728 x 90

اتهام فساد فی الارض برای فعالان محیط‌زیست و قتل مشکوک یک فعال محیط‌زیست

اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

تروریسم، دستگیریهای گسترده، پرونده‌سازی و سر به نیست کردن زندانیان ابزار نظام برای مقابله با قیام

دادستان جنایتکار رژیم آخوندی برای پنج تن از فعالان محیط‌زیست که ۹ماه پیش توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر شده بودند، بدون ذکر هیچ جزییاتی کیفرخواستی با اتهام «افساد فی الارض» صادر نموده و اعلام کرد پرونده‌های آنها آماده ارسال به دادگاه است. (خبرگزاری سپاه پاسداران –فارس-۲۹مهر). این در حالیست که پیش از این قضاییه رژیم اتهام آنها را جاسوسی اعلام کرده بود.

در تحولی دیگر، فرشید هکی یک وکیل و فعال محیط‌زیست در روز ۲۵مهر در نزدیکی خانه‌اش در باغ فیض تهران به‌نحو مشکوکی به‌قتل رسید و جسد وی به آتش کشیده شد. چند روز پس از انتشار گسترده این خبر در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های سپاه پاسداران مانند تسنیم به‌نقل از پزشکی قانونی مدعی شدند که علت مرگ وی خودسوزی بوده است. دولت‌آبادی دادستان رژیم در تهران روز اول آبان اعلام کرد با توجه به انتقال جسد به پزشکی قانونی و انجام کالبد شکافی تا کنون هیچ‌گونه آثار ضرب و جرح و علائم مشکوک در جسد یافت نشده است.

به‌دنبال آن، پزشکی قانونی این دعاوی را تکذیب و اعلام کرد: هیچ اظهارنظری در مورد این پرونده نداشته است و....هر نوع نتیجه و تشخیص علت فوت توسط قاضی پرونده اعلام می‌شود (خبرگزاری حکومتی ایلنا- اول آبان).

در روز ۴بهمن ۱۳۹۶ جمعی از فعالان و کارشناسان محیط‌زیست توسط اطلاعات پاسداران دستگیر شدند. یکی از آنها دکتر کاووس سید امامی، ۶۴ساله، استاد دانشگاه و مدیر عامل پیشین سازمان حیات وحش دو هفته بعد از دستگیری در زندان اوین زیر شکنجه جان باخت اما رژیم به‌نحو ابلهانه‌یی مدعی شد که او خودکشی کرده است.

به‌دنبال قیام سراسری مردم ایران دست کم ۱۴تن از بازداشت‌ شدگان قیام زیر شکنجه به‌ شهادت رسیدند. اما رژیم علت شهادت را «خودکشی» یا «نرسیدن مواد مخدر» یا «کثرت استفاده از مواد مخدر» اعلام کرده بود. آخوند حسن نوروزی، سخنگوی‌ کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رژیم در یک اظهارنظر رذیلانه گفته بود: به‌خاطر غصه از کارهایی که کرده‌اند دق کرده و یا در زندان به زشتی کار خود فکر کرده و خودکشی کرده‌اند.

این ادعا آن‌چنان رسوا بود که محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس رژیم گفت: «دستگیری عده‌یی از فعالان تلاشگر زیست محیطی.. شبهه‌برانگیز و مرگ دکتر سید امامی در زندان تأسف‌آور است و ابهامات در خصوص اتهامات وارده به دستگیر شدگان را افزایش می‌دهد».

رژیم آخوندی ناتوان از مقابله با قیام و اعتراضات مردمی، به موازات تشدید توطئه‌های تروریستی در خارج کشور به قتلهای مشکوک در داخل کشور، دستگیریهای گسترده و پرونده‌سازی برای زندانیان و سر به نیست کردن آنها روی آورده است.

مقاومت ایران با هشدار نسبت به ادامه و تشدید این جنایتهای ضدبشری، از عموم مراجع بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر می‌خواهد ضمن محکوم کردن شدید این جنایات، با اتخاذ تدابیر لازم‌الاجرا به رژیم آخوندی اجازه ندهند به این جنایتها ادامه دهد. تشکیل یک هیأت بین‌المللی برای تحقیق پیرامون وضعیت زندانها و زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی و قتلهای مشکوک بیش از همیشه ضروری است

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۳ آبان ۱۳۹۷(۲۵اکتبر ۲۰۱۸)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/88da0a53-19ed-4104-9f88-50ae01b3c23a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات