728 x 90

آیا رژیم در مذاکرات قطر از اصلی‌ترین مطالبه‌اش چشم‌پوشی می‌کند؟

مذاکرات بر سر ا حیای برجام
مذاکرات بر سر ا حیای برجام

کیهان خامنه‌ای روز ۷تیر به‌نقل از روزنامه نزاویسمایا گازتا چاپ مسکو درباره مذاکرات قطر نوشت: ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات هسته‌یی چشم‌پوشی کند. ایران با قید نام سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای تروریستی مخالفت نمی‌کند، اما به شرط تضعیف تحریم‌ها علیه ساختارهای داخلی سپاه ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن‌، بتواند حتی با این گزینه موافقت کند.

پاسدار شریعتمداری، گردانندهٔ کیهان روز گذشته ۶تیر گفته بود: مذاکره در قطر تله است نباید به آمریکا جایزه بدهید. غربی‌ها منتظرند که نظام در قبال تله‌گذاری آمریکا و اروپا با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره (یعنی عقب‌نشینی) برود!​»

کیهان خامنه‌ای در ادامه می‌افزاید: آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در قطر، پیام اشتباهی را به طرف مقابل مخابره می‌کند. تصمیم اخیر در سطح کلان به این سیاست اصولی ضربه می‌زند.

نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که موضوع اصلی در مذاکرات هسته‌یی، محل مذاکرات نیست چه آن‌که اگر آمریکا می‌خواست تحریم‌ها را لغو کند در وین هم می‌توانست این کار را بکند. بنابراین تعیین مکان دیگری برای مذاکرات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که چین و روسیه مزاحم مذاکرات بودند! و قرار است با مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر، چین و روسیه دور زده شوند!
این در حالی است که روابط ایران با چین و روسیه توسعه یافته و در این دوره شاهد عضویت ایران در شانگهای، پالس مثبت چین و روسیه برای حضور و همکاری ایران در بریکس پلاس بوده‌ایم. چین و روسیه در شورای حکام به قطعنامه اخیر ضدایرانی غربی‌ها رأی منفی داده‌اند و اساساً در مذاکرات هسته‌یی وین، بیشترین همکاری با ایران را داشته‌اند (کیهان خامنه‌ای ۶تیر).

 

رویترز روز ۶تیر به‌نقل از سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده و رژیم ایران این هفته در دوحه گفتگوهای غیرمستقیم خواهند داشت. وی افزود رژیم ایران باید تصمیم بگیرد که درخواستهای بیشتری را که فراتر از برجام است کنار بگذارد.

رویترز در مطلبی دیگر نوشت: هفته گذشته، یک مقام رژیم ایران و یک مقام اروپایی به رویترز گفتند که ایران از تقاضای خود برای لغو تحریم‌های سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی خارجی وزارت‌خارجه آمریکا صرف‌نظر کرده است، اما هنوز دو موضوع، از جمله یکی در مورد تحریم‌ها، حل ناشده باقی مانده است.

قرار بود این مذاکرات در وین در ماه مارس گذشته نهایی شود. زمانی که در وین، اتحادیه اروپا از وزرای خارجه دعوت کرد تا پس از ۱۱ماه مذاکرات غیرمستقیم، بین تهران و رئیس‌جمهور جو بایدن، توافق را نهایی کنند.

اما مذاکرات از آن زمان به‌حالت تعلیق درآمده است، عمدتاً به‌دلیل اصرار تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی امنیتی نخبه آن، از فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده.

 

مایکل مک کال رهبر جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا روز ۵تیر در توئیتی نوشت: از سرگیری مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران یک اشتباه بزرگ است.

سناتور ریک اسکات در همین روز در توئیتی نوشت: هر گونه توافق هسته‌یی با رژیم ایران را قبل از تصویب کنگره رد خواهیم کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ffb5aec-ffb8-431c-b8d2-9a025b5511d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات