728 x 90

​​​​​​​حسین راغفر: فساد در دولت و بیرون از دولت وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم

گسترش فساد در سر تاپای رژیم  آخوندی
گسترش فساد در سر تاپای رژیم آخوندی

حسین راغفر اقتصاددان رژیم، در مصاحبه‌یی با روزنامه حکومتی ستاره صبح که امروز یکشنبه ۳۱فروردین ۹۹ منتشر شد بدون کوچکترین اشاره‌ای به فساد و دزدیهای میلیاردی نهادهای تحت نظارت ولی‌فقیه ارتجاع با حمله به دولت آخوند روحانی به گوشه‌ای از رانت‌خواریهای دولت پرداخته است.

 

حسین راغفر در پاسخ به سؤالی پیرامون گزارش اخیر دیوان محاسبات رژیم که توسط عادل آذر قرائت و در آن به ناپدید شدن ۴.۸میلیارد دلار اشاره شد و تکذیبیه دولت آخوند روحانی در این رابطه گفت: «این فساد در دولت و بیرون از دولت وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. اگر مسئولان دولتی معتقد و مدعی‌اند که چنین اتفاقاتی نیفتاده، می‌توانند فهرستی از دریافت‌ کنندگان ارز و خدماتی که در ازای آن ارائه کرده‌اند را منتشر کنند. من مطمئنم که دولت چنین کاری را نخواهد کرد.»

 

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که دیوان محاسبات می‌گوید ۴.۸میلیارد دلار ارز گم‌شده، بانک مرکزی هم می‌گوید گم نشده و عدم رفع تعهد بوده؛ هر دو نهاد هم نهادهای رسمی و در قبال اعداد و ارقام مسئول‌اند. به‌راستی حق با کدام است؟ وی با اذعان به فساد گسترده در نظام آخوندی اعتراف می‌کند: «عدم تطابق اعداد و ارقام صرفاً به این مورد خاص برنمی‌گردد، موارد متعدد مشابه وجود داشته و دارد. در یکی از موارد رئیس دولت از وزیر صنعت وقت درخواست کرد ظرف دو هفته گزارش تأمین ارز ۶۵۰۰خودروی لوکس بدهند اما در نهایت گزارشی ارائه نشد. این موارد نشان می‌دهد که ملاحظات دیگری در جریان است که مردم از آن بی‌خبرند. این موضوع مربوط به شرایط کنونی هم نیست و به‌خصوص از سال ۱۳۸۴ به این‌سو، درآمدهای ارزی که در دولتهای نهم و دهم به‌شدت افزایش پیدا کرد و تخصیص و توزیع این درآمدها مبتنی بر منافع گروهی و حزبی بود. پیامدهای آن را امروز در بخش‌های عمومی مثل بحران کنونی کرونا می‌بینیم. منابع بزرگی که آن زمان وارد کشور شده بود اگر درست سرمایه‌گذاری می‌شد، امروز با کاستی‌های حوزه درمان و سلامت یا بیکاری گسترده ناشی از کرونا و این مسائل روبه‌رو نبودیم. به‌رغم شواهد متعددی هم که برای این فساد مالی وجود داشته و تأیید هم شده، هیچ‌وقت گزارشی به مردم داده نشد که بالاخره سرنوشت این منابع چه شده است. به هر صورت آنچه مسلم است وجود یک نظام اطلاعاتی بسته در کشور است و به‌رغم ادعاهای فراوان درباره شفاف‌سازی، بسیاری از فرآیندها هم‌چنان غیرشفاف است.»

 

 

راغفر در ادامه این مصاحبه با اعتراف به نهادینه بودن فساد در حاکمیت پلید آخوندی در مقابل سؤالی دیگر مبنی بر «چگونه برای مثال با انتشار ویدیوی بارش بادمجان در فضای مجازی به‌سرعت برخورد می‌شود، اما با جابه‌جایی چنین ارقامی از بودجه که حتی گفته می‌شود چند برابر هزینه ساخت برج الخلیفه امارات است، هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد» مجبور به اعتراف شده و می‌گوید «باید عزم جدی برای برخورد با دانه‌درشتها وجود داشته باشد. رئیس پیشین بانک مرکزی که این تصمیمات را امضا کرده باید پاسخگو باشد، نه این‌که پاداش بگیرد و نماینده مجلس شود. این کاستی نظام حاکمیت است و صرفاً مربوط به دولت نمی‌شود. همان‌گونه که گفتم باید فهرستها منتشر شود؛ اما مادامی‌که تلاش برای افشا نشدن این فسادها وجود دارد. بدون اعتماد مردم هم بحران‌ها عمیق‌تر خواهد شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb67b528-3172-449b-a8c8-4e757369d3f7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات