728 x 90

اتحادیه اروپا دولت بلاروس را به هواپیماربایی متهم کرد

رامان پراتُسویچ، روزنامه‌نگار مخالف رژیم بلاروس
رامان پراتُسویچ، روزنامه‌نگار مخالف رژیم بلاروس

در پی فرود اضطراری ساختگی هواپیمای حامل رامان پراتُسویچ، روزنامه‌نگار مخالف رژیم بلاروس در فرودگاه مینسک، شورای اتحادیه اروپا آسمان کشورهای این اتحادیه را به روی پروازهای بلاروس بست.

تلویزیون یورونیوز گفت پرواز شماره ۴۹۷۸ شرکت هواپیمایی «رایان ایر» روز یکشنبه در وسط راه از آتن، پایتخت یونان به سوی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی با هشدار امنیتی از سوی مقامات مینسک درباره وجود «بمب» در داخل هواپیما روبه‌رو و مجبور به فرود اضطراری در بلاروس شد. پس از فرود هواپیما پلیس بلاروس پراتسویچ را دستگیر و به محل نامشخصی اعزام کردند.

رهبران ۲۷کشور اروپایی خواستار بررسی دقیق این حادثه «بی‌سابقه» شده و بر قصد خود برای اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی بیشتر علیه بلاروس تأکید کردند.

شورای اتحادیه اروپا در قطعنامه نشست ویژه برای بررسی این حادثه، از بلاروس خواست تا فوراً دو روزنامه‌نگار مسافر این هواپیما را آزاد کند.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا از این حادثه به‌عنوان «یک رسوایی بین‌المللی» یاد کرد و وعده تحمیل تحریم‌های تازه علیه مینسک داد.

کلمان بون، وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه اعلام کرد: «این عملی است که نمی‌توان آن را بدون مجازات گذاشت. علاوه بر تحریم، تدابیر دیگری نیز در دست بررسی است که باید درباره آنها در سطح اروپا و بین‌الملل گفتگو شود؛ از جمله ممنوعیت عبور از حریم هوایی بلاروس»

برلین سفیر بلاروس در آلمان را احضار کرد و لندن اعلام کرد در حال صدور دستورالعملی برای توقف پرواز هواپیماهای خطوط هوایی بریتانیا بر فراز بلاروس است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید گفت دولت آمریکا بدرفتاری و تجاوزات مستمر بلاروس را محکوم می‌کند. منحرف کردن یک پرواز میان دو کشور عضو اتحادیه ارودپا نقض فاحش مبانی صلح و امنیت جهانی است. (رویترز، ۴خرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b3c3adb5-9ae8-4c91-bd97-40649d2f2e22"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات