728 x 90

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران نزدیک به تولید سلاح هسته‌یی است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۷ خرداد، در یک گزارش محرمانه اعلام کرد افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌یی رسیده است.

بر اساس این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد رژیم ایران با افزایش ۲۰ کیلو و ۶۰۰ گرمی از زمان انتشار آخرین گزارش فصلی آژانس در اسفند سال گذشته اکنون به بیش از ۱۴۲ کیلو گرم رسیده است.
این گزارش می‌افزاید اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تنها یک قدم کوتاه و فنی از غنای ٩۰ درصدی مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌یی فاصله دارد و این در حالیست که رژیم ایران تنها کشور غیرهسته‌یی جهان است که اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید می‌کند.
آخرین گزارش آژانس بین‌المللی نشان می‌دهد که کل ذخیره اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران بر اساس آخرین گزارش منتشر شده با افزایش ۶۷۵ کیلو و ۸۰۰ گرمی هم‌اکنون به ۶۲۰۱ کیلو و ۳۰۰ گرم رسیده است.
بر اساس تعریف آژانس، رژیم ایران به حداقل ۴۲ کیلو گرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای تولید یک بمب هسته‌یی نیاز دارد. به عبارت دیگر اگر درستی ارقام ارائه شده از سوی آژانس درست باشد نشان‌دهنده آن است که رژیم ایران هم‌اکنون اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید سه بمب هسته‌یی را در اختیار دارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین در گزارش خود رژیم ایران را متهم کرده است که هنوز تصمیم شهریور سال گذشته مبنی بر ممنوعیت متخصصان بازرسان اتمی از نظارت بر برنامه هسته‌یی خود را مورد ارزیابی مجدد قرار نداده است و اقدامی است که بایستی از سوی این کشور صورت پذیرد.

این در شرایطی است که در یکی از گزارشهای محرمانه آژانس که برای اعضای این نهاد ارسال شده است و نسخه‌ای از آن روز دوشنبه ۷ خرداد در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته است آمده است: «در یک سال گذشته در زمینه اجرای مفاد توافقنامه چهارم مارس ۲۰۲۳ هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3f852a6-d5ed-4fc6-ae0e-3973c1186c53"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات