728 x 90

۶۷میلیون ایرانی دیگر نمی‌توانند برنج بخرند

بازار برنج
بازار برنج

سایت حکومتی شهروند آنلاین روز ۱۳اردیبهشت درباره افزایش قیمت برنج و توان خرید مردم در مطلبی به‌نقل از دبیر انجمن واردکنندگان برنج در رژیم نوشت: «افزایش قیمت برنج باعث شده است که از جمعیت ۸۲میلیون نفری مردم ایران فقط ۱۵میلیون نفر بتوانند به‌راحتی برنج بخرند و از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند. ۱۵میلیون نفر که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، برنج می‌خورند!».

طبق آمار‌ها و برآورد‌ها تا ۷۰میلیون نفر از جمعیت ایران در دهک‌های متوسط و ضعیف درآمدی دسته‌بندی می‌شوند. افزایش قیمت برنج باعث شده است حداکثر تا ۱۵میلیون نفر که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، از امکان مصرف این محصول مغذی برخوردار باشند.

کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با توجه به میزان واردات برنج به کشور افزود: کسی که تا پارسال توان خرید برنج ایرانی را داشته، هنوز هم دارد ولی کسی که مصرف‌کننده برنج وارداتی ۸هزار تومانی بوده، طبیعتاً از قدرت پرداخت هزینه بیشتر برای خرید برنج ایرانی برخوردار نبوده؛ چون اگر می‌توانست برای هر کیلو برنج ۲۶ تا ۳۰هزار تومان هزینه کند از همان ابتدا برنج ایرانی می‌خرید. برای چنین کسی امروز، هم برنج ایرانی دور از دسترس است و هم برنج خارجی؛ در نتیجه برنج از سفره این فرد خارج شده و نکته مهم این است که هیچ جایگزینی هم برای برنج وجود ندارد.

در شرایطی که وضع قیمت اقلام پروتیینی مثل گوشت، مرغ و تخم‌مرغ هم خراب است، کاهش مصرف برنج اصلاً خبر خوبی نیست. تغییر احتمالی شرایط آب‌وهوایی و افت تولید در سال جاری می‌تواند وضع را از این هم بدتر کند و با افزایش بیشتر قیمتها حذف برنج از سفره‌ها را سرعت بخشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/55af3c0a-7af8-4b19-b411-2ceebc8715cd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات