728 x 90

اعتراف تکاندهنده روزنامه حکومتی: ۲۷میلیون و ۶۰۰هزار ایرانی، زیر خط فقر مطلق هستند

فقر و گرانی
فقر و گرانی

روزنامه حکومتی فرهیختگان در یک اعتراف تکان دهنده نوشت ۲۷میلیون و ۶۰۰هزار ایرانی، زیر خط فقر مطلق هستند. هم‌چنین رسانه‌های حکومتی با درج یک دیاگرام، به بالارفتن تصاعدی خط فقر طی ۱۰سال گذشته اعتراف کردند.

بر اساس این دیاگرام، خط فقر در:

سال نود، ۹۵۰هزار تومان

سال نود و سه، دو میلیون و ۱۰۰هزار تومان

سال نود و هفت، ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان

و سال نود و نه، ۱۰میلیون تومان برآورد شده است.

این دیاگرام، خط فقر در سال ۱۴۰۰ را درج نکرده، اما کارشناسان رژیم، خط فقر در سال جاری را ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد کرده‌اند. این در حالیست که به یارانهٔ ۴۵ هزار تومانی، حتی یک «تک تومانی» هم افزوده نشده است.

ضریب جینی دیگر شاخصی است که عدد آن در سال‌های اخیر عدد ۰.۴ را رد کرده که این میزان، بالاتر از متوسط جهانی است و در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. علاوه‌ بر این، در حال حاضر حدود ۶۰درصد شاغلان کشور فاقد پوشش بیمه اجتماعی بوده و مشاغل غیررسمی دارند و بیش از ۴۷درصد از خانوار‌های کشور، فاقد حتی یک عضو بیمه‌شده هستند که ۶۸درصد از این خانوار‌ها در پنج دهک پایین درآمدی جامعه قرار دارند. کمتر از ۳۰درصد شاغلان، مشمول مزایای بیمه بیکاری می‌شوند و میزان حمایتها از افراد تحت‌پوشش نهاد‌های حمایتی، ناکافی و بسیار کمتر از استاندارد‌های جهانی (کمتر از ۴۰ درصد خط فقر مطلق و ۲۰درصد حداقل دستمزد) است (روزنامه حکومتی فرهیختگان ۲۳ آبان).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a509624e-a73c-4229-8318-027a536de450"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات