ضدایران در خود ایران و کشورهایی که تهران مناطق نفوذ خود برمی‌شمرد یعنی عراق و لبنان رقم می‌خورند. همین مخالفت در یمن نیز وجود دارد و اگر سوریها می‌توانستند موضع خود را بیان کنند می‌دیدیم بیش از یک انتفاضه علیه ایران و پیروانش در جریان است.

در لبنان حزب‌الله متحدانش را از دست داد و رأی دهنده لبنانی با وجود کاهش میزان مشارکت، کشیده‌ای بر نخبگان سیاسی مجذوب طرح ایرانی زد. هم‌چنین جنبش «امل» متحدانش را از دست داد و مخالفان ائتلاف ایرانی قدرت دوباره یافتند.

وی سپس نتیجه‌گیری می‌کند: همه این اتفاقات گویای آن است که طرح ایرانی در منطقه از خود ایران تا نقاطی که مناطق نفوذ خود تصور می‌کرد پاسخ منفی گرفته است. و این پیامی به غرب و مشخصاً ایالات متحده، همین طور پیامی به همه کسانی است که گمان می‌کنند ایران طرفداران حقیقی در میان شهروندان منطقه ما دارد.

سردبیر سابق الشرق‌الأوسط می‌افزاید: کسانی که دست رد بر سینه طرح ایرانی در منطقه ما می‌زنند بخش تشکیل دهنده فرقه‌یی مشخص یعنی اهل سنت نیستند بلکه مخالفت با طرح ایرانی از سوی شیعه و همه فرقه‌ها در منطقه صورت می‌گیرد و مخالفت با طرح ملاها در خود ایران کاملاً هویداست. و این مسأله‌ای است که غرب باید خوب درک کند.

وی به شکست‌های پی‌درپی رژیم در منطقه اشاره دارد: در خصوص منطقه ما مشخصاً عراق و لبنان این شکست طرح ایرانی به‌معنای پایان خطر نیست آن قدر که نشان می‌دهد اکنون خطر بیشتر شده است. گروه‌های ایرانی پس از از دست دادن آراء دست به سلاح می‌برند همان‌طور که در عراق دیدیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8629232f-fbd2-4c15-b7dc-2ca5a8d636d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات