728 x 90

آیا رئیسی جلاد از ترس شکایات ایرانیان مقیم خارج از کشور به مجمع عمومی ملل متحد نمی‌رود؟

ابراهیم رئیسی جلاد ۶۷
ابراهیم رئیسی جلاد ۶۷

در آستانه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رسانه‌های حکومتی درباره علت شرکت نکردن رئیسی جلاد در این اجلاس به گمانه‌زنی پرداختند و نوشتند «چه چیزی رئیسی را زمینگیر کرده است؟».

روزنامه حکومتی جهان صنعت در مطلبی با عنوان «سخنرانی مجازی برای پرهیز از تنشهای احتمالی» نوشت: «آنچه رئیسی و مشاوران او را به این سمت سوق داده که در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکنند، این است که از تنشهای احتمالی که ممکن است ایرانیان مقیم خارج از کشور ایجاد کنند و از این دست موارد، جلوگیری کنند».

در ادامه هم صاف پرونده جنایتهای رئیسی در تابستان ۶۷ را خاطرنشان کرده و نوشته است: «شرایط برای انجام این سفر مناسب نیست. مثلا در حال حاضر در استکهلم سوئد دادگاه حمید نوری در جریان است و به کرات در آنجا اسم رئیسی برده شده است». در ادامه هم افزوده: «منتها چون در آن کشورها دادگاهها مستقل هستند، ممکن است ایرانیان مقیم یا نهادها و سازمانها اقداماتی علیه او انجام دهند، کما این‌که در سفر هاشمی شاهرودی به آلمان شاهد چنین اقداماتی بودیم».

جهان صنعت هم‌چنین در مطلب دیگری با عنوان «رئیسی چرا به سازمان ملل نمی‌رود» اشارات چند کارشناس حکومتی را نوشته که آنها هم با اشاره به پرونده جنایتهای رئیسی در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، توصیه کرده‌اند فعلاً صلاح نیست رئیسی به نیویورک برود. برای نمونه در یک مورد نوشته: «رئیس‌جمهوری یک کشور را با حکم دادگاه کیفری لاهه یعنی ICC–می‌توان بازداشت کرد»، بعد هم اضافه کرده: «شاید یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها این باشد که عکس‌العمل‌هایی در خارج از کشور به‌صورت تظاهرات از سوی ایرانیان مقیم خارج انجام شود. اتفاقاتی از این دست سبب شود که یک نتیجه منفی به دست آید و طبیعتاً در این صورت انجام سفر به دردسر آن نمی‌ارزد». بحرانهای اقتصادی اجتماعی و بی‌پاسخی رئیسی به آنها از جمله به اعتراضات معلمان و هزینه سنگین کتاب دانش‌آموزان و ترک‌تحصیل دو میلیون دانش‌آموز از دیگر مطالبی است که روزنامه‌ها با یادآوری آنها فاصله بین مردم و نظام را گوشزد کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7bd0d370-b723-41d2-b1f4-2c44304da8c1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات