728 x 90

اعتراض، اعتصاب و قیام تا سرنگونی

قیام تا سرنگونی
قیام تا سرنگونی

در حالی‌که قیام شهرها هم‌چنان ادامه دارد و روزبه‌روز به تعداد شهرهای به‌پاخاسته اضافه می‌شود، در حرکت‌هایی موازی با قیام، چندین تحصن و اعتصاب صنفی و عمدتاً کارگری نیز در جریان است.

این حرکت‌های اعتصابی البته هر یک به تنهایی می‌توانند تاثیر جدی در قیامی‌کردن فضای محلی و منطقه‌یی خود داشته باشند، اما فراتر از هر تاثیر محلی و محدود، هر یک حرکتی از این دست، یک گام جدی به سوی ایجاد همبستگی ملی در بستر قیام سراسری مردم ایران است. قیامی که اینک نه آخرین هدفش بلکه مهمترین و معروف‌ترین هدفش، سرنگونی فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران است.

نکته مهم بعدی درباره این حرکات اعتصابی کارگری، فراتر از هر شعار حتی صنفی که ممکن است این حرکت‌ها در ابتدای امر داشته باشند، هویتی است که این حرکت‌ها در جریان عمل پیدا می‌کنند و به بخشی از هویت سیاسی قیام تبدیل می‌گردند. هویتی که در پیوند با یکدیگر، به تضمینی برای استمرار قیام در مراحل عالی‌تر تبدیل می‌شوند.

با این یادآوری نگاهی می‌کنیم به برخی از مهمترین حرکات اعتراضی و اعتصاب‌های کارگری در روزها و هفته‌های اخیر.

در پانزدهمین روز اعتصاب رانندگان کامیون و همزمان با هفتمین روز دور جدید قیام‌ها در ایران، خبرهای برخی اعتصاب‌ها به این شرح هستند:

 

اعتصاب رانندگان کامیون

کماکان اعتصاب رانندگان کامیون، به‌عنوان قوی‌ترین حرکت اعتصابی سراسری در سال‌های اخیر، در بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد: رانندگان کامیون در چهاردهمین روز اعتصاب خود در شهرهای تبریز، مراغه، ارومیه، اصفهان، زرین شهر، نجف آباد، ‌شهرکرد، لردگان، فرخشهر، جاجرم، اهواز، خرمشهر، بهبهان، شیراز، ممسنی، مرودشت، زرقان،‌ کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، چالوس، ساوه، اراک، بندرعباس و یزد پیگیر تحقق خواسته‌های خود شدند.

در پایانه بار مبارکه بیش از ۱۰۰۰کامیون پارک کرده و در اعتصاب هستند.

در پایانه قزوین رانندگان کامیون در اعتصاب بودند.

اعتصاب رانندگان کامیون که از اول مردادماه جاری شروع شد تاکنون بیش از ۱۴۰شهر در ۳۱استان را فراگرفته است.

آنان به پایین بودن کرایه‌ها و اخاذی و عوارض کلان و گرانی تجهیزات و قطعات کامیون اعتراض کردند.

 

اعتصاب سراسری در قسمت «خط و ابنیه فنی» راه‌آهن 

در هفتمین روز قیام «شورای همآهنگی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن با صدور بیانیه‌ی اعلام کرد که اعتصاب آنها تا تحقق خواسته‌های‌شان ادامه خواهد یافت».

یادآوری می‌شود که در هفته‌های اخیر در نواحی راه‌آهن تبریز، زنجان، قزوین، اندیمشک، خرمشهر، مشهد،‌ نیشابور، و هرمزگان چندین حرکت اعتراضی، اعتصاب و حتی تحصن شبانه‌روزی(راه‌آهن تبریز) صورت گرفته که برخی از آن حرکت‌ها به شکل پیوسته تا تاریخ تنظیم این گزارش ادامه دارند.

 

گروهی از کارگران راه‌آهن ایستگاه نیشابور

گروهی از کارگران راه‌آهن ایستگاه نیشابور

 

روز یک‌شنبه ۱۴مردادماه ۹۷ کارگران راه‌آهن ایستگاه ابومسلم در مشهد در پاسخ به فراخوان قبلی و در اعتراض به پرداخت نشدن ۴ماه حقوق عقب‌افتاده و بیمه دست از کار کشیده و مقابل این ایستگاه تجمع کردند.

 

تحصن اعتراضی کارگران راه‌آهن هرمزگان

تحصن اعتراضی کارگران راه‌آهن هرمزگان

 

روز یک‌شنبه ۱۴مردادماه ۹۷ کارگران راه‌آهن حوزه احمدآباد در استان هرمزگان در پاسخ به فراخوان قبلی و در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و بیمه و ۶سال سنوات، اعتصاب کرده و خط‌آهن این مسیر را مسدود کردند.

 

تحصن کارگران راه‌آهن نیشابور

تحصن کارگران راه‌آهن نیشابور

 

اعتصاب کارگران راه‌آهن نیشابور نیز یکی دیگر از همین حرکت‌های اعتصابی کارگران است که همزمان با قیام سراسری مردم ایران، انجام می‌شود.

 

کارگران راه‌آهن زنجان نیز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان، در اعتصاب به‌سر می‌برند

کارگران راه‌آهن زنجان نیز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان، در اعتصاب به‌سر می‌برند

 

در ادامه اعتصاب‌ها، تحصن‌ها و دیگر حرکت‌های اعتراضی، کارگران همین بخش راه‌آهن در ناحیه هفته گذشته کارگران راه‌آهن تبریز نیز دست به تحصن و اعتصاب در سالن ایستگاه راه‌آهن این شهر زدند و یک راهپیمایی اعتراضی نیز برگزار کردند که خبرهای آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

 

کارگران حوزه در اداره خط و ابنیه فنی راه‌آهن یکی از سخت‌ترین مشاغل را برعهده‌دارند

کارگران حوزه در اداره خط و ابنیه فنی راه‌آهن یکی از سخت‌ترین مشاغل را برعهده‌دارند

 

اعتصاب این کارگران از حوزه سلماس شروع شده و در طول هفته به حوزه‌های تبریز، صوفیان، عجب‌شیر، مرند و شفاخانه کشیده شده‌ است.

این کارگران به عدم‌پرداخت حقوق معوقه، کاهش ضریب سختی کار از طرف شرکت گسترش آهن‌راه و عدم تسویه مطالباتشان از طرف کارفرمای سابق این شرکت(تراورس) معترض هستند. حدود ۶۰۰نفر از کارگران شاغل در راه‌آهن منطقه آذربایجان ۲ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

راه‌آهن آذربایجان به‌عنوان یکی از نواحی ۱۹گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز-میانه، تبریز-جلفا، تبریز-رازی، مراغه-ارومیه و در آینده نزدیک میانه-بستان‌آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک‌هزار و ۱۰۰کیلومتر می‌رسد.

 

تحصن و راهپیمایی کارگران راه‌آهن تبریز

تحصن و راهپیمایی کارگران راه‌آهن تبریز

 

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی ورامین

به گزارش رسانه‌ها، اعتصاب و تجمع رانندگان تاکسی ورامین به این علت برگزار شده که رانندگان می‌گویند: طرح‌های جدید مقامات محلی برای رانندگان تاکسی مشکلات مالی ایجاد کرده و این در حالی است که با همین وضعیت موجود نیز، درآمد رانندگان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد.

 

اعتصاب کارگران هفت‌تپه 

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، دور جدید اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه از روز ۱۳مرداد آغاز شد.

کارگران اعلام کردند که دست‌کم ۳ماه حقوق طلب دارند. روز شنبه و در دومین روز تجمع این کارگران همچنین خواستار بازگشت مالکیت این شرکت به دولت شدند. رکود اقتصادی، ورشکستگی واحدهای تولیدی و سوءمدیریت موجب شده است که بسیاری از کارگران از دریافت حقوق و مزایای کار محروم شوند. به‌طوری که ​طی یک‌سال گذشته تقریباً هر روز یک یا چند تجمع اعتراضی توسط کارگران صورت گرفته است.

 

اعتصاب کارگران هفت‌تپه - آرشیو

اعتصاب کارگران هفت‌تپه – آرشیو

 

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در یک‌سال گذشته بیش از ۶هزار تجمع کارگری برگزار شده که بیشتر در اعتراض به پرداخت نشدن چندین ماه حقوق، اخراج گروهی، بلاتکلیفی پس از واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی و پایین بودن دستمزدها صورت گرفته است.

در دور جدید اعتراض و اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه روز یکشنبه ۱۴مرداد، برای سومین روز در برابر دفتر مدیریت این شرکت تجمع کردند. کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه سال‌هاست که با مشکل حقوق عقب‌افتاده و دیگر مشکلات صنفی روبه‌رو هستند و در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به تعویق مطالبات خود دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/01aa629a-8cf1-4b5c-907f-6bfdc15126de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات