728 x 90

یک هفته پس از تسخیر سامانه‌های شهرداری تهران هنوز سامانه‌ها در دسترس نیستند

تسخیر سامانه شهرداری تهران
تسخیر سامانه شهرداری تهران

اعتماد آنلاین آخوندی:

یک هفته پس از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران

هنوز نه‌ ابعاد این حمله مشخص شده نه سامانه‌ها در دسترس قرار گرفته‌اند

آنچه «اختلال محدود» خوانده شده بود در ساعتهای بعدی رنگ جدی‌تری به خود گرفت

و کلیه سامانه‌ها و سایتهای مرتبط با شهرداری از دسترس خارج شدند

کارکنان شهرداری تهران در تمامی‌بخشها از روشن کردن کامپیوترهای خود منع شده‌اند

 

رسانهٔ حکومتی اعتماد‌آنلاین ۱۹خرداد۱۴۰۱ در مورد تسخیر گستردهٔ دوربینهای شهرداری تهران سوزوگداز کرد و نوشت:

یک هفته پس از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران، هنوز نه ابعاد این حمله مشخص شده است نه سامانه‌ها در دسترس قرار گرفته‌اند و نه هیچ‌کدام از نهادهای متعدد دخیل در زمینه امنیت فضای مجازی، اظهارنظری در این باره کرده‌اند. از شهرداری تهران نیز تاکنون خبری منتشر نشده و تنها رئیس شورای شهر تهران عاملان این حمله را دشمنان خوانده است...

ساعتی پس از این اتفاق، روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌یی، «اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران» را تأیید و اعلام کرد: «فرایند رفع این اختلال محدود، به‌سرعت به انجام رسید. .

اما هنوز هیچ‌کدام از سامانه‌ها و سایت‌های مرتبط با شهرداری تهران در دسترس قرار نگرفته‌اند و هنوز زمانی برای بازگشت به شرایط عادی اعلام نشده است.

در بیانیه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از «اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران» آن هم «برای دقایقی» و «انتشار تصویری موهن» سخن گفته شده بود؛ اما آنچه «اختلال محدود» خوانده شده بود در ساعت‌های بعدی، رنگ جدی‌تری به خود گرفت و کلیه سامانه‌ها و سایت‌های مرتبط با شهرداری تهران از دسترس خارج شدند. هم‌چنین عنوان شد که دوربینهای نظارتی (مانند دوربینهای طرح ترافیک) دیگر فعال نیستند. شایعاتی درباره بروز مشکل در کار گورستان اصلی تهران (بهشت زهرا) نیز رواج یافت.

شهرداری تهران

اعتماد‌آنلاین آخوندی در ادامهٔ اعتراف به‌ابعاد گستردهٔ تسخیر دوربینها و سامانه‌های شهرداری رژیم در تهران افزوده است: شاید مهم‌ترین شانس شهرداری تهران، همزمانی این اختلال یا هک با آغاز تعطیلات بود که فرصت مناسبی برای رفع آن در اختیار مدیران شهری قرار می‌داد؛ اما روز دوشنبه (۱۶ خرداد)، زمانی که زندگی به شرایط عادی خود بازگشت، شهرداری هم‌چنان در شوک بود...

برخلاف آنچه رئیس فاوای شهرداری تهران گفته بود، در نخستین روز پس از تعطیلات، امکان دریافت بخش عمده‌یی از سرویس‌های شهری فراهم نبود. سامانه «تهران من» به‌عنوان اصلی‌ترین سامانه شهرداری تهران در دسترس نبود و در همین حال ارسال پیام به سامانه ۱۳۷ پلاس، خرید و شارژ کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس، پرداخت عوارض، رزرو طرح ترافیک و حتی انجام فعالیت‌های مربوط به حوزه شهرسازی ممکن نبود. دفاتر خدمات الکترونیکی شهر نیز امکان سرویس‌دهی به شهروندان را نداشتند و در همان حال خبر رسید حتی کارکنان شهرداری تهران در تمامی‌بخش‌ها از روشن کردن کامپیوترهای خود منع شده‌اند.

برخلاف تمام سخنان و گزارشهایی که تلاش داشتند مشکل پیش‌آمده را ناچیز جلوه دهند، بخش عمده سامانه‌های شهرداری هم‌چنان از دسترس خارج است.

اتصال برخی از سرویس‌دهندگان خدمات شهری به سامانه‌های شهرداری قطع مانده و خبرهای ضدونقیضی درباره از بین رفتن اطلاعات سامانه‌های مختلف مانند تهران من نیز منتشر شده است که نمی‌توان آنها را تأیید یا تکذیب کرد.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/28af3441-e2e5-4ca0-8956-3b113ea27a2b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات