728 x 90

احضار سفیر رژیم ایران در نروژ به‌دلیل طرح تروریستی رژیم ایران در دانمارک

اینه اریکسن سوریده، وزیر خارجه نروژ
اینه اریکسن سوریده، وزیر خارجه نروژ

نروژ روز پنجشنبه ۱۰ آبان ۹۷سفیر رژیم ایران را به وزارت‌خارجه این کشور احضار کرد. این احضار در ارتباط با طرح خنثی شده تروریستی رژیم آخوندی در دانمارک و دستگیری یک مأمور وزارت اطلاعات رژیم صورت گرفته است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز اینه اریکسن سوریده Ine Eriksen Soereide وزیر خارجه نروژ در بیانیه‌یی گفت«در خلال ملاقات ما تأکید کردیم، این فعالیت که از طریق تحقیقات در دانمارک روشن شده است غیرقابل قبول است»‌.

او افزود: «ما وضعیت ایجاد شده در دانمارک را بسیار جدی تلقی می‌کنیم که یک شهروند نروژی با اصلیت ایرانی مظنون در این پرونده است»‌.

 

مأمور وزات اطلاعات که در دانمارک دستگیر شده بود پاسپورت نروژی داشته است. پیش از این نیز دانمارک سفیر رژیم ایران در این کشور را احضار کرده بود.

 

سایت «نیوز این انگلیش» در رابطه با احضار سفیر رژیم ایران توسط وزیر خارجه نروژ نوشت: اینه اریکسن سوریده، وزیر خارجه این کشور، با احضار حسن حبیب‌الله‌زاده سفیر رژیم ایران به دفترش به او توضیح داد که نروژ تا چه اندازه اتهام دست داشتن وزارت اطلاعات رژیم ایران در ترور مخالفان تهران در خاک دانمارک را جدی تلقی می‌کند.

 

وی افزود که پلیس نروژ در حال همکاری با پلیس دانمارک در تحقیقات مربوط به توطئه سوءقصد در خاک این کشور است.

ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ، نیز تلاش سازمانهای اطلاعاتی برای انجام سوءقصد در خاک یک کشور خارجی را «کاملا غیرقابل قبول» دانست.

وی روز چهارشنبه گفته بود که وزیر خارجه نروژ در حال کار روی نحوه واکنش نشان‌دادن به ایران است.

نروژ جزء پنج کشور اسکاندیناوی بود که روز چهارشنبه با امضای بیانیه‌یی، از آنچه که توطئه سرویس امنیتی ایران برای انجام سوءقصد در خاک دانمارک خواند، شدیداً ابراز نگرانی کرد.

این کشورها اعلام کرده‌اند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

 

حمایت فرانسه از دانمارک علیه طرح تروریستی رژیم ایران

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در رابطه با توطئه تروریستی خنثی شده رژیم آخوندی در خاک دانمارک طی پیامی گفت: در حمایت کامل از دانمارک هستیم و باید با تمام قاطعیت مورد نیاز با شرکای اروپاییمان در برابر چنین حملات غیرقابل قبولی، واکنش نشان دهیم.

ساموئلسون، وزیر خارجه دانمارک در واکنش به پیام وزیر خارجه فرانسه گفت: حمایت بسیار مهم همکار فرانسویم برای دانمارک کمک با ارزشی است.

 

اتحادیه اروپا طرح تروریستی رژیم ایران در خاک دانمارک را محکوم کرد

یک روز پس از خنثی شدن توطئه تروریستی رژیم ایران در دانمارک، اتحادیه اروپا این توطئه خنثی شده را محکوم کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا ضمن اعلام محکوم کردن هر تهدیدی که امنیت اروپا را به مخاطره بیندازد گفت: این اتحادیه تهدیدات را جدی می‌گیرد و با هر دولتی از اعضای اتحادیه که در این زمینه نگرانی داشته باشد همراه خواهد بود.

روز چهارشنبه ٩آبان، نخست‌وزیر دانمارک گفت: «در حال رایزنی با متحدان اروپایی خود هستیم تا اقدام مشترکی علیه رژیم ایران داشته باشیم.

 

ابراز نگرانی شدید پنج کشور اسکاندیناوی از توطئه «سوءقصد» وزارت اطلاعات ایران

وزیران خارجه پنج کشور اسکاندیناوی که روز چهارشنبه ۹آبان در نروژ با یکدیگر ملاقات کردند، با انتشار بیانیه مشترکی از اخبار مربوط به تلاش وزارت اطلاعات ایران برای انجام «سوءقصد» در خاک دانمارک شدیداً ابراز نگرانی کردند.

وزیران خارجه دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند همبستگی کامل خود را در این زمینه با «دوستان و متحدان» دانمارکی اعلام کردند.

همچنین مقامات این کشورها گفته‌اند که این موضوع را «به‌شدت» جدی تلقی می‌کنند و تأکید کردند که «این گونه اقدامات کاملا غیرقابل قبول است».

آنها گفته‌اند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

 

روز سه‌شنبه ۸آبان رئیس سرویس امنیت دانمارک، اعلام کرد این کشور یک مأمور وزارت اطلاعات رژیم ایران که قصد یک حمله تروریستی در دانمارک را داشته، دستگیر کرده است.

به گزارش رویترز، فین بورچ اندرسن Finn Borch Andersenرئیس سرویس امنیتی دانمارک، گفت رژیم ایران یک حمله (تروریستی) را در دانمارک طراحی کرده بود و قصد داشت فردی از یک گروه اهوازی را ترور کند

وی افزود: مظنون دستگیر شده یک شهروند نروژی ـ ایرانی است که روز ۲۱اکتبر (بیست و نهم مهرماه)، دستگیر شده است.

گای الستر سردبیر روابط خارجی سایت والا نیوز دانمارک نیز خبر داد: پلیس دانمارک می‌گوید یک مأمور اطلاعات رژیم ایران را که مظنون به تلاش برای حمله تروریستی در دانمارک است دستگیر کرده است.

وزارت‌خارجه دانمارک طی بیانیه‌یی اعلام کرد به طرحهای دستگاه اطلاعاتی رژیم ایران پاسخ خواهد گفت.

لارس لوک راسموسن نخست‌وزیر دانمارک اعلام کرد: کاملاً غیرقابل قبول است که رژیم ایران برای قتل در خاک دانمارک طراحی کند. اقدامات بیشتر علیه این رژیم در اتحادیه اروپا مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

آندرس ساموئلسون وزیرخارجه دانمارک نیز طی بیانیه‌یی اعلام کرد: دانمارک سفیر رژیم آخوندی در این کشور را احضار کرد.

بیانیه می‌افزاید: احضار مرتضی مرادیان به وزارت‌خارجه دانمارک، در واکنش به فعالیتهای غیرقانونی وزارت اطلاعات رژیم ایران در خاک دانمارک، که توسط رئیس سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک اعلام شد، صورت گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c626eb5d-8f79-498b-82b9-58afb22a3fef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات