728 x 90

اعتراف استانداران خوزستان و گلستان به لایروبی نشدن رودخانه‌ها برای «سالهای سال»

حجم آب داخل شهر آق قلا
حجم آب داخل شهر آق قلا

شنبه شب ۷اردیبهشت ۹۸، سرپرست استانداری گلستان که به‌دنبال برکناری استاندار بعد از فاجعه سیل آق‌قلا سرپرستی استانداری را برعهده‌ دارد به حقایقی تکان‌دهنده در مورد نقش رژیم در ایجاد و گسترش فجایع سیل اخیر اعتراف کرد.

 

بودجه لایروبی رودخانه‌ها و مسیلهای استان گلستان فقط ۲تا ۳میلیارد تومان

محمد غراوی به تلویزیون شبکه خبر آخوندی گفت: هر ساله در قانون بودجه رقمی برای لایروبی رودخانه‌ها اختصاص می‌دهند اما این‌قدر این مقدار ناچیز است که بهیچ عنوان تکافوی نیاز لایروبی همه رودخانه‌ها و مسیلهایی که در حوزه‌های آبریز وظیفه تخلیه سیلاب را دارند نمی‌کند. برای لایروبی کل رودخانه‌ها. اعتبارات هم محدود است هم اثر بخش نیست.

سرپرست استانداری گلستان میزان بودجه اختصاص داده شده به لایروبی در استان گلستان را رقمی بین «دو میلیارد تا سه میلیارد تومان » اعلام کرد. او تأکید کرد این بودجه فقط کفاف لایروبی بخش ناچیزی از مسیر رودخانه را می‌دهد از قبیل نزدیک پلها یا ابنیه فنی، وی افزود «(با این بودجه) این‌که بخواهیم تمام گل و لای موجود از سیلابهای گذشته و یا آوردهای قبلی را بتوانند پاکسازی بکنند اصلاً این میسر نیست».

 

بیش از ۹۹درصد مسیر رودخانه‌ها و مسیلهادر استان گلستان لایروبی نشده‌اند

وی فاش کرد بیش از ۹۹درصد مسیر رودخانه‌ها در این استان لایروبی نشده است. غراوی گفت: مثلاً دو هزار کیلومتر ما رودخانه و مسیل که نیازمند لایروبی است داریم؛ با این میزان (اعتبار)‌ در نهایت می‌شود مثلاً ده کیلومتر، ۱۵کیلومتر را انجام داد. در استان گلستان از شرق تا غرب رودخانه‌ها و حوزه‌های آبریز بسیار زیادی داریم. جنس خاک ما وقتی که بارش اتفاق می‌افتد به‌دلیل جنس خاک استان،‌ رسوب بسیار زیادی ایجاد می‌شود و این روان آبی که از سیلاب ناشی می‌شود عمدتاً وارد سدها می‌شوند و سپس به رودخانه‌ها می‌ریزند. بنابراین ما عمدتاً رسوب گذاری را همواره داشتهایم. هم در مسیر رودخانه‌ها و هم در سدهای ما که امکان این‌که ما بتوانیم همه اینها را رفع بکنیم وجود ندارد.

 

«سالهای سال» است لایروبی صورت نگرفته است 

سرپرست استانداری گلستان فاش ساخت حتی در مصب رودخانه به دریا نیز مشکل وجود دارد و گفت:‌ «سالهای سال است که اصلاً لایروبی صورت نگرفته است تا سرعت تخلیة سیلاب را افزایش دهد».

غراوی فاش کرد در سال گذشته فقط ۳۹درصد از بودجه عمرانی استان گلستان پرداخت شده و ۶۱درصد باقیمانده به‌دلیل کاهش درآمدهای دولتی محقق نشده است.

 

کارون و کرخه سالهاست لایروبی نشده‌اند 

در این برنامه تلویزیونی شریعتی استاندار رژیم در خوزستان در پاسخ به سؤالی در مورد لایروبی کرخه و کارون گفت: رودخانه کارون در این سال‌ها لایروبی نشده است. به‌طور مختصر بعضاً در محدوده شهر اهواز آن هم به‌طور مختصر و بهمن شیر تا حدودی لایروبی شده‌اند والا رودخانه‌های دیگر ما به‌طور جدی لایروبی در آنها صورت نگرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b60b99f7-20ce-4309-885d-ec9159b54a12"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات