728 x 90

اعتراف عامل رژیم ایران در واشنگتن به قاچاق فناوریهای هسته‌یی

ساختمان وزارت دادگستری آمریکا
ساختمان وزارت دادگستری آمریکا

دادگستری آمریکا، ۸نوامبر۲۰۱۸ اعلام کرد آرش سپهری ایرانی ۳۷ساله در دادگاه فدرال به توطئه برای صدور کالا و فن‌آوری کنترل شده به نفع رژیم ایران اعتراف کرده است، اقدامی که نقض مقررات اداره بازرگانی و نظامی آمریکا بحساب می‌آید و علاوه بر آن برخلاف تحریمهای اعمال شده علیه رژیم ایران بوده است.

 

جان دیمرز دستیار دادستان کل برای امنیت ملی و جسی لیو یکی از وکلای آمریکایی در منطقه کلمبیا اعلام کرده‌اند، متهم در دادگاه منطقه کلمبیا به جرم خود اعتراف کرده و گفته است در نقض قانون اختیارات اضطراری اقتصادی و معامله با رژیم ایران و قانون تحریمها از آمریکا کالاهای غیرقانونی را به ایران صادر می‌کرده است. این اقدام در آمریکا به‌عنوان تقلب و فریب محسوب می‌شود.

 

بر اساس اسناد دادگاه، عامل دستگیر شده کارمند و عضو هیات مدیره شرکت ایرانی «صنعت شایان تبریز» یا « تجهیز صنعت» است.

این فرد به همراه عده‌یی دیگر تلاش کرده تا از طریق شرکتهای پوششی، تجهیزات دستگاه ردیاب زیردریایی، تابلوهای ذخیره اطلاعات ورودی، لپ تاپهای بادوام، مبدلهای آکوستیک و سایر تکنولوژیها را بدون کسب مجوز و در نقض تحریمهای آمریکا به‌دست بیاورد.

 

در همین راستا واشنگتن فری بیکن در گزارشی نوشت: وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید یک ایرانی اتهامات دادگاه فدرال مبنی بر تلاش برای قاچاق فناوریهای هسته‌یی به تهران را پذیرفته است.

متهم ۳۸ساله ایرانی روز چهارشنبه در دادگاهی در شهر واشنگتن، اتهام خود در «صدور کالا و فناوریهای کنترل شده به ایران» و این‌که ایالات متحده را فریب داده را قبول کرده است. او کالاهای ممنوعه ولی مورد نیاز رژیم ایران را از آمریکا از طریق یک شرکت کشتیرانی واسطه هنگ‌کنگی به امارات متحده عربی صادر می‌کرده تا بتواند قوانین مربوطه را دور بزند.

 

فری بیکن اضافه می‌کند، یکی از شرکتهای پوششی رژیم ایران که برای قاچاق کالاهای ممنوعه بکار رفته شرکت «تجهیز صنعت» بوده که به نوبه خود در لیست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار داشته است. این عامل رژیم ایران با مجازات دست کم پنج سال زندان روبه‌رو است.

 

گفتنی است آمریکا در اول مهرماه گذشته نیز یک دلال رژیم ایران را به جرم توطئه برای تسهیل قاچاق غیرقانونی فناوری به ایران محکوم کرد. علیرضا جلالی ۳۹ساله دلال رژیم ایران را به جرم توطئه برای تسهیل قاچاق غیرقانونی فناوری به ایران به ۱۵ماه حبس محکوم کرد.

او نیز به‌دلیل توطئه برای قاچاق تجهیزات غیرقانونی به ایران و فریب، محکوم شد و در هشتم آذر همین سال به جرم خود اعتراف کرده است.

معاون دادستان کل آمریکا گفت جلالی و همدستانش به‌طور غیرقانونی تکنولوژی مورد استفاده در بخش نظامی را به ایران قاچاق می‌کردند که ممکن است به دست سپاه پاسداران رسیده باشد، امری که نقض آشکار قانون آمریکا بوده است.

 

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49e15829-bb06-442f-864a-171058890fe5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات