728 x 90

آکسیوس: رهبر حزب‌الله هشدار داد که جنگ اسراییل در مرز ممکن است به جنگ همه‌جانبه تبدیل شود

حسن نصرالله سرکرده حزب‌الله لبنان
حسن نصرالله سرکرده حزب‌الله لبنان

آکسیوس روز ۱۲آبان در گزارشی درباره سخنان حسن نصرالله سرکرده حزب‌الشیطان لبنان در روز جمعه نوشت: رهبر حزب‌الله هشدار داد که جنگ اسراییل در مرز ممکن است به جنگ همه‌جانبه تبدیل شود.

بخشهایی از گزارش آکسیوس:

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنرانی روز جمعه هشدار داد که این احتمال وجود دارد که نبرد در مرز اسراییل و لبنان به یک جنگ همه‌جانبه تبدیل شود.

چرا مهم است: این اولین سخنرانی نصرالله پس از حمله حماس در ۷ اکتبر بود. این سخنرانی هم‌چنین در بحبوحه نگرانی فزاینده ایالات متحده مبنی بر تبدیل درگیری غزه به یک جنگ منطقه‌یی انجام شد.

محرک این خبر: حزب‌الله بلافاصله پس از شروع جنگ، حملات روزانه خود را علیه پایگاههای نظامی اسراییل در مرز بین اسراییل و لبنان آغاز کرد.

حملات در این سطح و شدت از زمان جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ در امتداد مرز دیده نشده است.

حزب‌الله و چندین جناح فلسطینی نیز دهها موشک به سمت شهرهای اسراییلی نزدیک به مرز پرتاب کرده‌اند.

پرتاب موشک، از جمله آنهایی که به سمت مقر فرماندهی شمال اسراییل هدف گرفته شده بود، روز پنجشنبه افزایش یافت.

اسراییل با حمله به پایگاهها و پایگاههای حزب‌الله پاسخ داد. نصرالله گفت که حداقل ۵۷جنگجوی حزب‌الله در حملات اسراییل کشته شده‌اند. به‌گفته مقامات اسرائیلی، حداقل ۱۰ اسراییلی که اکثریت آنها سرباز بودند، در حملات حزب‌الله کشته شده‌اند.

آنچه آنها می‌گویند: نصرالله گفت حماس حمله ۷ اکتبر را مخفی نگه داشته و به حزب‌الله یا سایر اعضای "محور مقاومت" مانند ایران نگفته است. وی گفت: این حمله ۱۰۰درصد فلسطینی بوده و ربطی به مسائل منطقه نداشت.

نصرالله گفت که پیروزی غزه هدف اصلی جنگ است.

نصرالله هم‌چنین با بیان این‌که جنگ در مرز با اسراییل مهم است، تأکید کرد که درگیریهای روزانه اسراییل را مجبور به اعزام تعدادی از نیروهای خود از غزه به شمال کرد.

او گفت: "مردم در لبنان می‌گویند که ما ریسک خطرناکی می‌کنیم. این درست است اما ارزشش را دارد."

نصرالله به اسراییل نسبت به انجام حمله پیشگیرانه به نیروهای حزب‌الله لبنان هشدار داد و گفت که این "احمقانه‌ترین کاری است که اسراییل می‌تواند انجام دهد."

وی تأکید کرد که نبرد بین حزب‌الله و اسراییل می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود. اما او گفت که چنین تشدید تنش به آنچه در غزه در حال وقوع است و اقدامات اسراییل علیه لبنان بستگی دارد.

او گفت: "همه گزینه‌ها باز هستند و ممکن است آنها را انتخاب کنیم. ما باید برای هر گزینه‌یی آماده باشیم."

تصویر بزرگ: در هفته‌های اخیر، ایالات متحده دو گروه جنگی ناو هواپیمابر و دهها جت جنگنده و سامانه‌های پدافند هوایی را به خاورمیانه فرستاد تا برای سناریوی درگیری گسترده‌تر در منطقه آماده شود.

نصرالله در سخنرانی خود گفت که تهدیدهای ایالات متحده و ناوهای هواپیمابر ایالات متحده، حزب‌الله را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد یا تهدید نمی‌کند. او گفت: «ما آنچه را که برای آنها لازم است آماده کرده‌ایم.

نتانیاهو که اندکی پس از نصرالله سخنرانی کرد، گفت که در مورد جبهه شمالی با لبنان "هر گونه اشتباهی از سوی دشمنان ما برای آنها به قیمتی تمام می‌شود که نمی‌توانند تصور کنند."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a2f7cb65-9e5e-449b-8595-8c448d87deed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات