728 x 90

اجلاس شورای حقوق‌بشر - سخنرانی‌های نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان و نماینده انجمن بین‌المللی برابری زنان

میلیشیا جاودان-انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان - سحر ثنایی- انجمن بین‌المللی برابری زنان
میلیشیا جاودان-انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان - سحر ثنایی- انجمن بین‌المللی برابری زنان

ژنو

پنجاه و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر

سخنرانی‌های نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان

و نماینده انجمن بین‌المللی برابری زنان

درباره اعدامهای فزاینده و سرکوب مردم ایران توسط رژیم آخوندی

 

میلیشیا جاودان-انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان

متشکرم آقای رئیس

انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان مایل است از دبیرکل به‌دلیل گزارش وی در مورد وضعیت وخیم حقوق‌بشر در ایران تشکر کند. بند ۱۰ این گزارش قابل توجه است. در این بند دبیرکل می‌گوید:

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، در شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، بنا بر گزارشها، نیروهای امنیتی پس از نماز جمعه به سوی معترضان گلوله، گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شلیک کردند که منجر به کشته شدن دهها نفر از جمله ۱۵ کودک و مجروح شدن صدها نفر شد که به‌طور بالقوه به مرگبارترین حادثه در زمینه اعتراضات تبدیل شد.

دبیرکل هم‌چنین خاطرنشان کرد: در دوره گزارش، وضعیت کلی حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران به‌طور محسوسی بدتر شده است.

تعداد زیادی از اعضای خانواده و بستگان افراد کشته شده در تظاهرات خود یا دستگیر و یا تهدید شده‌اند. این آزار و اذیت شامل اعضای خانواده فعالان مدنی و فعالان سیاسی دستگیر شده نیز می‌شود. این موج ظلم گسترده است و شامل اساتید دانشگاه و به‌طور کلی دانشگاهیان نیز می‌شود. دانشجویان را از ادامه تحصیل باز می‌دارند و بسیاری از آنها دستگیر شده‌اند. استادان در سراسر کشور مجبور به ترک سمت دانشگاهی خود هستند.

مایلم توجه شورا را به این موضوع مبرم جلب کنم و هیأت حقیقت‌یاب در مورد ایران را تشویق کنم تا در این مورد بیشتر تحقیق کند.

متشکرم آقای رئیس

 

سحر ثنایی- انجمن بین‌المللی برابری زنان

آقای رئیس،

انجمن بین‌المللی برابری زنان از گزارش دبیرکل به جلسه ۵۴ تشکر می‌کند. این عمیقاً نگران‌کننده و تکان‌دهنده است که علی‌رغم درخواست‌های مکرر مکانیسم‌های حقوق‌بشر و جامعه بین‌المللی، حکومت ایران به اجرای اعدامها در مقیاس گسترده ادامه می‌دهد.

حداقل ۵۰۰ اعدام در جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ انجام شده است.

مقامات رژیم ایران بسیاری از اعدامها را مخفیانه انجام می‌دهند، بنابراین به احتمال زیاد تعداد واقعی بسیار بیشتر است. در ایران از مجازات اعدام به‌عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی معترضان، مخالفان و اقلیتها استفاده می‌شود.

در ماههای اخیر تعداد اعدامها افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است. در ماه می‌۲۰۲۳، هر پنج ساعت یک نفر اعدام شده است. منابع می‌گویند تنها در ماه می‌ حداقل ۱۴۵نفر اعدام شدند.

اقلیتهایی مانند بلوچ ها و کردها تعداد بسیار نگران‌کننده‌ای از این اعدامها را تشکیل می‌دهند.

اعدام در ملأعام در ۲۵ اردیبهشت در شهر مراغه به‌منظور ایجاد رعب و وحشت در جامعه به حدی وحشیانه بود که می‌توان آنرا یک شکنجه دسته‌جمعی و نقض بزرگ حقوق‌بشر نیز به حساب آورد.

تعداد بیشتری از معترضان در انتظار اعدام و خطر قریب‌الوقوع اعدام هستند. ما از این شورا و کمیساریای عالی می‌خواهیم که اقدامات قاطع و فوری مربوطه را در رابطه با مقامات رژیم ایران انجام دهند و با هدف لغو مجازات اعدام، تعلیق اعدام را ایجاد کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0956262e-ff12-461a-861a-2ddf6ccfc042"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات