728 x 90

اعتراف حکومت آخوندی به بیش از ۳۰هزار دستگیری قیام

قیام مردم ایران ۱۴۰۱
قیام مردم ایران ۱۴۰۱

اعتراف حکومت آخوندی به بیش از ۳۰هزار دستگیری قیام

رسانه حکومتی رویداد ۲۴

این هفته جمعیت ۱۰۰هزار نفری از محکومان عفو شدند

حدود ۳۰هزار نفر از آنها مربوط به اعتراضات حوادث اخیر بودند

 

مقاومت ایران تنها طرفی بود که بر اساس اطلاعات موثق

آمار دستگیریها در کل کشور را ۳۰هزار نفر اعلام کرد

 

رسانه حکومتی رویداد ۲۴ ـ ۱۸بهمن ۱۴۰۱:

وقتی خبر عفو جمعیت ۱۰۰هزار نفر فقط در یک مناسبت منتشر شد، این سؤال به‌وجود آمد که مگر ایران چند زندانی دارد و چند نفر از این ۱۰۰هزار نفر عفو شده مربوط به اعتراضات سال۱۴۰۱ است.

تاکنون تعداد رسمی بازداشت شدگان حوادث اخیر منتشر نشده است، اما در بولتن محرمانه‌ای که منتسب به خبرگزاری فارس در آذر ماه به بیرون درز کرد، عدد ۲۹هزار و ۴۰۰ نفری بازداشت شدگان دیده می‌شد. بر اساس آنچه در بولتن‌ها آمده، «تنها ۱۰درصد» از بازداشت شدگان، از اعضای گرو‌ه‌های شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی بودند و «۹۳درصد» آنها اصلاً سابقه حضور در هیچ اعتراضی را نداشتند.

اگر رقم ۳۰هزار بازداشتی را به‌عنوان معیار گرفته و ۹۳درصد افراد بدون سابقه را به‌عنوان افرادی که مشمول معیار‌های اعلام شده قرار می‌گیرند، احتمالاً ۲۸هزار نفر از جمعیت ۱۰۰هزار نفره عفو شده، مربوط به حوادث اخیر هستند که باید از عفو برخوردار شوند. مابقی افراد نیز عمدتاً محکومانی هستند که جرایم سنگینی ندارند.

نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس سال گذشته، در گفتگویی رسانه‌یی «جمعیت زندانی‌های ایران» را ۲۴۰هزار زندانی خوانده بود و گفته بود این رقم باید به ۲۰هزار نفر برسد.

حداقل ۲۰۰هزار زندانی در زندانهای ایران تا سال گذشته حضور داشتند. ۳۰هزار زندانی و بازداشتی اعتراضات اخیر ۱۵درصد جمعیت کل زندانیان کشور است که آمار قابل توجهی است.

گزارشهایی که در جریان اعتراضات از زندان فشافویه تهران به دست رویداد۲۴ می‌رسید حاکی بود که تعداد بازداشتی‌ها به قدری زیاد بوده که افراد جای خوابیدن نداشتند. یکی از بازداشت شدگان زندان فشافویه درباره شرایط این زندان گفته افراد مجبور بودند روی پله‌ها بخوابند و حتی راهرو‌ها گنجایش این تعداد بازداشتی را نداشت.

اضافه شدن ۱۵درصد جمعیت زندانیان کل کشور ظرف مدت چهار ماه به جمعیت زندانها به‌معنای اضافه شدن هزینه بسیار گزافی برای نگهداری آنهاست.

شهریورماه امسال مهدی حاجیان سخنگوی فراجا اعلام کرده بود که برای نگهداری هر زندانی در زندان ماهیانه ۱۰میلیون تومان هزینه می‌شود. در صورتی که آمار ۳۰هزار بازداشتی در جریان اعتراضات اخیر صحت داشته باشد، بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان ماهانه و ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سالانه به هزینه‌های سازمان زندانها اضافه خواهد شد.

بودجه سازمان زندانها در ایران در سال۱۴۰۲ حدوداً ۹هزار و ۲۰۰میلیارد تومان است که بیش از ۹۰درصد آن صرف اعتبارات جاری و هزینه‌های روزمره زندانها می‌شود. ۳ هزار و ۶۰۰میلیارد تومان هزینه مازاد نزدیک به ۴۰درصد مجموع بودجه سازمان زندانها در لایحه بودجه ۱۴۰۲ است که تحقق آن با توجه به وضعیت کسری بودجه و ادامه تحریم‌ها غیرممکن است.

در شرایط تحریم و کسری بودجه شدید، طبیعی است که اضافه شدن ناگهانی چند ده‌هزار نفر زندانی از توان مالی حکومت خارج است.

 

تلویزیون رژیم نیز درباره آزادی تحمیلی زندانیان قیام که فراتر از دلایل مالی و کسر بودجه، دلایل سیاسی مربوط به وضعیت انفجاری جامعه و فشارهای داخلی و بین‌المللی دارد، گفت:

تلویزیون رژیم ۱۷بهمن ۱۴۰۱:

مجری اول: در برنامه گفتگوی ویژه خبری سخنگوی قوه قضاییه آمده بودند و گفتند که تعداد آزاد شده‌ها در این عفو عمومی خیلی زیاد است و حالا من جاهایی می‌خواندم که تخمین زدند روی صد هزار نفر یعنی خیلی گستردگی‌اش بالاست...

مجری دوم: این اتفاق و این عفو گسترده که رخ داد باطل السحر چند تا از فتنه‌ها و اتفاقاتی بود که دوست داشتند علیه جمهوری اسلامی رقم بزنند.

اول دنبال القاء این موضوع بودند که فتنه تمام نشده و این اغتشاشاتی که در ماههای اخیر در کشور بود مثل یک آتش زیر خاکستری باقی مانده و قرار هست که بیشتر از این ادامه پیدا کند

... خیلی‌ها دنبال این بودند که جمهوری اسلامی را محکوم کنند در حوزه حقوق‌بشری در حوزه مسأله زندانها بهش بپردازند اتفاقات مختلفی را رقم بزنند

.... ایجاد دوقطبی در کشور با هدف قرار دادن عمود خیمه انقلاب اسلامی خیلی دوست داشتند که در روزهای اخیر هر کاری کردند که مردم را علیه شخصیتهای نظام مرجعیت سیاسی و دینی حاضر در ایران بشورانند و هر کار مذبوحانه‌یی که از دست‌شان بر آمد این دفعه انجام دادند... .

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c93fb26a-1c46-4709-8997-684d6574dbf5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات