728 x 90

دادگاه لاهه و رسیدگی به پرونده تخریب آثار تاریخی تیمبوکتو

تخریب آثار تاریخی تیمبوکتو  توسط نیروهای بنیادگرا
تخریب آثار تاریخی تیمبوکتو توسط نیروهای بنیادگرا
تلویزیون فرانس24 شنبه 28مرداد 96 می‌گوید در دادگاه لاهه یک بنیادگرای زندانی به پرداخت 2میلیون و 700هزار یورو خسارت به‌خاطر تخریب آثار تاریخی یتیمبوکتو محکوم شده است.

دادگاه لاهه حکم پرداخت غرامت برای مسبب تخریب آثار تاریخی تیمبوکتو در شمال مالی صادر کرده است. این اولین بار است که یک مورد تخریب آثار فرهنگی در دادگاه جنایی بین‌المللی بررسی و مسبب آن محاکمه می‌شود.

در یک حکم سرفصلی، دادگاه بین‌المللی لاهه تصمیم گرفت یک مسلمان افراطی به خاطر تخریب 9سایت فرهنگی در کشور مالی غرامت بپردازد. میزان 2میلیون و 700هزار یورو به‌خاطر تخریب مسجد قدیمی و سایتهای یادبود در تیمبوکتو در شمال کشور مالی تعیین شده است.

احمد المادی پیشاپیش در استماعات قبلی دادگاه به جرم خود اعتراف کرده بود.

گزارشگر فرانس 24 گزارش می‌دهد:
به‌دنبال محکومیت احمد المادی به‌خاطر تخریب مسجد مقدس و سایر معابد مقدس در کشور مالی در سال 2012، دادگاه لاهه یک تصمیم سرفصلی گرفته است.

قاضی دادگاه لاهه:‌ «این دادگاه اول به این شخص متهم میزان غرامت را به‌خاطر جامعه تیمبوکتو اعلام کرده است دوم این‌که اذعان می‌کند تخریب سایتهای حفاظت‌شده تیمبوکتو موجب درد و رنج برای کل مردم مالی و جامعه بین‌المللی شده است. سوم این‌که ۲.۷میلیون یورو خسارت برای این شخص غرامت تعیین کرده است».

المادی و گروه بنیادگرای او این بناهای تاریخی و مسجد تیمبوکتو را منهدم کردند و در واقع یک صفحه از تاریخ دوره طلایی کشور مالی را پاک کردند. این شخص بعد از این‌که متهم به جنایت جنگی شد به جرم خود اعتراف کرد. وی به 9سال زندان محکوم شد. این اولین بار است که دادگاه لاهه شخصی را به‌خاطر تخریب اماکن فرهنگی محاکمه می‌کند اما چون المادی توان پرداخت این غرامت را ندارد، این مبلغ از صندوق دادگاه به قربانیان پرداخت می‌شود.

کسانی که معیشت آنها به وجود این اماکن توریستی وابسته بوده این غرامت را دریافت می‌کنند.

این جریمه سنگین پیامی قوی می‌دهد که حمله به اماکن تاریخی بی‌ مجازات نمی‌ماند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ac54df7b-e814-459f-bb46-f021f2f9225e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات