728 x 90

اتحادیه اروپا نگرانی‌های جدی از حضور مواد هسته‌یی در مکانهای اعلام‌نشده در ایران دارد

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا

سایت اتحادیه اروپا چهارشنبه ۱۷خرداد، نوشت اتحادیه اروپا با انتشار بیاینه‌ای به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌های جدی خود را از حضور مواد هسته‌یی در مکانهای اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده است و یک بار دیگر بر آن تأکید می‌کند.
در این بیانیه آمده است:... در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از حضور مواد هسته‌یی در مکانهای اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز بار دیگر بر آن تأکید کرده است. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی این ماده هسته‌یی و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌یی که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته شده نیست...

در بخش دیگری از بیانه می‌افزاید: ... ما متذکر می‌شویم که آژانس در حال حاضر هیچ سؤال اضافی در مورد وجود ذرات اورانیوم ضعیف شده در محلی به نام مریوان ندارد و معتقد است که این موضوع در این مرحله دیگر مطرح نیست. ما هم‌چنین متذکر می‌شویم که آژانس بر ارزیابی خود از فعالیت‌هایی که ایران در مریوان انجام داده است، می‌ایستد، یعنی این‌که ایران آزمایشهای انفجاری را برای آماده‌سازی برای استفاده از آشکارسازهای نوترونی و مواد هسته‌یی انجام داده است. یادآور می‌شویم که رژیم ایران به این موضوع رسیدگی نکرده و هیچ مدرکی برای حمایت از پاسخ‌های خود در رابطه با فعالیت‌های این منطقه آزمایشی انفجاری ارائه نکرده است و آژانس ارزیابی می‌کند که توضیح داده شده «از لحاظ فنی معتبر نیست».


اتحادیه اروپا با نگرانی فراوان خاطرنشان می‌کند که هیچ پیشرفتی در جهت حل مسائل پادمانی باقی مانده در رابطه با دو مکان دیگر، یعنی تورقوزآباد و ورامین، حاصل نشده است. ما از ایران می‌خواهیم اقدامات لازم را بدون تأخیر بیشتر انجام دهد. تمام مسائل پادمان تا زمانی که به‌طور کامل روشن نشود، تحت نظارت دقیق ما باقی خواهند ماند.
این بسیار نگران‌کننده است که آژانس هنوز نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تحت توافقنامه پادمان NPT خود تأیید کند. بنابراین آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته‌یی ایران منحصراً صلح‌آمیز است. اقدام اساسی و سریع ایران برای اجرای تعهدات و تعهدات پادمان، از جمله انجام اقدامات مشخص شده در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و اجرای مجموعه فعالیت‌ها در بیانیه مشترک۲۶ مارس ۲۰۲۳ضروری و فوری است. 
اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را از عدم ارائه پیش‌اخطار ایران به آژانس در مورد تغییرات در پیکربندی و عملکرد سانتریفوژهای پیشرفته در فردو، برخلاف تعهداتش بر اساس توافقنامه پادمان، یادآوری می‌کند...
ما نگرانی جدی خود را تکرار می‌کنیم که چنین فعالیتی به‌شدت با سطح غنی‌سازی ۶۰درصدی اعلام شده توسط ایران در این تأسیسات مغایرت دارد. 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2017d94e-ed67-41fd-9aa8-8139f85d2690"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات