728 x 90

اشد مجازات برای حمید نوری - رسانه‌های بین‌المللی

دادگاه حمید نوری
دادگاه حمید نوری

خبرگزاری فرانسه: محاکمه تاریخی یک مقام سابق زندان ایران متهم به جنایات جنگی

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت نوشت یک محاکمه تاریخی یک مقام سابق زندان ایران که متهم به جنایات جنگی در جریان پاکسازی مخالفان در سال۱۳۶۷ بود، روز چهارشنبه در سوئد به پایان رسید و در ماه ژوئیه حکم صادر می‌شود.

این اولین باری بود که یک مقام ایرانی برای پاکسازی محاکمه می‌شود.

حمید نوری، ۶۱ساله، با اتهاماتی از جمله جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی به‌دلیل نقشش در کشتن بیش از ۵۰۰۰ زندانی در سراسر ایران، که گفته می‌شود به دستور آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی صادر شده بود، مواجه است.

هفته گذشته، دادستان برای نوری که از اوت ۲۰۲۱ در دادگاه منطقه استکهلم محاکمه شده بود، خواستار حبس ابد شدند.

روز چهارشنبه، آخرین روز دادگاه، قاضی تاریخ صدور حکم را ۲۳ تیرماه تعیین کرد.

نوری در حالی که دستش را رو به آسمان بلند کرده بود و قرآنی در دست داشت، در دادگاه گفت: امیدوارم این دستها پاک شوند... به یاری خداوند... .

در طول محاکمه ۹ماهه این محکمه برای مدت کوتاهی برای شنیدن برخی شهادت ها در پایان سال۲۰۲۱ به آلبانی نقل مکان کرد، در عین‌حال حامیان مجاهدین خلق با صدای بلند در بیرون دادگاه استکهلم حرکت اعتراضی برگزار کردند.

 

آفتون بلادت: دادستان برای حمید نوری درخواست حبس ابد کرد

روزنامه آفتون بلادت: در یکی از بزرگترین پرونده‌های قضایی سوئد پس از ۹ماه استماع در رابطه با شکنجه و اعدام زندانیان در سال۱۳۶۷ دادستان برای حمید نوری درخواست حبس ابد کرد

روزنامه سوئدی آفتون بلادت ۱۲ اردیبهشت۱۴۰۱: بعد از تقریباً ۹ماه استماع در رابطه با شکنجه و اعدام زندانیان در ایران در سال۱۳۶۷ دادستان تقاضای مجازات حبس ابد برای متهم کرد. اکنون دادگاه رسیدگی به نقض قانون بین‌الملل و قتل توسط حمید نوری روبه پایان است.

این دادگاه یکی از بزرگترین پرونده‌های قضایی سوئد است. حمید نوری که از ۱۳۹۸ در سوئد در بازداشت به سر می‌برد در این دادگاه به‌خاطر نقض قانون بین‌الملل و قتل در سال۱۳۶۷ در زندان گوهردشت محاکمه می‌شود. این دادگاه از مردادماه گذشته شروع شده و قرار است این هفته خاتمه یابد.

نوری در مقابل صحبت‌های وکیل شاکیان کنت لوئیس یا سرش را تا حدی که تمامی بدنش به لرزه می‌افتد تکان می‌دهد و یا این‌که سر خود را به‌طور مداوم به لرزه در می‌آورد. افرادی که با چشمان خود در زندان به چشم نظاره‌گر برده شدن دوستان خود به سالن اعدام بودند تا حلق‌آویز شوند و یا خود تحت شکنجه قرار گرفته بودند بهمراه خانواده‌های اعدام‌شدگان در این دادگاه شهادت داده‌اند.

بعضی از کسانی‌که در این دادگاه حاضر شده‌اند برای اولین بار شاهد محاکمه یک نفر به‌خاطر نقض حقوق‌بشر در دیکتاتوری حاکم بر ایران هستند. بعضی‌های دیگر نیز از طریق لینک ویدئویی و یا از جاهای دیگر سوئد در این دادگاه شرکت کرده‌اند.

حمید نوری مظنون به مشارکت در قتل صدها نفر از جمله هدایت آنها به سالن مرگ است.

اغلب صدای تظاهر کنندگان خارج دادگاه که مجاهدین خلق در اعتراض به نوری و رژیم ایران در طول دادرسی ترتیب داده‌اند در سالن دادرسی به گوش می‌رسد.

سازمان مجاهدین خلق در این محاکمه نقش اصلی را دارد. بسیاری از کشته‌شدگان به‌خاطر این‌که وابسته این سازمان ضد رژیمی بودند و یا این‌که نمی‌خواستند آن را نفی کنند اعدام شدند. سازمان مجاهدین خلق هدف اصلی فتوای خمینی بوده که دادستان آنرا زمینه‌ساز اعدامها قلمداد می‌کند.

 

روزنامه سوئدی سونسکا داگ بلادت: دادستان سوئد برای حمید نوری درخواست حبس ابد کرده است. رژیم ایران به‌خاطر محاکمه حمید نوری به اتهام قتل‌عام۱۳۶۷ سفیر سوئد را احضار کرد

سونسکا داگ بلادت سوئد۱۲ اردیبهشت۱۴۰۱: روز یکشنبه سفیر سوئد در ایران به‌دلیل محاکمه حمید نوری به‌خاطر قتل‌عام به وزارت امور خارجه آن کشور احضار شده است. وزارت امور خارجه رژیم ایران محاکمه نوری به‌خاطر قتل‌عام ۱۳۶۷ زندانیان سیاسی را محکوم کرده است.

وزارت امور خارجه سوئد نیز این خبر را تأیید کرده و در اشاره به آن می‌گوید: "رژیم ایران به طرق مختلف نارضایتی خود از جریان دادگاه را نشان داده که احضار سفیر یکی از آنهاست."

دادستان سوئد با توجه به دست داشتن حمید نوری در اعدام صدها نفر در زندان گوهردشت برای او تقاضای حکم حبس ابد کرده است. خبرگزاری رسمی رژیم ایران – ایرنا - دادستانهای سوئدی را متهم به تحت‌تأثیر قرار گرفتن از سوی سازمان ضدحکومتی مجاهدین خلق کرده که بسیاری از اعدام شدگان هوادار آن بودند

وزارت امور خارجه سوئد بتازگی ارزیابی امنیتی خود از ایران را تغییر داده و هر گونه مسافرت غیرضروری به آن کشور را به‌خاطر تهدید آدم‌ربایی و محاکمه خودسرانه و بدون دلیل برحذر داشته است.

 

رویترز: احمدرضا جلالی، پزشک و محقق طب بلایای طبیعی قرار است تا ۳۱ اردیبهشت ماه اعدام شود

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۴اردیبهشت به‌نقل از روزنامه حکومتی ایسنا نوشت: ایران قرار است تبعه سوئدی ایرانی جلالی را در ۲۱مه می‌(۳۱اردیبهشت) اعدام کند.

احمدرضا جلالی، پزشک و محقق طب بلایای طبیعی، در سال۱۳۹۵ در یک سفر دانشگاهی به ایران بازداشت شد و قرار است تا ۳۱اردیبهشت ماه اعدام شود

رویترز افزود: این گزارش در حالی منتشر می‌شود که حمید نوری، یک مقام سابق دادستانی ایران که در سال۲۰۱۹ توسط مقامات سوئدی دستگیر شد، به اتهام جنایات جنگی بین‌المللی و نقض حقوق‌بشر در سوئد با حبس ابد مواجه است.

نوری متهم به ایفای نقش کلیدی در قتل زندانیان سیاسی اعدام شده به دستور حکومت در زندان گوهردشت کرج در سال۱۳۶۷ است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fcf08071-0a51-4628-8105-740d8436514d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات