728 x 90

غرب آفریقا: مردم لیبریا امروز به پای صندوقهای رأی می‌روند

الن جانسون سیرلیف
الن جانسون سیرلیف
مردم جمهوری لیبریا در غرب آفریقا امروز سه‌شنبه 18 مهر 96 به پای صندوق های رأی می‌روند تا برای نخستین بار شاهد انتقال آرام قدرت از یک رئیس‌جمهوری به دیگری باشند.

الن جانسون سیرلیف رئیس‌جمهوری کنونی برنده جایزه صلح نوبل و نخستین زن در قاره آفریقاست که با رأی مردم به ریاست‌جمهوری برگزیده شده است.

وی پس از انتخاب توانست کشورش را از یک جنگ داخلی ۱۴ساله بیرون بکشاند؛ جنگی که ۲۵۰هزار کشته بر جای گذاشت.

خانم سیرلیف در سخنان روز دوشنبه یادآور شد که روز رأی‌گیری یک روز تاریخی برای دموکراسی نوپای لیبریا ست. وی خواهان برگزاری انتخابات به شیوه آرام، مسالمت‌آمیز و منصفانه شد و از همه طرفها خواست به نتیجه رأی‌گیری، هرچه که باشد، احترام بگذارند.

وی که اقتصاددان است توانسته است رونق اقتصادی را به کشور جنگ زده‌اش بازگرداند، و نظر کمک دهندگانهای بین‌المللی را به سوی لیبریا جلب کند.

۲۰تن خود را نامزد مقام ریاست‌جمهوری کرده‌اند و هنوز مشخص نیست کدام یک از آنها جانشین سیرلیف خواهند شد؛ از همین رو رقابت برای کسب مقام به دور دوم کشیده می‌شود و دونفری که بیشترین رأی را آورده‌اند خود را در معرض رأی انتخاب کنندگان قرار خواهند داد.

از این ۲۰نفر تنها یک نفر زن، نامزد مقام ریاست جمهور ی شده است که همسر پیشین چارلز تیلور رئیس‌جمهوری پیشین است. چارلز تیلور هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد. از سوی دیگر، «جورج وی» قهرمان پیشین فوتبال نامزد پیشتاز انتخابات است.

علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری، مبارزه برای کسب ۷۳کرسی پارلمان میان نزدیک به هزار نامزد نیز امروز انجام خواهد شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d3f8c109-8197-47b5-b8bc-62aa65cf7bfb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات