728 x 90

آژانس اتمی: رژیم ایران تلاشی برای حل و فصل مسائل نمی‌کند و مانع پیشرفت سؤالات مربوط به آثار اورانیوم می‌شود

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۶آبان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: رژیم ایران هنوز به‌طور اساسی در تلاش برای حل و فصل مسائل نیست و از پیشرفت در مورد سؤالات مربوط به آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده جلوگیری می‌کند.

آژانس همچنین اعلام کرد: رژیم ایران ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده و با این کار تعهدات خود را در چارچوب توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ نقض کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۶آبان نوشت: بر اساس موارد رویت شده برآورد می‌شود ذخایر یاد شده در رژیم ایران تا ۱۵آبان، ۲۴۸۹.۷ کیلو گرم بوده که چندین برابر بیش از حد تعیین شده در توافقنامه سال۲۰۱۵ با قدرتهای جهانی است.
در این گزارش هم‌چنین آمده است که این مقدار در حال حاضر شامل ۱۱۳.۸کیلو گرم از اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰درصد است. این در حالی است که این میزان در ماه سپتامبر ۸۴.۳کیلو گرم بود.
میزان اورانیومی که رژیم ایران تا ۶۰درصد غنی کرده نیز اکنون ۱۷.۷کیلو گرم است که پیش از این تنها ۱۰کیلو گرم بود. ، اورانیومی که در این سطوح غنی شده باشد می‌تواند به‌راحتی برای ساخت سلاح اتمی استفاده شود.


پس از این که رژیم ایران اعلام کرد در حال بررسی احتمال نقش داشتن دوربینهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمله خرداد به تأسیسات هسته‌یی‌اش است، این آژانس روز چهارشنبه ۲۶آبان چنین امری را قاطعانه رد کرد.

وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ۲۵آبان در گزارشی نوشت: رژیم ایران تولید تجهیزات برای سانتریفوژهای پیشرفته در سایتی که آژانس انرژی اتمی ملل متحد ماههاست قادر به کسب دسترسی به آن نداشته را از سر گرفته است. دیپلماتهای آشنا با فعالیت‌های مزبور با گفتن این موضوع، چالش جدیدی را برای دولت بایدن که برای گفتگوهای اتمی آماده می‌شود، ارائه کردند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال افزود: از سر گیری این کار نگرانیهای تازه‌ای را در میان دیپلماتهای غربی ایجاد کرده است که می‌گویند چنان‌چه تهران تصمیم بگیرد یک برنامه مخفیانه تسلیحات اتمی ایجاد کند، این کار می‌تواند به رژیم ایران اجازه دهد تا به‌طور مخفیانه شروع به منحرف کردن قطعات سانتریفوژ [از مسیر خود] کند، هر چند آنها می‌گویند در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر انجام این کار وجود ندارد...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8f5b2ec-cb14-48cd-86a9-26a070474fb0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات