728 x 90

شهادت دکتر ابراهیم ریگی پزشک ۲۴ساله بلوچ به دست دژخیمان خامنه‌ای خون‌ریز

ابراهیم ریگی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر سیستان و بلوچستان
ابراهیم ریگی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر سیستان و بلوچستان

وبسایت حقوق‌بشری حال‌ وش روز پنجشنبه چهارم اسفند خبر داد: ابراهیم ریگی، از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر سیستان و بلوچستان، اندکی پس از آزادی به قید وثیقه، روز چهارشنبه سوم اسفند توسط مأموران کلانتری ١٢ زاهدان ربوده شد و بر اثر ضرب و شتم شدید مأموران به‌قتل رسید.

حال وش به‌نقل از منابع خود نوشت: «روز گذشته ۳ اسفند حوالی ساعت ۴ و نیم عصر دو مأمور ابراهیم را از محدوده خیابان کریم پور بازداشت و به کلانتری ۱۲ در منطقه بعثت می‌برند، تلفن ابراهیم از لحظه بازداشت خاموش می‌شود و در کلانتری مورد ضرب و جرح قرار می‌گیرد و فوت می‌کند، قاضی پرونده شعبه ویژه قتل... و قاضی کشیک و پزشکی قانونی تأیید می‌کنند که ابراهیم بر اثر ضرب و جرح صورت گرفته در داخل کلانتری ۱۲ فوت کرده است.

ساعت پنج و نیم عصر روز گذشته مأموران پزشکی قانونی با حضور در کلانتری ۱۲ و معاینه جسد و مشاهده پاره بودن لباسهای ابراهیم تأیید می‌کنند که وی در اثر ضرب و جرح جان خود را از دست داده است.

ادعای پاسدار علی رحیمی معاون سرکرده نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان: این شخص در صندلی عقب خودرو در وضعیت حال نامناسب است که سریعاً مأموران انتظامی کلانتری وارد عمل شده و با مشاهده داخل خودرو با فردی بی‌هوش در خودرو روبه‌رو شدند که بلافاصله به عوامل اورژانس اطلاع دادند. عوامل اورژانس در صحنه حاضر و پس از معاینه این فرد به هویت ابراهیم ریگی اعلام کردند که بیش از یک ساعت از فوتش می‌گذرد.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس به‌نقل از معاون سرکرده انتظامی استان سیستان و بلوچستان: شب گذشته چند فرد با یک دستگاه خودرو با مراجعه به درب کلانتری ۱۲شهرستان زاهدان اعلام کردند فردی به هویت «ابراهیم ریگی» که حکم جلب وی از سوی مقام قضایی قبلاً صادر شده در اقدامی او را در خیابان «کریم پور ۲۳» دستگیر کرده‌اند و همراه خود به درب کلانتری آورده‌اند.

 

دکتر ابراهیم ریگی:

«۸مهر که هیچ وقت از یاد هیچ ایرانی و بلوچی نخواهد رفت. اتفاقی به پهنای قلب شکسته مادران داغدار به پهنای قلب شکسته خانواده خدانور، مهسا امینی و دیگر کشته شدگان. روز در این سرزمین آرزوهای بسیاری همه‌مان داشتیم شاید با خودمان بگوییم جای دیگر مرده‌ایم و اینجا جهنم ماست. شاید هم این‌طور باشد... نمی‌دانستم که کمک کردن به مجروحان و انتقاد از کشته شدن برادرانمان و خواهرانمان هم گناه است. در این سرزمین اما من در بارگاه الله رب‌العزت از همه کسانی که در ظلم کردن بمن دست داشته‌اند شکایتم را کرده‌ام. اما عزیزان من این را بدانید حتی مرگ حتی اعدام کردن من برای من دیگر مهم نبود. چون من در این سرزمین بارها از دنیا رفته‌ام. پیشنهادهای بسیاری برای خروج من از این سرزمین را دادند. از سراسر دنیا بمن پیام دادند اما من شهر خود و مکی را ترک نخواهم کرد.»

 

دکتر ابراهیم ریگی ۲۴ساله از بازداشتیان ۲۱مهر ۱۴۰۱، بود که در ۱۱ دیماه ۱۴۰۱، با قرار وثیقه آزاد شده بود‌. جرم وی کمک به مجروحان جمعه خونین ۸مهر زائدان بود که طی آن بیش از ۱۰۰تن از هموطنان بلوچ به دست دژخیمان خامنه‌ای خون‌ریز به‌شهادت رسیدند.

اما معاون سرکردهٔ انتظامی سیستان و بلوچستان در یک سناریوی مسخره این قتل جنایتکارانه را به‌ «چند فرد» که گویا او را سرخود دستگیر و به کلانتری آورده‌اند نسبت داد و مأموران انتظامی او را در صندلی عقب خودرو بیهوش یافتند و ساعتی بعد فوت کرد.

 

در حالی‌که منابع رسمی مرگ او را بر اثر «ضرب و جرح» اعلام کرده‌اند، برخی فعالان بلوچ می‌گویند او که مدتی بعد از بازداشت آزاد شده بود، بعد از موضع‌گیری سیاسی دوباره، این بار در کلانتری مورد حمله قرار گرفت و جان باخت.

دکتر ابراهیم ریگی، ۲۴ساله پزشک در زاهدان، از جمله کسانی است که گفته شده بعد از حوادث «جمعه خونین زاهدان» به مجروحان کمک کرد. ۸مهر ۱۴۰۱ که معترضان در زاهدان تظاهرات کردند، نیروی انتظامی به سوی آنها تیراندازی کرد.
چند روز بعد در ۲۱مهرماه، برخی رسانه‌ها گزارش دادند دکتر ریگی که در بیمارستان تأمین اجتماعی شهر زاهدان کار می‌کرد، توسط مأموران انتظامی بازداشت شد.

 

دست نوشته ابراهیم ریگی: رسم ماست ایستاده مردن! - ۲۸آذر ۱۴۰۱

دست‌نوشته‌ای از ابراهیم ریگی که به نظر می‌رسد مربوط به زمانی است که در زندان زاهدان بوده است: «ما را از سر بریده می‌ترسانید، ما اگر از سر بریده می‌ترسیدیم در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم».

دست نوشته ابراهیم ریگی

 

دکتر ابراهیم ریگی در قسمتی از آخرین پست اینستاگرامی خود نوشته بود:
«۸مهر که هیچ وقت از یاد هیچ ایرانی و بلوچی نخواهد رفت... نمی‌دانستم که کمک کردن به مجروحان و انتقاد از کشته شدن برادرانمان و خواهرانمان هم گناه است... حتی مرگ حتی اعدام کردن من برای من دیگر مهم نبود چون من در این سرزمین بارها از دنیا رفته‌ام...».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ba8bc5e-664f-408d-8c8f-6375994d3c58"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات