728 x 90

۹پله سقوط در شاخص آزادی اقتصادی در ایران

۹پله سقوط اقتصادی در ایران
۹پله سقوط اقتصادی در ایران

روزنامه حکومتی همدلی روز دوشنبه ۱۳بهمن گزارش داد رژیم آخوندی ۹ رتبه دیگر در شاخص آزادی اقتصادی سقوط کرد و به رتبه ۱۶۴ در بین ۱۸۰کشور جهان رسید. رژیم آخوندی در بین ۲۲کشور منطقه بعد از ترکمنستان بدترین رتبه را کسب کرده است.

این شاخص به‌عنوان عامل مؤثر در بهبود رشد اقتصادی کشورها مورد تحلیل و تبادل نظر قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته نیز رژیم آخوندی از نظر شاخص آزادی اقتصادی حتی پایین‌تر از افغانستان و لبنان و در رده ۱۵۵ ام قرار داشته است

هم‌چنین خبرگزاری حکومتی ایسنا روز یکشنبه ۱۲بهمن نوشت:

گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی در سال۲۰۲۰ از بین ۱۸۰کشور جهان در رتبه ۱۶۴ قرار داشته که نسبت به سال۲۰۱۷ معادل ۹ پله سقوط کرده و از بین ۲۲کشور منطقه نیز بعد از ترکمنستان بدترین رتبه را کسب کرده است.

این خبرگزاری حکومتی در ادامه نوشت، شاخص آزادی اقتصادی به بررسی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی هر کشور بر اساس اصول اقتصاد بازار آزاد می‌پردازد. این شاخص همواره به‌عنوان عامل مؤثر در بهبود رشد اقتصادی کشورها مورد تحلیل و تبادل نظر قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش سالانه بنیاد هریتیج، برای محاسبه آزادی اقتصادی در هر کشور از ۱۲ مؤلفه اصلی که در چهار گروه: قانونمندی، کارآیی قانون، اندازه دولت، بازارهای آزاد تقسیم‌بندی شده‌اند، استفاده می‌شود.

ایسنا در ادامه به آمار مقایسه‌ای بین کشورها اشاره کرده و نوشت، در بررسی و مقایسه جهانی طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ کشورهای هنگ کنگ و سنگاپور در شاخص آزادی اقتصادی بین ۱۸۰کشور دارای رتبه یک یا دو بوده‌اند. بررسی روند تغییرات رتبه ایران در این شاخص طی سال‌های مورد بررسی نشان می‌دهد که رتبه ایران از ۱۸۰کشور بین ۱۵۵ تا ۱۶۴ در نوسان بوده، بهترین رتبه ۱۵۵ بوده که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ کسب شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c417cfc1-5776-49e7-805d-9eada710b78d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات