728 x 90

آخرین تحولات مربوط به جنگ در غزه و اسرائیل

 جنگ در غزه و اسرائیل
جنگ در غزه و اسرائیل

به گزارش خبرگزاریهای بین‌المللی در ساعت شش و نیم بامداد شنبه ۱۵مهر ۱۴۰۲ افراد مسلح حماس با عبور از چند نقطه مرزی به ۷شهر و شهرک مرزی و دو پایگاه نظامی اسراییل حمله کردند. همزمان با این حمله زمینی، ۲۲۰۰موشک از غزه به سمت شهرهای اسراییل شلیک شد.

رویترز روز ۱۵مهر در گزارش نوشت: محمد الضیف فرمانده نظامی حماس شروع عملیات را در پیامی در رسانهٴ حماس اعلام کرد و گفت: ۵هزار موشک پرتاب شده‌اند.

ان‌. بی. سی نیوز ۱۵مهر نیز گزارش داد: «گروه شبه‌نظامی حماس که بر غزه حکومت می‌کند گفت که پشت عملیاتی است که «طوفان الاقصی» نام‌گذاری شده...

 رویترز ظهر شنبه در گزارشی نوشت: ۴۰ اسرائیلی کشته و بیش از بیش از ۷۴۰نفر مجروح شده‌اند که حال شماری از آنان وخیم اعلام شده و به نظر می‌رسد آمار تلفات رو به افزایش باشد.

منابع اسراییلی در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری، اسارت چند نظامی اسراییلی و تعدادی از شهروندان به‌دست نیروهای حماس را گزارش کرده‌اند. به‌دنبال این حمله نخست‌وزیر اسراییل حالت فوق‌العاده جنگی اعلام کرد و ارتش اسراییل حملات هوایی خود علیه غزه را آغاز نمود.

به گزارش رویترز حملات هوایی متقابل اسراییل به غزه، یک کشته و ۱۰مجروح بر جای گذاشته است. ارتش اسراییل اعلام کرد تاکنون ۱۷مقر نظامی و ۴مرکز فرماندهی حماس را در غزه هدف قرار داده است. همین منبع خبر داد در درگیریهای میان نیروهای اسراییل و حماس در نوار غزه، ۵تن از افراد حماس کشته و ۵تن دیگر زخمی شده‌اند.(نیویورک تایمز، رویترز: ۱۵مهر)

سی.ان.ان گزارش داد: «ارتش اسراییل گفت که از زمان شروع درگیری در روز شنبه، حدود ۲۲۰۰موشک از غزه به‌اسراییل پرتاب شده است. این آمار با آمارهای ارائه شده از سوی فرمانده نظامی حماس محمد الضیف تناقض دارد که پیش‌تر گفته بود، ۵هزار موشک پرتاب شده است».

سی.ان.ان در گزارش دیگری گفت: «حزب‌الله از حملات صبح شنبه توسط حماس استقبال کرد... بنا‌به بیانیهٔ (این گروه)... ، حزب‌الله در تماس مستقیم با رهبری حماس است».

 

ساعاتی پس از حمله حماس به خاک اسراییل، بنیامین نتانیاهو در یک پیام ویدئویی گفت: ما در جنگ هستیم، نه در یک عملیات یا دوری از عملیات، بلکه در جنگ. بامداد امروز حماس حمله غافلگیرانه‌ای علیه اسراییل و شهروندانش انجام داد. ما از امروز صبح درگیر این جنگ هستیم.

نیویورک تایمز به‌نقل از دفتر نخست‌وزیر اسراییل نوشت: «در نشست اضطراری امروز کابینه اسراییل، نخست‌وزیر اسراییل گفت اسراییل سایر مرزها را نیز تقویت خواهد کرد تا دیگران در فکر پیوستن به این جنگ اشتباه نکنند».

نیویورک تایمز به‌نقل از وزیر بهداشت اسراییل گفت تاکنون دستکم ۴۰نفر کشته و ۷۷۹تن مجروح شده‌اند.

 

 خبرگزاری فلسطینی وفا ۱۵مهر ۱۴۰۲: «پرزیدنت محمود عباس امروز ریاست یک جلسهٔ اضطراری رهبری را به‌عهده داشت. پرزیدنت (عباس) دستوراتی را برای تأمین حفاظت مردم فلسطین ارائه داد و بر حق مردم فلسطین برای دفاع از خود در برابر تروریسم شهرک‌نشینان و نیروهای اشغالگر تأکید کرد.

 

به‌دنبال شروع جنگ و حمله حماس به اسرائیل، خبرگزاری سپاه پاسداران گزارش داد: نمایندگان مجلس در آغاز جلسه علنی امروز در مقابل جایگاه هیأت‌رئیسه گردهم آمده و شعار مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، اسراییل نابود است، سر دادند. (خبرگزاری فارس رژیم ۱۵مهر)

 

پاسدار رحیم صفوی مشاور خامنه‌ای گفت: از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی حمایت می‌کنیم.

خبرگزاری حکومتی ایسنا گزارش داد: رحیم صفوی با بیان این‌که ما به‌خاطر این عملیات تبریک می‌گوییم، گفت: قطعاً قاسم سلیمانی نیز همراه این آنها هستند. (خبرگزاری ایسنا رژیم ۱۵مهر)

رسانه‌های سپاه پاسداران و خبرگزاری رسمی رژیم آخوندی، از آغاز حمله حماس به اسرائیل، خبرهای مربوط به این حمله و بخشهایی از اظهارات خامنه‌ای و سرکردگان رژیم برای جنگ‌افروزی منطقه را منتشر کردند.

کانال رسمی پاسداران ۱۵مهر نوشت: توئیت سه روز پیش سایت خامنه‌ای: رژیم صهیونیستی رفتنی است.

توئیتر خامنه‌ای به زبان انگلیسی از چهار روز پیش با انتشار عکس و کلیپی از وی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی نوشت: رژیم صهیونیستی دارد می‌میرد.

توئیتر خامنه‌ای

خامنه‌ای در روز ۱۱مهر در دیدار کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی و گروهی از وابستگان به رژیم که در کنفرانس موسوم به وحدت در تهران شرکت کرده بودند، گفت: نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولتهایی که قمار عادیسازی با رژیم صهیونیستی را سرمشق و شیوه کار انجام می‌دهند اینها ضرر خواهند کرد باخت منتظر اینهاست.

خامنه‌ای ۱۱مهر ۱۴۰۲:

نظر قطعی جمهوری اسلامی این است که دولتهایی که قمار عادیسازی با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوه کار انجام می‌دهند اینها ضرر خواهند کرد، باخت منتظر اینها است، دارند اشتباه می‌کنند، به‌قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند. امروز وضع رژیم صهیونیستی وضعی نیست که مشوق نزدیکی به او باشد، نباید این اشتباه را بکنند، رژیم غاصب رفتنی است همان‌طور که امام بزرگوار رضوان الله علیه تعبیر کردند از رژیم غاصب به سرطان، حتماً این سرطان انشاالله به‌دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کل منطقه ریشه‌کن خواهد شد. (سایت خامنه‌ای ۱۱مهر)

رئیسی جلاد نیز در این جلسه گفته بود:

رئیسی جلاد ۱۱مهر ۱۴۰۲:

ممکن است دیگران اون روز را ناباورانه بنگرند و دیر بپندارند ما بسیار زود می‌بینیم ممکن است برخی پیروزی ملت فلسطین لبنان و جریان مقاومت و رژیم صهیونیستی خیلی دیر بپندارند اما ما این پیروزی را بسیار زود می‌بینیم ممکن است برخی بپندارند جریان مقاومت با عادی‌سازی روابط این رژیم صهیونیستی و بعضی از کشورهای منطقه ممکن است دچار آسیب شود اما می‌دانند می‌دانیم همه می‌دانند این ارتباط امنیت‌ساز برای رژیم صهیونیستی نیست و ما زوال این رژیم را حتمی و قطعی می‌بینیم

خامنه‌ای: طیب الله...

(سایت خامنه‌ای  ۱۱مهر)

 

عرب‌نیوز روز ۱۵مهر گزارش داد: «بعد از اجرای حملهٔ بی‌سابقهٔ شبه‌نظامیان حماس در سپیده‌دم روز شنبه، عربستان سعودی به «توقف فوری افزایش درگیری بین فلسطینی‌ها و اسراییل» فراخوان داد. وزارت‌خارجهٔ عربستان سعودی در بیانیه‌یی گفت که «از نزدیک تحولات وضعیت بی‌سابقه بین شماری از جناح‌های فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسراییل را دنبال می‌کند که منجر به‌میزان زیادی از خشونت در شماری از جبهه‌ها در آنجا شده است».

در این بیانیه، آمده است: «ما هشدارهای مکرر خود را نسبت به‌خطرات انفجار وضعیت به‌عنوان نتیجهٔ استمرار اشغال یادآوری می‌کنیم» (وزارت‌خارجهٔ عربستان). هم‌چنین جامعهٔ بین‌المللی را به‌فعال‌کردن یک روند معتبر صلح فراخواند که به‌یک راه‌حل دو کشوری منجر خواهد شد».

 

به‌گزارش خبرگزاری رویترز: «مصر در بیانیهٔ وزارت‌خارجهٔ خود... نسبت به «عواقب شدید» افزایش تنشها بین اسراییل و فلسطینی‌ها هشدار داد و به «اعمال حداکثر خویشتنداری و جلوگیری از قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطر بیشتر» فراخوان داد».

رویترز اضافه کرد: «اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) در کنگرهٴ حزب حاکم... در آنکارا گفت: «ما همهٔ طرف‌ها را به‌خویشتنداری فرا می‌خوانیم».

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «میخائیل بوگدانو معاون وزیر خارجهٔ روسیه... به‌خبرگزاری دولتی تاس گفت که... مسکو با «همهٔ طرف‌های (این درگیری)، از جمله کشورهای عربی» در ارتباط بوده است و خواهان «آتش‌بس فوری و صلح» بین حماس و اسراییل شد» (آسوشیتدپرس: ۱۵مهر ۱۴۰۲).

 

جف دانکن نمایندهٔ کنگرهٴ آمریکا روز ۱۵مهر، گفت: «باید به‌روشنی گفت که (رژیم) ایران تأمین‌کنندهٴ مالی حماس است. همان (رژیم) ایران که جو بایدن به‌تازگی با آن مذاکره کرد و ۶میلیارد دلار به‌آن داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f172b03-be11-4de3-aec5-f9817a0b475e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات