728 x 90

واکسن خوراکی کووید۱۹ در راه است

قرص فایزر برای جلوگیری از ویروس کرونا
قرص فایزر برای جلوگیری از ویروس کرونا

شرکت فایزر در حال آزمایش یک قرص خوراکی برای سرکوب ویروس کرونا در بدن بیماران است. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، این قرص خوراکی اولین درمان زود هنگام در نوع خود برای کرونا خواهد بود.

شرکت داروسازی فایزر، آزمایش‌های بالینی برای یک قرص خوراکی را آغاز کرده است که به‌گفته این شرکت، مبتلایان به کرونا می‌توانند به‌محض بروز علائم، آن را مصرف کنند. اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، این قرص خوراکی اولین درمان زود هنگام در نوع خود برای کرونا خواهد بود که قادر است که از وخامت این بیماری جلوگیری کند.

بنا بر اعلام فایزر، این آزمایش که در آمریکا در حال انجام است، تاکنون «توان سرکوب ویروس در شرایط آزمایشگاهی» را نشان داده است. «این توان سرکوب در برابر نسخه‌های مختلف ویروس کرونا، نشان‌دهنده پتانسیل استفاده از آن در درمان کرونا و هم‌چنین استفاده بالقوه برای مقابله با تهدیدات ویروس کرونا در آینده است».

رسانه‌ها به‌نقل از میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر، خبر دادند که «قرص خوراکی و واکسن تزریقی در کنار هم، یک درمان کامل را تشکیل خواهند داد و قرص، مکمل واکسیناسیون است».

آقای دولستن در بیانیه‌یی گفت: «با توجه به‌نحوه جهش ویروس کرونا و ادامه تاثیر جهانی این بیماری، به‌نظر می‌رسد دسترسی به گزینه‌های درمانی متعدد چه در حال حاضر و چه در آینده، ضروری باشد».

قرص خوراکی در دسته‌ای از داروها قرار می‌گیرد که به‌عنوان بازدارنده‌های پروتئاز شناخته می‌شوند و طبق اعلام فایزر، «به آنزیمی ویروسی (موسوم به پروتئاز) متصل می‌شوند و از تکثیر ویروس در سلول جلوگیری می‌کنند».

به گفته این شرکت، از مهار کننده‌های پروتئاز «هم به تنهایی و هم در ترکیب با سایر داروهای ضد ویروس» به‌طور مؤثری در درمان سایر عوامل بیماری‌زای ویروسی مانند ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت سی استفاده شده است.

بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی، شرکت فایزر جزئیات مربوط به مطالعه و داده‌های پیش‌بالینی را ششم آوریل، در یک جلسه انجمن شیمی آمریکا، به اشتراک خواهد گذاشت.

دولستن در مصاحبه‌یی با بلومبرگ گفت که هیچ مشکل غیرمنتظره‌ای در مرحله اول مطالعه دیده نشده است و ظرف چند هفته می‌توان نتیجه آزمایش را در اختیار داشت. فایزر، علاوه بر قرص ویروس‌کش، داروی دیگری را نیز آزمایش می‌کند که به‌صورت وریدی به بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان، تزریق می‌شود.

به گفته این شرکت، این آزمایش به‌صورت تصادفی انجام می‌شود و شامل گروه‌های دارونما با آزمایش‌ها بر اساس یک یا چند دوز است.

شرکت فایزر در حال حاضر به همراه شرکت داروسازی آلمانی بایون‌تک، واکسن کرونا را به بازار عرضه کرده که برای استفاده در بسیاری از کشورهای جهان تأیید شده است. با این حال، متخصصان بهداشتی می‌گویند که برای پایان دادن به همه‌گیری تعداد زیادی دارو و واکسن مورد نیاز است. به‌گفته دانشگاه جان هاپکینز، فقط در آمریکا طی سال گذشته کرونا حداقل ۲۹ میلیون نفر را آلوده کرده است و حداقل ۵۴۳ هزار نفر را به کام مرگ کشیده است.

شبکه سی‌ان‌. بی. سی گزارش می‌دهد از آنجا که این داروی جدید خوراکی است، می‌توان از آن «در خارج از بیمارستانها برای افرادی که تازه به ویروس آلوده شده‌اند» استفاده کرد. کارشناسان امیدوارند که این دارو باعث جلوگیری از شیوع بیماری شود و افراد را از نیاز به بستری شدن در بیمارستان دور نگه دارد.

در ادامه همین خبر یورونیوز نوشت: شرکت اُورامِد، که یک شرکت داروسازی در مرحله بالینی مبتنی بر فناوری تهیه شده توسط مرکز درمانی دانشگاه هداسا در اسراییل است، این هفته همکاری مشترک خود با شرکت پرماس بایوتک مستقر در هند، برای تولید یک واکسن خوراکی جدید را اعلام کرد.
شرکت اوراید روز چهارشنبه ۴فروردین اعلام کرد که، شرکت داروسازی اسرائیلی-آمریکایی آماده می‌شود که آزمایش بالینی فاز ۱ اولین واکسن خوراکی بالقوه کووید۱۹ در جهان را آغاز کند.
به گفته نَدَو کیدرون، مدیر عامل اورامد، این دو شرکت اوایل سال جاری به هم پیوستند و خیلی سریع متوجه شدند که می‌توانند با تولید واکسن خوراکی کووید۱۹ بازار را متحول کنند. واکسن خوراکی کووید۱۹می‌تواند موانع زیادی را از سر راه توزیع سریع و گسترده واکسن کنار بزند و به‌طور بالقوه افراد را قادر می‌سازد تا خودشان در خانه این واکسن را مصرف کنند.
واکسن خوراکی کووید۱۹ بر اساس فناوری سیستم تحویل خوراکی داروی شرکت اورآمد پی‌اُ‌دی، و با استفاده از فناوری تولید واکسن شرکت پرماس هند ساخته شده است و از این فناوری اورآمد می‌توان در انتقال دارو به بدن از راه دهان برای چند روش درمانی مبتنی بر پروتئین استفاده کرد؛ روش‌هایی که در غیراین صورت می‌بایست از راه تزریق به بدن بیمار منتقل می‌شدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5599a6ee-a308-4791-b6a8-29af1567f344"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات