728 x 90

الشرق‌الأوسط: اعتراضات در ایران بر بزرگداشت عاشورا سایه انداخته است

یزد - مراسم عاشورا
یزد - مراسم عاشورا

الشرق‌الأوسط روز ۸مرداد در گزارشی از انزجار عمومی از رژیم آخوندی در نوحه‌های ضدحکومتی و مراسم امسال عاشورا در شهرهای میهن نوشت : بزرگداشت عاشورای امسال یکی از مهم‌ترین مراسم مذهبی ایران تحت‌الشعاع بحرانهای اجتماعی و سیاسی و تأثیر اعتراضات خشونت‌باری بود که پس از کشتن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سپتامبر ۲۰۲۲، کشور را تکان داد.

شعارها و خواسته‌های معترضان بر شعارها و سخنرانی‌ها در مراسم مذهبی که هر سال با محوریت بازگویی کربلا در آغاز ماه محرم می‌پردازد، غالب بود.

واعظان سراسر کشور نگرانیهای معیشتی مردم ایران را مطرح کردند و مقامات را به "بی‌تفاوتی و بی‌توجهی" متهم کردند.

در شهر یزد، ویدئویی جنجالی در شبکه‌های اجتماعی از جمعی از جوانان در تظاهرات مذهبی برای مراسم عاشورا با سر دادن آهنگی که با این جمله شروع می‌شود: "بس کن ای ظالم، زیرا خون (...) در حال جوشیدن است."

شعارهای اعتراضی در تعدادی از شهرها شنیده شد. در کاشان اصفهان مردم با تکرار نوحه‌های مذهبی از وضعیت کنونی کشور انتقاد کردند. در شهرستان دزفول در جنوب غرب کشور، خواننده‌ای در میان انبوه شرکت‌کنندگان ایستاد و اشعاری در تقبیح مشکلات اقتصادی و دغدغه مسئولان برای مقابله با زنان به‌دلیل حجاب خواند.

در سایر شهرها نیز فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد شرکت‌کنندگان در مراسم عاشورا از بی‌توجهی مسئولان به مطالبات و مشکلات مردم و گسترش فساد در دستگاه‌های دولتی، فقر و بیکاری ابراز خشم می‌کنند.

در آغاز مراسم عاشورا که به مدت ده روز به طول انجامید، شعار جدیدی از غلامعلی کویتی پور، از نزدیکان به مقامات، به‌ویژه سپاه پاسداران و محافل بانفوذ [رژیم] شناخته می‌شد، پخش شد.

این آهنگ به‌شدت از سیاست‌های مقامات ایرانی انتقاد می‌کند و به نظر می‌رسد خطاب به ولی‌فقیه رژیم، علی خامنه‌ای است.

در همین حال، غلامعلی جعفرزاده امان آبادی نماینده سابق رشت در مجلس شورای اسلامی گفت که بسیاری از مساجد از دعوت مبلغان مذهبی برای مراسم بزرگداشت عاشورای امسال خودداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم به‌ویژه جوانان در اعتراض به سخنرانی روحانیان مساجد را ترک می‌کردند.

همزمان با این شعارها، تصاویر و کلیپهای ویدئویی نشان می‌داد که تظاهر کنندگان عکس کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در سراسر کشور را بالا می‌برند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b89896eb-9f40-4ec6-b1a6-baffa55f57cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات