728 x 90

اعتراف خبرگزاری حکومتی ایسنا به گوشه‌یی از ابعاد عملیات بزرگ چلچراغ ارتش آزادیبخش

تصاویری از غنائم عملیات چلچراغ
تصاویری از غنائم عملیات چلچراغ

اعتراف خبرگزاری حکومتی ایسنا

به گوشه‌یی از ابعاد عملیات بزرگ چلچراغ ارتش آزادیبخش:

ارتش مجاهدین در اوایل بامداد روز یکشنبه ۲۹خرداد

شهر مهران را به‌تصرف درآورد

اسم این عملیات ۱۱ساعته را چلچراغ گذاشتند

آنها با حدود ۳هزار نفر که در قالب ۱۵تیپ سازمان‌دهی شده بودند

با شعار امروز مهران، فردا تهران از ۲محور به شهر مهران حمله کردند

 

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۹خرداد ۱۴۰۲:

در سال‌های پایانی جنگ، مجاهدین کاملاً شکل نظامی به خود گرفتند ارتش مجاهدین در اوایل بامداد روز یکشنبه ۲۹خرداد ۱۳۶۷ به مواضع نیروهای لشکر ۱۶ زرهی قزوین مربوط به ارتش و لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین مربوط به سپاه، در منطقه عمومی مهران به‌طول ۵۰کیلومتر و به عمق ۳۰کیلومتر حمله کرد و شهر مهران را به‌تصرف درآورد.

در جریان این تهاجم، ارتفاعات قلاویزان، کومک، زالو آب، کج، کانی سخت و منطقه دراجی نیز به اشغال و تصرف مجاهدین درآمدند و عقبه نیروها در جاده ایلام به مهران ناامن گردید.

امروز مهران، فردا تهران

مجاهدین اسم این عملیات ۱۱ساعته را چلچراغ گذاشتند. آنها با حدود ۳هزار نفر که در قالب ۱۵تیپ سازمان‌دهی شده بودند، با شعار امروز مهران، فردا تهران از ۲محور به شهر مهران حمله کردند.

در این عملیات ۴۴دستگاه تانک، ۳۸خودرو زرهی، ۳۰عراده توپ و ۳۴۰۰قبضه سلاح سبک ارتش به‌دست دشمن افتاد و ۱۴۰۰نفر از رزمندگان نیز به اسارت... [مجاهدین] درآمدند.

در آغاز درگیری، بیشترین فشار دشمن روی خط گردان ۵۰۳، ۵۰۵ و ۵۰۷ متمرکز شده بود.

ساعت ۲۴ شب ۲۹خرداد ۱۳۶۷ مجاهدین توانستند در خط گروهان یکم گردان ۵۰۳ رخنه کنند. پس از این اقدام علی غیوری‌زاده، فرمانده گردان، شخصاً با وجود مخالفت فرمانده لشکر (محمد کرمی راد)، در خط مقدم گردان حضور یافت و مستقیماً با مجاهدین درگیر شد.

گردان ۵۰۳ نیز در حال مقاومت بود، اما با تأسف، دشمن در ضلع بین گردان ۵۰۳ و گردان لشکر ۱۶ زرهی قزوین نفوذ کرده بود.

سرانجام در ساعت ۲: ۲۰ بامداد ۳۰خرداد ۱۳۶۷ دشمن از پشت سر گردان ۵۰۳ لشکر ۱۱ عبور کرد و باعث شد بخشی از خط گردان سقوط کند.

دشمن با تمام توان و به‌کارگیری انواع توپخانه و آتش‌بارهایش روی خط و محور لشکر ۱۱، اجرای آتش می‌کرد. آتش به‌قدری زیاد بود که فضای شهر مهران کاملاً روشن شده بود.

خط لشکر ۱۶ زرهی، ساعت ۱۱ شب سقوط کرده و جاده کنجانچم به مهران و رضاآباد به اشغال دشمن درآمده بود.

سرانجام ساعت ۳ بامداد ۳۰خرداد ۱۳۶۷، غیوری‌زاده در حین نبرد با مجاهدین از ناحیه سینه و پا هدف تیربار دشمن قرار گرفت و کشته شد. به‌محض شهادت این قهرمان، محمد کرمی راد، ابراهیم علیخانی را به‌عنوان فرمانده گردان ۵۰۳ به خط گردان اعزام کرد. متأسفانه ابراهیم علیخانی نیز به‌علت حجم زیاد آتش دشمن، قبل از رسیدن به خط مقدم گردان، با ترکش توپخانه عراق و مجاهدین مجروح شد و خط گردان ۵۰۳، ساعت ۴ صبح ۳۰خرداد ۱۳۶۷ سقوط کرد.

ساعت ۴ بامداد این روز، مجاهدین توانستند به محور یکی از گروهان‌های گردان ۵۰۵، روی ارتفاعات قلاویزان نفوذ کنند، اما با تدبیر نعمان غلامی و محسن کریمی که از فرماندهان حاضر در صحنه بودند، ساعت ۶ بامداد، آن موقعیت نفوذپذیر ترمیم شد.

بیشترین فشار دشمن پس از سقوط خط گردان ۵۰۳، روی گردان ۵۰۵ و ۵۰۷ در ارتفاعات قلاویزان بود.

فرمانده لشکر ۱۱ پس از اطلاع از پیشروی دشمن در محور خط پدافندی لشکر ۱۶ زرهی قزوین ساعت ۹ صبح روز ۳۰خرداد ۱۳۶۷ به گردان‌های لشکر ۱۱ امیرالمومنین که در حال نبرد روی ارتفاعات قلاویزان بودند، دستور عقب‌نشینی دادند. مهران نیز در ساعت ۱۰ صبح این روز سقوط کرد و به اشغال دشمن درآمد.

گرچه فاصله قلاویزان تا مهران بسیار زیاد بود، تعداد ۱۱۳نفر از لشکر ۱۱ به‌اسارت مجاهدین و دشمن درآمدند و ۵۹نفر از بسیجیان، پاسداران و سربازان این لشکر کشته شدند.

(خبرگزاری ایسنا ۲۹خرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5ff81334-ae30-4dac-9031-206b22771703"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات