728 x 90

آسوشیتدپرس: آمریکا و متحدانش با تهران بر سر برنامه هسته‌یی رژیم ایران در شورای امنیت سازمان ملل درگیر شدند

شورای امنیت ملل متحد
شورای امنیت ملل متحد

آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۵ تیر نوشت: آمریکا و متحدانش با تهران و مسکو بر سر برنامه هسته‌یی رژیم ایران در شورای امنیت سازمان ملل درگیر شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از سازمان ملل متحد نوشت: ایالات متحده و متحدان کلیدی اروپایی آن با رژیم ایران و روسیه بر سر برنامه هسته‌یی در حال گسترش تهران درگیر شدند و ایالات متحده در نشست شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه متعهد شد که «از همه ابزارهای لازم برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌یی استفاده کند».

آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان، رژیم ایران را به تشدید فعالیت‌های هسته‌یی خود بسیار فراتر از محدودیت‌هایی که در توافق سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاحهای هسته‌یی با آن موافقت کرده بود، و به خودداری در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند... .

این درگیریها در نشست نیمه سالانه اجرای توافق هسته‌یی میان رژیم ایران و شش کشور بزرگ آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان که به برنامه جامع اقدام مشترک معروف است، رخ داد.
این نشست پس از گزارش آژانس در اواخر ماه مه انجام شد مبنی بر این‌که رژیم ایران بیش از ۱۴۲کیلو گرم (۳۱۳ پوند) اورانیوم غنی شده تا ۶۰درصد خلوص دارد که یک گام فنی از سطح درجه تسلیحات ۹۰درصد فاصله دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که این افزایش بیش از ۲۰کیلو گرم (۴۵ پوند) نسبت به ماه فوریه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنین در ۱۳ ژوئن گزارش داد که بازرسانش تأیید کردند که رژیم ایران آبشارهای جدیدی از سانتریفوژهای پیشرفته را با سرعت بیشتری برای غنی‌سازی اورانیوم راه‌اندازی کرده و قصد دارد تعداد بیشتری را نصب کند.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده به شورای امنیت گفت که گزارشهای آژانس «نشان می‌دهد که رژیم ایران مصمم است برنامه هسته‌یی خود را به‌گونه‌یی گسترش دهد که هدف غیرنظامی معتبری ندارد»...

وود گفت که ایالات متحده آماده است تا از همه ابزارها برای جلوگیری از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌یی استفاده کند، اما گفت که کاملاً متعهد به حل و فصل نگرانی‌های بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌یی ایران از طریق دیپلماسی است.

سه کشور غربی که در برجام باقی مانده‌اند - فرانسه، آلمان و انگلستان بیانیه‌یی مشترک پس از نشست شورا صادر کردند و هم‌چنین درها را برای تلاش‌های دیپلماتیک باز گذاشتند «که تضمین می‌کند رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت».
در بیانیه مشترک آنها هم‌چنین اشاره شده است که «مقامات رژیم ایران اظهاراتی درباره ظرفیت این کشور برای تولید سلاح هسته‌یی صادر کرده‌اند».
فرانسه، آلمان و انگلستان گفتند که برخی از پیشرفت‌های هسته‌یی ایران غیرقابل برگشت است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام گفت: متن مصالحه‌ای که دو سال پیش برای بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری اجرای کامل توافق توسط ایران ارائه کرد، هم‌چنان روی میز باقی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/853a2cd6-fa68-42f5-892e-cd14d1b17877"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات