728 x 90

آمریکا شرکت چینی هواوی را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد

شرکت هواوی
شرکت هواوی

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه هشتم بهمن هواوی، شرکت چینی و مدیر مالی این شرکت را به تقلب در امور بانکی، سرقت اسرار تجاری و نقض تحریم‌های ایران متهم کرد.

به گزارش رویترز، وزارت دادگستری آمریکا این شرکت را در ۱۳مورد از جمله کلاهبرداری بانکی، نقل و انتقالات پولی، کارشکنی در مسیر عدالت و سرقت فناوری از شرکت آمریکایی «تی موبیل» متهم کرده است.

 

منگ وانجو، مدیر مالی و دختر بنیانگذار شرکت هواوی دهم سال جاری به‌ درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران توسط کانادا بازداشت شد. وی به قید ضمانت آزاد شده و قرار است ۱۷بهمن در جلسه دادگاه در شهر ونکوور حاضر شود.

 

وزارت دادگستری آمریکا در یک شکایت، شرکت چینی را به کلاهبرداری و سرقت فناوری یک شرکت آمریکایی متهم کرد.

«متیو ویتکر» سرپرست موقت وزارت دادگستری و «ویلبر راس» وزیر بازرگانی دوشنبه غروب ۸بهمن در یک نشست خبری جزئیاتی از شکایت ایالات متحده از شرکت هواوی و «منگ وانژو» مدیر مالی این شرکت که در کانادا منتظر محاکمه است، منتشر کردند.

آمریکا درخواست استرداد مدیر ارشد شرکت هواوی را به کانادا ارائه کرده بود.

یک ماه پیش کانادا اعلام کرد به‌ درخواست ایالات متحده «منگ وانژو» را در کانادا بازداشت کرد و او از سوی آمریکا به‌خاطر دور زدن تحریمهای ایران تحت پیگرد بود.

 

وزارت دادگستری همچنین شرکت هواوی را متهم کرده است که یک بانک بین‌المللی و مقا‌م‌های آمریکایی را در خصوص رابطه شرکتهای زیر مجموعه‌اش یعنی؛ اسکای کام تک و «هواوی دیویس ایالات متحده»، با ایران فریب داده است.

 

طبق این گزارش، دادگستری آمریکا همچنین دو شرکت زیر مجموعه شرکت هواوی را در ۱۰مورد به سرقت اسرار تجاری، جعل تراکنش بانکی و کارشکنی در مسیر تحقیقات سرقت تکنولوژی شرکت آمریکایی «تی موبیل» متهم کرده است.

 

رویترز می‌گوید، اتهامات تازه آمریکا علیه شرکت هواوی برای تشدید فشار بر بزرگترین شرکت مخابراتی جهان است.

 

طبق این گزارش، دولت آمریکا در تلاش است تا نگذارد شرکت آمریکایی تجهیزات خود را از شرکت هواوی بخرند چرا که کارشناسان نگرانند از این تجهیزات برای جاسوسی استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید:

دستگیری یک مدیر شرکت هواوی چین به اتهام جاسوسی در لهستان

مقامات امنیتی لهستان روز جمعه ۲۱ دیماه ۹۷ از دستگیری یکی از مدیران چینی شرکت هواوی در این کشور به اتهام جاسوسی خبر دادند.

سخنگوی سازمان امنیت داخلی و ضد جاسوسی لهستان ضمن تأیید این خبر اعلام کرد یک شهروند این کشور که نیز متخصص در حوزه امنیت شبکه است به اتهام جاسوسی دستگیر شده است. یک دادگاه شامگاه پنجشنبه حکم بازداشت موقت این دو نفر به مدت سه ماه برای تحقیقات را صادر کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه گزارش داد مدارکی به‌دست آورده که ارتباط شرکت چینی هواوی با دو شرکت ایرانی و فریب بانکهای بین‌المللی برای دور زدن تحریمها علیه رژیم ایران را ثابت می‌کند.

همچنین اخیراً مقامهای آمریکا اعلام کردند ارتباط مدیر شرکت هواوی با دو شرکت دیگر در تهران و دمشق را ردیابی کرده‌اند.

 

رویترز: اسناد تازه از همکاری هواوی با رژیم ایران و سوریه برای دور زدن تحریمها

مقامهای آمریکا  روز ۲۰دی ۹۷ اعلام کردند ارتباط مدیر شرکت هواوی با دو شرکت دیگر در تهران و دمشق را ردیابی کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، بازداشت مدیر مالی شرکت چینی هواوی در کانادا نشان داده است که این شرکت با دو شرکت در تهران و دمشق به‌طور مستقیم و برای دور زدن تحریمهای رژیم ایران همکاری داشته است. شرکتی که در تهران مستقر است، در زمینه تجهیزات مخابراتی و ارتباطات فعالیت می‌کند.

رویترز افزود: پرونده‌های یافت‌شده از این شرکتها و دیگر اسناد یافت شده در ایران و سوریه نشان می‌دهند که هواوی ارتباطی بسیار نزدیکتر از آنچه پیش از این آشکار شده بود با این شرکتها داشته است.

این اسناد فاش می‌سازد که مدیر شرکت اسکای کومز Skycom’s در ایران توسط یک هیات اجرایی عالیرتبه هواوی منصوب شده بود. همچنین شرکت هواوی عملیاتی را در سوریه از طریق شرکت Canicula به پیش می‌برد.

 

رویترز نوشت: مقام‌های آمریکایی گفتند منگ وانجو، بانک‌های بین‌المللی را برای داد و ستد مالی با ایران فریب داده‌است؛ به‌این شکل که مدعی شده این دو شرکت ارتباطی با هواوی ندارند، در حالی‌که در عمل در کنترل کامل هواوی قرار داشتند. نام این دو شرکت «اسکای‌کام تک» و «کانیکولا هولدینگ» عنوان شده که این دومی یک شرکت صوری‌ست.

 

رویترز می‌گوید شرکت «کانیکولا هولدینگ» تا دو سال پیش در سوریه دفتر داشت و به‌نمایندگی از هواوی مشغول فعالیت بود. 

بنا بر گزارش رویترز یکی از مشتری‌های مخابراتی اصلی کانیکولا، ام‌تی‌ان سوریه است، که تحت کنترل ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی قرار دارد؛ ام‌تی‌ان صاحب بخشی از سهام ایرانسل است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cc30fe75-f239-406e-af55-8ef481a82b09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات