728 x 90

«ایران: داستان ناگفته» - هیل نشریه کنگره آمریکا ـ قسمت هفتم

حمایت سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از هر دو حزب ایالات متحده، از مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران نزدیک به چهار دهه تداوم داشته است.

سناتور گاری پیتر از ایالت میشیگان در یکی از گردهماییهای مقاومت ایران می‌گوید:‌

(ما باید) به سمت یک رژیم دموکرات در ایران حرکت کنیم، یک جایی که مردم ایران واقعاً می‌توانند حرف خود را بزنند، ما باید متحد باشیم. با تشکر از شما برای آوردن همه ما در اینجا برای متحد شدن، زیرا با هم می‌توانیم به آن خواسته برسیم.

و این حمایت، همواره دو حزبی بوده است. این حمایت از دهه ۱۹۸۰آغاز می‌شود، زمانی که سناتور تد کندی و سپس نماینده کنگره در آن زمان جان مک کین، برای حقوق‌بشر اپوزیسیون مجاهدین خلق که بسیاری در زندانهای ایران زندانی شده بودند، نامه نوشتند.

تا دهه ۱۹۹۰، اکثریت دو حزبی از اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا اعلام کردند که شورای ملی مقاومت ایران "به دستیابی به صلح و ثبات کمک خواهد کرد." این حمایت مداوم در سال ۲۰۰۹افزایش یافت، زمانی که صدها نفر از حامیان از دو حزب خواستار آن شدند که ایالات متحده از اعضای مجاهدین خلق در زیر حملات دائمی در کمپ اشرف در عراق حفاظت کند.

بعدها نمایندگان کنگره که با موفقیت برای خارج کردن مجاهدین خلق از لیست مبارزه کرده بودند، توانستند مستقیماًً با شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدین خلق در پایگاه هایشان در پاریس و آلبانی همکاری کنند.

یکی از قویترین حامیان مجاهدین، سناتور جان مک‌کین بود که در سال ۲۰۱۷(۱۳۹۶) با مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران از آلبانی دیدن کرد.

 

‌سناتور مک‌کین هنگام دیدارش با مجاهدین در آلبانی گفت:

شما ایستادید و جنگیدید و فدا کردید. و برای آزادی فداکاری کردید. برای حق زندگی آزادانه، برای حق تعیین آینده خودتان، برای حقی که خدا داده است. من از شما متشکرم که یک نمونه هستید. یک نمونه برای کل جهان. این‌که آن افرادی که آماده‌اند برای آزادی بجنگند و فداکاری کنند، به این نتیجه خواهند رسید و شما نمونه‌ای برای همه آنهایی در جهان هستید که مبارزه می‌کنند.

 

حمایت کنگره شامل دموکرات ها و جمهوری‌خواهان برجسته از مجاهدین تاکنون ادامه دارد.

برد شرمن عضو ارشد کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به مجاهدین می‌گوید:

‌ مبارزه شما، مبارزه ماست و ما در کنار شما می‌ایستیم، در حالی که شما با رژیمی مواجهید که برای آزادی و رفاه مردم خود هیچ کاری نمی‌کند.

 

تام مک کلینتاک نماینده کنگره آمریکا گفت:

رژیم ایران نامشروع است و باید سرنگون شود و بسیاری از دموکرات ها مثل جمهوری‌خواهان معتقدند که این امر برای صلح و امنیت خاورمیانه و آینده تمدن ضروری است.

 

قاضی تد پو عضو پیشین کنگره آمریکا در مصاحبه با هیل در مورد میزان حمایت از سازمان مجاهدین خلق در کنگره ایالات متحده می‌گوید:

جالب است، چون از مجاهدین خلق و جنبش مقاومت برای سال ها، یک یا هر دو مجلس در طول ۴۰سال حیاتشان، و به‌صورت دو حزبی، به‌خصوص در چند سال گذشته حمایت کرده‌اند. و حمایت، هم از طرف مجلس نمایندگان و هم، در مجلس سنا، از طرف رهبران برجسته هر دو حزب عمدتاً در کمیته امور خارجی، بسیار قوی است. بنابراین حمایت خوب بوده است. و این یکی از مسائلی است که من امیدوارم در آینده نیز به‌صورت دو حزبی ادامه داشته باشد.

 

قاضی تد پو در مورد حمایت قوی اعضای کنگره آمریکا از مجاهدین می‌گوید:

(مجاهدین)‌ از مهمترین چیزی که ما در این کشور حمایت می‌کنیم حمایت می‌کنند، یعنی آزادی و حقوق بشر. و در اینجا ما گروهی از افراد داریم که دولت آنها در حال جنگ با آنها است و از سال ۱۹۷۹(۱۳۶۰) تاکنون، صد و بیست هزار نفر در مقاومت در طی ۴۰سال گذشته توسط رژیم ایران کشته شده‌اند. و اعضای کنگره، هنوز به افرادی که به آزادی اعتقاد دارند و از آزادی پشتیبانی می‌کنند کمک می‌کنند و این تمام چیزی است که این افراد می‌خواهند. این مسأله حقوق‌بشر است. و من فکر می‌کنم ما باید هم‌چنان از آنها حمایت کنیم، همان‌طور که پرزیدنت کندی مدتها پیش گفت که ما از هر کسی که دنبال آزادی است حمایت می‌کنیم و این چیزی است که آنها انجام می‌دهند. و به همین دلیل اعضای کنگره از آنها حمایت می‌کنند؛ زیرا رژیم آنها را سرکوب کرده و با آنها در جنگ بوده است. ما امیدواریم که این مقاومت اکنون بتواند رهبران مردم ایران، و جایگزین دولت ایران شود.

 

قاضی تد پو سپس درباره واکنش کنگره ایالات متحده به حملات مکرر شبه‌نظامیان طرفدار رژیم ایران و دولت عراق به قرارگاههای مجاهدین، یعنی اشرف و لیبرتی و شهادت بیش از صد و چهل نفر از اعضای مجاهدین می‌افزاید:

قطعنامه‌های متعددی وجود داشت که البته به‌صورت دو حزبی در حمایت از افراد کمپ اشرف و فراخواندن قاتلان ارائه شد. ۱۴۰نفر توسط شبه‌نظامیان عراقی که توسط ایران حمایت می‌شدند کشته شدند و آنها به این کمپ های بی‌دفاع که قرار بود توسط ارتش ایالات متحده محافظت شود حمله کردند و حتی یک نفر از این قاتلان توسط هیچ دولتی به پای عدالت کشیده نشده است. بنابراین اعضای کنگره باز به‌صورت دو حزبی خواستند اطمینان حاصل کنند که این افراد که دنبال آزادی بودند، محافظت می‌شوند. و اطمینان حاصل کنند که باید افرادی پاسخگو باشند.

هیچکس تا به‌حال پاسخگو نبوده است. و فکر می‌کنم ما حمایت قوی از کسانی که ایرانی هستند، فقط می‌خواهند به وطنشان برگردند و دموکراسی آزاد داشته باشند، داریم.

 

قاضی تد پو سپس درباره سفر یک هیات از نمایندگان کنکره آمریکا برای دیدار مجاهدین در اشرف و مخالفت مالکی نخست‌وزیر وقت عراق که از عوامل رژیم آخوندی است افزود:‌

ما برای دیدن مالکی رفتیم تا چیزهای زیادی در مورد آنچه رخ می‌دهد را بفهمیم. آمریکا از دولت عراق حمایت کرد، و ما به مالکی گفتیم می‌خواهیم به کمپ اشرف برویم و برخی از مشکلات را ببینیم از جمله دیدار با افرادی که که مورد حمله شبه‌نظامیانی واقع شده‌اند که به اردوگاه حمله کرده‌اند،. او خشمگین شد من واقعاً شگفت‌زده شدم که او چقدر خشمگین بود. او گفت: شما به کمپ اشرف نمی‌روید. اجازه نداد ما برویم و در نهایت به این دلیل که ما هم‌چنان اصرار می‌کردیم که افراد را در کمپها ببینیم، به ما دستور داد از عراق بیرون برویم، به ما گفت باید از کشور من بیرون بروید، نمی‌توانید اینجا باشید. بسیار خشمگین، بسیار با صدای بلند وقتی این را گفت. البته ما تا زمانی که آماده نبودیم آنجا را ترک نکردیم. اما دلیل آن این بود که او نمی‌خواست ما حقیقت را ببینیم. او نمی‌خواست ما ببینیم که پیامدهای حملات به این کمپ چندین هزار نفر ایرانی چیست. ایرانیانی که در عراق قرار بود از سوی دولت عراق و ایالات متحده محافظت شوند، و من فکر می‌کنم او فقط عروسک ملاها در ایران بود و مانع از رفتن آمریکاییها به کمپی شد که ما حمایت می‌کردیم.

 

قاضی تد پو سپس به شرح دعوت و استماع خانم مریم رجوی در سال ۱۳۹۴(۲۰۱۵) به کمیته مبارزه با گسترش تسلیحاتی و تروریسم کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان که خود ریاست آنرا به‌عهده داشت پرداخت:‌

«او رئیس جمهور در تبعید است و می‌خواستم از او به‌صورت دست اول بشنوم. تاریخ مجاهدین خلق و این‌که برنامه او برای وقتی که حکومت در نهایت تحت کنترل خود مردم ایران قرار می‌گیرد، چیست؛ ما از او دعوت کردیم تا شهادت دهد. ما مقاومت زیادی از طرف افرادی داشتیم که نمی‌خواستند او شهادت بدهد از جمله وزارت امور خارجه. وزارت امور خارجه همواره در طرف اشتباه قرار داشته و مخالف مسأله کمک و حفاظت از سازمان مجاهدین خلق بوده است. به هر حال، ما آن را انجام دادیم و او از طریق ماهواره به مدت طولانی شهادت داد و برای ما و اعضای کنگره صحبت کرد و این درخواست دو حزبی اعضای کنگره بود که او از طریق ماهواره شهادت دهد و او ما را در مورد برنامه‌اش برای کشورش روشن کرد که توسط مقاومت و مردم ایران پیگیری می‌شود و او یک طرح ۱۰ماده‌ای ارائه داد که بسیار خوب است و به همان اندازه دموکراتیک است که توماس جفرسون نویسنده اصلی اعلامیه استقلال آمریکا و سومین رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواست، او در مورد حقوق بنیادی بشر که طرح ده ماده‌ای جدیدش ارائه می‌دهد صحبت کرد.

بنابراین او برنامه‌اش را به مردم آمریکا ارائه کرد، در مورد آنچه برای یک گروه از افراد خارق‌العاده در آن سوی کره زمین اتفاق می‌افتد آگاهی داد».

 

قاضی تد پو درباره این ادعای منتقدان شورای ملی مقاومت ایران که یک جایگزین مشروع و توانا برای رژیم ایران نیست می‌گوید:

«خوب، این منتقدان واقعاً نمی‌دانند که در مورد چی دارند صحبت می‌کنند، چون (شورای ملی مقاومت جایگزینی مشروع) است. این افراد مدعی می‌خواهند که مردم ایران را کنترل کنند. ما رژیمی در ایران داریم که در حال جنگ با نه تنها ایرانیان در ایران است، بلکه در جنگ با تبعیدیان در سراسر جهان و در جنگ با جهان است. دولت ایران حامی شماره یک تروریسم دولتی در جهان است و باعث تروریسم می‌شود. نه تنها در کشور خود بلکه در کشورهای دیگر، در عراق، در لبنان، در سوریه، در یمن و جاهای دیگر به‌دلیل گروههایی که با آنها کار می‌کنند و این دولت باید در نهایت شکست بخورد. چون آنها به‌دنبال جنگ هستند.

افراد مجاهدین خلق و این گروه از مردم یک آلترناتیو دارند. آنها یک جایگزین آزاد دارند که در تبعید از کشور خود هستند. بنابراین من فکر می‌کنم که مردم می‌توانند از دولت جدید خود حمایت کنند و انتخابات آزاد داشته باشند و اجازه دهند مردم انتخاب کنند که چه کسی بر آنها حکومت می‌کند و یک دولت مبتنی بر جدایی دین و دولت داشته باشند و نه یک رژیم مذهبی که قصد کشتن همه کسانی را دارد که با آنها مخالف است.

بنابراین مجاهدین کاملاٌ قادر به مقاومت هستند و من خوشحالم که آنها وجود دارند. مجاهدین برای مدت طولانی مبارزه کرده‌اند. آنها مدت زیادی در تبعید بوده‌اند و فکر می‌کنم آنها کاملاٌ (برای ایران آینده) توانا هستند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/98960908-49eb-47c5-9ccb-eb1570a19c81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات