728 x 90

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰ – قسمت دوم

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰
اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن

«زنان نیروی تغییردرایران وصلح و ثبات در جهان»

با حضوررئیس جمهور برگزیده مقاومت

۵مارس۲۰۲۲(۱۴ اسفند۱۴۰۰)

 

شرکت زنان مبارز از ۵۴ کشور

سخنرانی بیش از ۶۰تن از زنان برجستة سیاسی از ۳۵کشور در۴قاره

در ارتباط آنلاین با کنفرانس برلین و زنان مجاهد خلق در اشرف۳

 

سخنرانیهای

هله تورنینگ اشمیت-اولین نخست وزیر زن در دانمارک

اورشکا باچوونیک یانشا – مبارز برجستة اسلوونی

ریتا زوسموت-رئیس مجلس فدرال آلمان به‌مدت ۱۰سال

 

 

هله تورنینگ اشمیت – نخست‌وزیر دانمارک (۲۰۱۵-۲۰۱۱)

  • شرکت عظیم زنان ایرانی در مقاومت نه تنها در ایران بلکه در تمامی جهان منحصر به فرد است. مبارزه آنها الهام بخش جنبشهای زنان در سراسر جهان است.
  • برنامه ۱۰ماده ای مریم رجوی، نقشه مسیری نه فقط برای ایران بلکه برای همه جهان است و نشان می‌دهد یک آینده دموکراتیک برای ایران وجود دارد.
  • مردم ایران می‌گویند نمی‌خواهند به دیکتاتوری شاه بازگردند. آنها هم مخالف دیکتاتوری شاه و هم مخالف دیکتاتوری مذهبی هستند.

سلام به همگی

افتخار بزرگی است که امروز با شما باشم. افتخار بزرگی است که سخنان شما را بشنوم و از شما الهام بگیرم. هم کسانی که در جلسه شرکت دارند و هم کسانی‌ که از ایران تماس گرفتند. این افتخار شگفتی است که با شما باشم. بیش از هر چیز، من خاضع هستم. من در دانمارک بزرگ شده‌ام. همانطور که می‌دانید، بدون خشونت و بدون اینکه یک دیکتاتور مذهبی زندگی مرا به من دیکته کند. البته به‌عنوان اولین نخست وزیر زن دانمارک و اولین رهبر زن حزب خودم، من هم سهم خودم از زن ستیزی را دیده‌ام، با مخالفت روبرو بوده‌ام و باید شجاعت به خرج می‌دادم، ولی هرگز و هرگز در معرض میزان شجاعتی که زنان ایرانی باید الآن به خرج بدهند نبودم. پس من اساسا اینجا آمده‌ام به شما بگویم که چرا شما الهام بخش ما هستید. و اینکه چرا مبارزه شما برای دموکراسی و حقوق بشر فقط باعث تغییر در ایران نخواهد شد، بلکه الهام بخش جنبش‌های زنان در سراسر جهان خواهد بود. من آمده‌ام تا به شما یادآوری کنم که شما فقط نحوه رفتار امروز با زنان در ایران را تغییر نخواهید داد، بلکه مبارزه شما کاری است که شما برای دختران و پسرانتان انجام می‌دهید. با ادامه مبارزات شما، کشور شما آینده جدیدی را آغاز خواهد کرد و شما به طور همزمان الهام بخش زنان در سراسر جهان خواهید بود.

همانطور که می‌دانید و همانطور که امروز شنیدیم، قدرت عظیمی در زنان نهفته است. و به همین دلیل است که رهبران زن ستیز در همه جای جهان اینقدر از قدرت‌یابی زنان و سازمان‌های زنان هراس دارند. آنها سعی می‌کنند به ما بگویند که بهتر است در خانه بمانیم. آنها به ما می‌گویند که ما فاقد شجاعت، قدرت تفکر و استقامت کافی هستیم. و تردیدی نیست که زنان و دختران ایرانی همین الآن قربانیان اصلی رژیم زن ستیز ایران هستند. هر روز و هر روز آنها از پایه‌ای ترین حقوق خود محروم بوده‌اند. ساده‌ترین کار برای زنان ایرانی این بود که در خانه بمانند. ولی زنان ایرانی این کار را نکردند. ساده‌ترین کار این بود که اجازه بدهید ترس بر شما غلبه کند. ولی شما این کار را نکردید. زنان ایرانی مسیر دیگری را انتخاب کردند. نه تنها آنها به رژیم تن ندادند، بلکه آنها تبدیل به یک نیروی واقعی برای تغییر در ایران شده‌اند. زنان ایران خود را اثبات کرده‌اند و می‌دانند که حقوق آنها فقط از طریق تغییر واقعی سیاسی در ایران برآورده می‌شود. با پشت کردن به یک رژیم زن‌ستیز، آنها می‌دانند که دستیابی به حقوق و آزادیهایشان با یک رژیم زن‌ستیز غیرممکن است.

در بخشی از جهان که من در آن هستم،‌ به اندازه کافی در باره رشادت‌های زنان ایران صحبت نمی‌کنیم. زنان ایران طی چند دهه اخیر در مقاومت برای آزادی شرکت داشته‌اند. و ده‌ها هزار زن به دلیل شرکت در این جنبش سیاسی برای تغییر حاکمیت اعدام شده‌اند. این شرکت عظیم زنان منحصر به فرد است. نه تنها در ایران، بلکه در تمامی جهان. ما می‌دانیم و امروز هم در باره آن صحبت کردیم که بسیاری از آنان زندانی شدند و مورد شکنجه قرار گرفتند. آنها تحقیر شدند. ما همچنین می‌دانیم که بسیاری از اعدام شدگان متعلق به جنبش اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران بوده‌اند، که مخالف بنیادگرایی اسلامی است و برابری جنسیتی و جدایی دین از حکومت را ترویج می‌کند. البته این به رغم مسلمان بودن خودشان است. بسیار قابل توجه است که یک اپوزیسون دمکراتیک، ائتلاف شورای ملی مقاومت، توسط یک قهرمان رهبری می‌شود، یک زن مسلمان، مریم رجوی. من برنامه ده‌ ماده‌ای را خوانده‌ام. این فقط یک برنامه ده ماده‌ای برای آینده ایران نیست، بلکه نقشه مسیری است برای همه جهان که نشان می‌دهد یک آینده دموکراتیک برای ایران وجود دارد. و همه طرفداران دمکراسی در سراسر جهان باید از این برنامه ده ‌ماده‌ای حمایت کنند. لذا برای جامعه بین‌المللی بسیار مهم است که در این روز جهانی زن، همبستگی خود را با زنان ایران در مبارزه‌ آنها برای حقوقشان ابراز کنیم. ولی فراتر از آن، جامعه بین‌المللی باید در کنار خواست مردم ایران، چه زن و چه مرد، برای یک جمهوری دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت بایستد.

۴۳ سال پیش بود که مردم ایران دیکتاتوری شاه را سرنگون کردند زیرا خواهان آزادی و دموکراسی بودند. چیزی که مردم ایران الآن می‌گویند این است که نمی‌خواهند به دیکتاتوری شاه بازگردند. بلکه خواهان ایجاد سیستمی جدید هستند که در آن مردم دارای آزادی انتخاب رهبران خود در انتخابات دموکراتیک باشند. چیزی که آنها می‌گویند این است که آنها هم مخالف دیکتاتوری شاه و هم مخالف دیکتاتوری مذهبی هستند. بقیه جهان امروز به شما می‌گوید که ما با شما هستیم. برنامه شورای ملی مقاومت و برنامه مریم رجوی این فرصت را به مردم ایران می‌دهد، آنها شایسته حمایت ما هستند. البته تغییر باید توسط مردم ایران و زنان ایران صورت بگیرد و مقاومتی که در کشور خود می‌کنند. ولی جهان باید در همبستگی با زنان و مردم ایران بایستد. لذا به همه شما که امروز می‌شنوید می‌گویم، که من به اینجا نیامدم که الهام‌بخش شما باشم، بلکه من آمده‌ام تا به شما بگویم که شما به ما الهام می بخشید.

خواهران عزیزم در ایران، در ۸ مارس ما اینجا هستیم تا از شما حمایت کنیم. من امروز اینجا هستم تا بشنوم که شما آماده هستید. ما از شما الهام می گیریم و احساس فروتنی می کنیم در مقابل شجاعت شما. شما تغییر را محقق خواهید کرد. شما آینده ایران هستید. ما با شما هستیم و از شما و مبارزه‌تان حمایت می کنیم. متشکرم

 

اورشکا باچوونیک یانشا – مبارز برجستة اسلوونی همسر نخست‌وزیر یانس یانشا

  • زنان ایران در صف مقدم اعتراضات علیه رژیم ایران هستند. آنها شجاعت، هوش و قدرت زیادی نشان داده اند. ما زنان در اطراف و اکناف جهان به آنها افتخار می‌کنیم

شرکت کنندگان، خانمها و آاقایان.

افتخار بزرگ و خوشوقتی است شرکت در این کنفرانس بزرگ همراه با بسیاری از میهمانان برجسته و تحت رهبری بزرگ مریم رجوی. بعنوان یک زن مسلمان، مریم رجوی باید بر بسیاری از چالشهای خارق العاده اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیک فائق می آمد که توسط رژیم حاکم برایران اعمال شده. من تقدیرمیکنم از شجاعت و تعهد مریم بخاطر قدرت بخشیدن به زنان ایرانی . تحت رهبری مریم رجوی زنان دارای موقعیت های کلیدی در مقاومت ایران هستند. من از کار کمیسیون زنان شورای ملی مقاومت ستایش میکنم که مدتی است فعالیتهای آنرا از نزدیک دنبال میکنم.

زنان ایران در صف مقدم اعتراضات علیه رژیم جمهوری اسلامی هستند. آنها شجاعت، هوش و قدرت زیادی نشان داده اند. ما زنان در اطراف و اکناف جهان به آنها افتخار می‌کنیم. اما علیرغم همه تلاشهای قهرمانانه‌شان، جمهوری ا سلامی به محدود کردن حقوق زنان ایرانی ادامه می‌دهد و آنها را از همه جنبه های اجتماعی محروم می‌کند. زنانی ایرانی اولین قربانیان رژیم هستند. آنها با قوانین غیر قابل تصور تبعیض در قرن بیست ویکم روبرو هستند. زنان نمی‌توانند به خارج مسافرت کنند و یا پاسپورت بگیرند بدون رضایت مکتوب سرپرست مرد.

من عمیقا متاثر شده ام از تعداد گزارشات سوء استفاده جنسی که زنان ایرانی در زندانها شاهد آن هستند. زنان کماکان اعدام می‌شوند. نگرانی های جدی در مورد سیستم قضایی وجود دارد. زنان بدلیل قتل اعدام میشوند. اما واقعیت این است‌که آنها قربانیان وحشتناک آزار در خانه هستند. آنها برای دفاع از خودشان یا فرزندانشان کشته می‌شوند در حالی که متاسفانه هیچ امکانی در اختیار ندارند تا به ازدواجهای آزار دهنده خاتمه دهند. بنابراین می‌خواهم از فرصت برنامه امروز استفاده کنم و یک پیام بسیار قوی به زنان غربی و دولتهای غربی بفرستم. ما باید با هم قاطعانه در مقابل سیاستهای رژیم ایران بایستیم و آزادی زنان را تقویت کنیم. حرفهای سازمانهای زنان در غرب و دولتها باید تبدیل به عمل شود. ما باید از زنان ایرانی حمایت کنیم.

از توجه تان متشکرم.

 

ریتا زوسموت-رئیس پیشین مجلس فدرال آلمان به‌مدت ۱۰ سال

  • ما اکنون معتقدیم برای ایجاد صلح، راهی جز دفاع مسلحانه وجود ندارد.
  • تسلیم و وادادگی اصلاً راهی برای ایجاد تغییر نیست. ما فقط با روحیه آن را می‌سازیم. آنگونه که مریم رجوی مبشر آن تغییر است، کسی که در این راه بسیار تجربه کرده است.

خیلی ممنون ، به همگی شما یی که در این سالن جمع شده اید خوشامد می گویم و همه آنهایی که از طریق ویدئو شرکت می کنید . خیلی مهم است که ما اجتماعی بزرگ را تشکیل می دهیم . به تنهایی هیچ کس موفق نمی شود .موضوع امروز مساله تنها زنان نیست بلکه یک مسألة فرهنگی و اجتماعی است .این که چطور با زنان و مردان رفتار می کنیم .حذف و سرکوب زنان باید پایان پذیرد .قدم مطمئن بردار برای درگیر شدن و مشارکت کردن .زیرا به اندازة کافی زنانی داریم که نشان داده اند که چه توانی دارند ، چه می خواهند و چه مهارتی دارند .ما نیاز به کلاس تقویتی نداریم .

ما در حال حاضرتقریبا زیر تب دوباره جنگ را در اروپا تجربه می کنیم .یک جنگ وحشیانه که ملاحظة هیچ چیز را نمی کند حتی در رابطه با کودکان .ما به همان نسبت به عقب پرتاب شده ایم . هر چند گفته می شود د راین تغییر دوران بیدار شده ایم اما برای تسلیح و جنگ بیدار نشده ایم بلکه بیدارشده ایم تا به مقاومت بی باکانه علیه جنگ و خشونت ادامه دهیم .

به همین دلیل ما زنان از هر زمان دیگری ضروری تر هستیم تا حضورمان را در همة شهرهای جهان در کشروها و فرهنگها دوباره نمایان کنیم .ما تسلیم نمی شویم ،نه در مورد شراکت مان نه در مورد برابری مان .اما این ،یک موضوع فردی نیست .بلکه برای هدایت جهان به وضعیتی بهتر است از آن چه که الان آن را تجربه می کنیم .موضوع تنها بحران کرونا نیست .بلکه ،موضوع برآمدن مجدد کینه ،دشمنی و وحشی گری است .این باید پایان بپذیرد . ما هنوز در شراکت ،یک اقلیت هستیم . این حتی در کشروهای توسعه یافتة اروپایی صدق می کند . وقتی من به پارلمان خود نگاه می کنم،باید بگویم تا ۴۰ سال بعد از جنگ ۱۰درصد هم زنان در پارلمان ما نیستند .این عدد تازه از سال ۱۹۸۷رشد کرد .تازه وقتی بیشتر نگاه می کنم باید بگویم اکنون توسعة رو به عقب داریم .ما زنان ،تنها نمی خواهیم در نرم افزار در بخشهای موسوم به «زنانه» در بخش وزیر خانواده ، وزیر ورزش ،شاید هم وزیر فرهنگ مشارکت داشته باشیم بلکه در همة بخش‌ها.

 

در تقسیم کارها باید موقعیت برابر وجود داشته باشد والا هیچ‌گاه زنان از فقر رهایی نخواهند یافت .ما معتقدیم راه دیگری وجود ندارد جز این که از طریق دفاع با سلاح به صلح برسیم .ما تجربه می کنیم که تصمیم گیرنده در این موضوع ،می گوید :نه! من رحم نمی کنم .من می خواهم اتحاد جماهیر شوری قبلی دوباره ایجاد کنم. آیا فقط جهان هستیم که دنبال قدرت باشیم یا دنبال محیط رسیتی اجتماعی و فرهنگی زندگی باشیم ؟این چیزی است که از آن دفاع می کنیم و این آینده ماست برای هر دو جنس .موضوع فقط راجع به زنان نیست .موضوع در بارة هر دو است .برای همراهی بیشتر و مردان،امروزه مقاورمت را بیشتر تجربه می کنند ، حتی از جانب زنان .بدباری هم پایانی دارد .نمی توان به دل‌خواه آن را طولانی کرد .

اما آنچه را که ما درحال حاضر داریم در اوکراین تجربه می کنیم با ایران مقایسه می کنم. آنجا جنگی عیان جریان ندارد بلکه جنگی سرد است .جنگ سرد علیه هر کسی که مقاومت می کند .و احترام ،بزرگداشت تقریبا اشک در چشمانم می اید وقتی به آن فکر می کنم که این انسان ها چه چیزهایی راتحمل کرده و می کنند .ما آنها را الان شنیدیم از سخنرانان بعد از مریم رجوی .این که نمی تواند به همین شکل ادامه یابد .فکر نکنیم که برای مقاومت کردن ضعیف هستیم .ما باید خیلی متعارض تر اندیشه هایمان در پارلمان و خارج از آن را به بحث بکشانیم .من مانند سخنرانان پیشین موضوعات را به خمینی ربط می دهم .زیرا همیشه این طور نبود .ایران یک کشور فوق متمدن است .آن را می توانید در زنانی ببینید که از ایران آمده اند و قدرت خلاقیتی که مستمر از خود نشان می دهند . در اشرف ۲، ما الان اشرف ۳ را در آلبانی داریم ،یک ارکستر و الان در آلبانی ما شگفت زده شدیم با دیدن باغ های زیبا بنا کردن اماکنی که با کمک هم ساخته شده اند .من فقط می توانم بگویم سالیان پیش از این د رجایی که این انسانهایی که به عنوان پناهنده زنده مانده اند خیلی رنج برده اند .شما درک می کنید که حتی از رنج بردن هم می تواند انرژی جدید ایجاد شود .نگویید ما ناتوان هستیم و نمی توانیم .اما در این صورت من د راین سن اجازه نداشتم اصلا اینجا بایستم .اما من می مانم .

زیرا تا زمانی که بتوانیم انرژی هم داریم .ما مشترکا جهانی دیگر ایجاد کردیم که در آن ،حتی صاحبان قدرت امروزی ، دیگر حرفی برای گفتن ندارند .این وظیفة ماست و باید پیام روز جهانی زنان باشد .

چه کسی به زنان ایرانی ما قدرت داده است ؟قبل از هرکس ، بسیاری اش را خودشان .اما الان می خواهم به زنی بپردازم زنی قدر ناشناخته و عجیب در نگاه اغلب که عمیقا به او احترام می گذارم : مریم رجوی

 

زیرا او یک مسیر خاص و منحصر به فرد را در این میدان می پیماید .من به شما کتابی را نشان می دهم که الان به زبان آلمانی و پیش از آن هم تا ۲۰۱۵ به زبان انگلیسی بود و چرا می خواهم این کتاب را حتما نشان دهم ؟ زیرا می خواهم از شما خواهش کنم آن را بخوانید. زیرا در آن زمان می فهمیداین زن چه می خواهد ،بله در اساس ،آزادی و دموکراسی . اوآن را براساس دموکراسی های غربی استخراج نم یکند ،بلکه از منابع مسلمانان از سوره ها .اینها شخصیتهای رهبری کننده هستند .مانند مادری که می داند کجا می خواهد برود .موضوع این است که باید تک به تک زنان را تقویت کنیم .اول در اعتماد به نفس شان .هر کسی می تواند کاری کند .من از سیاست چیزی نمی دانستم وقتی از دانشگاه به سیاست وارد شدم .فکر می کردم ،تو موفق نخواهی شد .بعد «ایدز»آمد.این بالاترین چالش برایم بود .آنجا فکر کردم اگر این را موفق شدی البته نه به تنهایی با انسانهایی که همراهی کنند بعد از آن می توانیم موفقیت های بیشتری داشته باشیم .ما موفق شدیم .علیرغم اینکه همه می گفتند بی چشم انداز است .هیچ چیزی بی چشم انداز نیست اگر آن را بخواهیم .خیلی از چیزها بوده اند که اصلا خواسته نشده است .

من باید به شما بگویم درقدرت های رهبری کننده همواره شما به زنان برجسته فکر می کنید .به آنها هم احتیاج داریم اما قبل از هر چیز به تعداد زیاد و همه نیاز داریم و یک همبستگی که به راحتی نتوان از بینش برد .

مریم رجوی راستی چگونه زنان در ایران را با اعتماد به نفس پر و سرشار کرد ؟وقتی من شکنجه می شوم وقتی در کثیف ترین کنج یک زندان انداخته می شوم که دیگر شانسی ندارم الان آنها را شنیدیم آنجا یک قدرت جنگاوری بسیار بزرگ وجود دارد .یک اطمینان به هدف به یک جهانی بهتر که متوقف نمی شود .او پی شاز این می توانست تسلیم شود .اما تسلیم ،راهی نیست که بتوان با آن تغییرات ایجاد کرد .بلکه ما تنها با روحیه ای که او ،مریم رجوی نمایندگی می کند،موفق می شویم .او خیلی رنج برده است .بعضی وقتها عمیقا ناراحت است حتی امروز ،اما هنوز غم را فرونخورده دوباره اطمینان ساطع می کند .این را ما همگی نیاز داریم و هم‌نوعانی را که این اطمینان را با ما شریک می شوند .زیرا ما خیلی می شنویم : آنجا کاری نمی توان کرد !

آنها ،آن بالا و ما این پایین ! بیخود است !ببخشید .نابخردانه است که فرض بگیریم آن بالایی ها واقعا این قدر قدرتمند هستند .نکتة اصلی این است : دیکتاتورها هم نمی توانند تا ابد علیه مردم دوام بیاورند .

 

ادیان ما را فقط متحد نکرده اند بلکه منشعب هم کرده اند .نقش خانم رجوی در این زمینه چیست ؟بازگشت به سرچشمه های مذهب مسلمانان .سوره ها ا زکجا آمده اند ؟چه چیزی آنها را با دیگر ادیان متصل می کند ؟و او از آن همکاری و دموکراسی را استخراج می کند و من باید به شما بگویم که این مسیر درست است .ما را تعصب ،خودکامگی و انکار دیگری از هم جدا می کند .به همین دلیل معتقدم دنبال کسانی باشید که آنها شما را و شما آنها را د رنظر و عمل برای نبرد علیه بنیادگرایی از هر نوعی به کار بگیرید .او این را نمایندگی می کند .این اندیشه را ول نکنید این اندیشة مرکزی را که برایش باید جنگید : آزادی و دموکراسی .امید را از دست ندهید .کسی که امید ندارد پیش ا زاین باخته است و من خیلی اوقات می گویم کسی که نمی جنگد پیش از این باخته است .ما به جنگیدن ادامه می دهیم .امرو زدر روز جهانی زنان و شما تجربه خواهید کرد در میانة بحران پیشرفتهای بیشتری خواهیم داشت با آرزوی موفقیت ایران پیش می رود زیرا وضعیت نمی تواند این طور ادامه پیدا کند ،در این بی عدالتی !

به خودتان باور داشته باشید و به انسانها باور داشته باشید .

متشکرم

ادامه دارد

 

اجلاس بین‌المللی روز جهانی زن - ۱۴ اسفند۱۴۰۰ – قسمت اول

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/413c5dd8-f780-4294-9953-4353ba839714"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات