728 x 90

اعتراف روزنامه حکومتی به ۱۹۴هزار نفر آمار جان‌باختگان کرونا در ایران

دفن جانباختگان کرونایی در تهران
دفن جانباختگان کرونایی در تهران

روزنامه حکومتی اعتماد در مطلبی به‌نوشته عباس عبدی با عنوان؛ «۱۸ماه؛ معادل هر روز سقوط یک ایرباس» نوشت: آمار واقعی مرگ و میر کرونا در کشور بر اساس داده‌های رسمی سازمان ثبت و احوال تا نیمه مرداد حدود ۱۹۴هزار نفر می‌باشد. در حالی که آمار رسمی حکایت از مرگ و میر حدود ۹۳هزار نفر تا این تاریخ است. یعنی آمار رسمی ۱۰۱هزار نفر کمتر از رقم واقعی است.

روزنامه حکومتی اعتماد به تاریخ ۲۳مرداد نوشت:

بالاخره پس از یک تأخیر حدوداً ۹ماهه، داده‌های رسمی سازمان ثبت احوال کشور نیز منتشر شد و میزان زاد و ولد تا نیمه مرداد ماه در اختیار عموم قرار گرفت. از طریق این آمار می‌توان به میزان دقیق مرگ و میر ناشی از کرونا پی برد. آمار اعلامی ستاد کرونا به‌علت تعریفی که از فوت شده کرونایی می‌کند، نارساست. باید به این آمار فوتی‌های مشکوک به کرونا را هم اضافه کنند. از این‌رو برای اطلاع از تعداد مرگ و میر واقعی باید به آمار ثبت احوال مراجعه شود. محاسبات این یادداشت با حداکثر دو و سه هزار بالا و پایین معتبر است.

بر اساس آمار اعلام شده، تعداد فوت برحسب هر فصل و سال طی سال‌های گذشته به شرح زیر بوده است.

مشاهده می‌شود که در سال۱۳۹۸ که اواخر آن کرونا وارد کشور شد نسبت به سال۱۳۹۷ حدود ۱۸هزار نفر مرگ و میر افزایش یافت که حدود ۱۴ تا ۱۵هزار نفر آنان ناشی از کروناست. اگر با همین منطق فوتی‌های سال۱۳۹۹ را نیز در نظر بگیریم، حدود ۱۲۶هزار نفر بیش از رقمی است که در فقدان کرونا شاهد مرگ و میر می‌بودیم. در مجموع تا پایان سال۱۳۹۹، حدود ۱۴۰هزار نفر فوت ناشی از کرونا داشته‌ایم...

چون هیچ عامل دیگری وجود ندارد تا این افزایش فوت را به آن ربط دهیم. به‌علاوه در سال۱۳۹۹، حدود ۱۵۰۰ مرگ و میر ناشی از تصادفات کم شده که به‌علت کاهش تردد بود و این رقم را هم باید در محاسبات فوت کرونایی‌ها منظور داشت. افزایش فوتی‌ها در ۵/۴ ماه اول امسال نیز چشمگیر است. اگر کرونا نبود در این فاصله باید حداکثر ۱۴۶هزار نفر فوتی می‌داشتیم که در عمل ۲۰۰هزار نفر است، یعنی ۵۴هزار نفر افزایش‌یافته است که با مجموع فوتی‌های سال۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ناشی از کرونا حدود ۱۹۴هزار فوتی کرونا تا نیمه مرداد سال جاری داشته‌ایم، در حالی که آمار رسمی حکایت از مرگ و میر حدود ۹۳هزار نفر تا این تاریخ است. یعنی آمار رسمی ۱۰۱هزار نفر کمتر از رقم واقعی است. البته این تفاوت در سال گذشته بیشتر بود، زیرا تعداد تست‌های کرونا کمتر بود ولی با افزایش تعداد تستها فاصله مزبور نیز کم شده است. به‌طور کلی در ۱۸ماه گذشته و به‌طور متوسط روزانه حدود ۳۵۰نفر فوتی کرونایی داشته‌ایم، در حالی که متوسط آمار رسمی این رقم را حدود ۱۷۲نفر اعلام می‌دارد. با توجه به این‌که بدترین شرایط کرونا معمولاً در پاییز و زمستان رخ می‌دهد، اگر با همین روند فعلی وضعیت ادامه پیدا کند، در پاییز امسال تعداد فوتی‌ها از پاییز ۹۹ به‌مراتب فراتر خواهد رفت و ممکن است به روزانه حدود ۸۳۰ فوتی هم برسد که به‌طور قطع خارج از توان تحمل مردم و نظام بهداشت و درمان است.

اعتماد در ادامه نوشت: مشکل حکومت این است که از ابتدا مسأله را در حدی که بایسته است جدی نگرفت، اکنون وارد وضعیت بحرانی شده و هزینه عبور از این وضعیت به‌مراتب سنگین‌تر از پیشگیری قبلی است. مدیریت بهداشتی کشور ضربه سنگینی را به اعتماد مردم زد و همه‌اش در پی تعریف و تمجیدهای دروغین از خود بود. با پنهان‌کاری آماری، خیال خود را راحت کردند، در ۱۸ماه گذشته، مرگ و میر روزانه به اندازه سقوط بیش از یک هواپیمای ایرباس بوده است. نظام بهداشتی و درمانی بر اساس این منطق پزشکی عمل نکرد که پیشگیری بهتر از درمان است. این‌که امروز درمان کنید، بهتر از فرداست. فردا خیلی دیر بود.

خاطرنشان می‌شود سازمان مجاهدین خلق ایران بعدازظهر روز جمعه ۲۲مرداد اعلام کرد آمار جانگداز جان‌باختگان کرونا در ۵۴۷شهر از ۳۶۰هزار و ۶۰۰نفر بیشتر است. بنا بر گزارش مجاهدین خلق از ۵۴۷شهر در سراسر کشور عدد جان‌باختگان کرونا در ۲۴ساعت گذشته بیش از ۱۷۰۰نفر است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/148a01f5-ce6f-4b13-896b-d7eeb8856787"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات