728 x 90

یک ضربه اقتصادی دیگر به رژیم ایران، به‌دنبال خروج آمریکا از برجام

شرکت واگن سازی اشتادلر سوئیس قرارداد میلیاردی خود با ایران را معلق می‌کند
شرکت واگن سازی اشتادلر سوئیس قرارداد میلیاردی خود با ایران را معلق می‌کند

شرکت واگن سازی اشتادلر سوئیس قرارداد میلیاردی خود با ایران را معلق می‌کند دویچه وله روز یکشنبه ۶خرداد۹۷ درخبری اعلام کرد

چند هفته پس از عقد قرارداد ۱.۳میلیاردی شرکت واگن‌سازی اشتادلر با ایران، این شرکت خبر از نبودن چشم‌انداز اجرای قرارداد به‌دلیل خروج آمریکا از برجام داده و گفته است جای این شرکت سوئیسی را احتمالاً رقبای چینی خواهند گرفت.

پتر ینلتن که رئیس هیأت مدیره "Swissrail" نیز هست باور ندارد که تلاش و تمهیدات اروپا بتواند این قرارداد میلیاردی را نجات دهد. زیرا به‌گفته او اروپایی‌ها تاکنون هرگز موفق نشده‌اند در برابر آمریکا ایستادگی کنند.

دویچه وله با اشاره به تاثیرات خروج آمریکا از برجام و تحریمهای جدید علیه ایران نوشت:

از عقد قرارداد شرکت سوئیسی اشتادلر با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تحویل ۹۶۰واگن مترو به ایران زمان زیادی نمی‌گذرد که این شرکت اعلام کرده که به‌دلیل تحریم‌های دونالد ترامپ امکان حفظ این قرارداد را ندارد. ارزش این قرارداد ۱.۳میلیارد فرانک سوئیس (معادل ۱/۱میلیارد یورو) است.

تاثیرات خروج آمریکا از برجام بر قراردادهای اقتصادی ایران

تا قبل از خروج آمریکا از برجام به‌نظر می‌رسید قرارداد به‌خوبی قابل اجرا باشد. مجوز صادراتی دبیرخانه امور اقتصادی (SECO) صادر شده بود و از پوشش بیمه حمل‌‌ و نقل صادرات سوئیس (SERV) نیز برخورادر بود. "بلیک" نوشته است که در "شرایط عادی" نباید چیزی مانع انجام این قرارداد می‌شد. اما از زمانی که آمریکا از برجام خارج شده هیچ چیز دیگر "عادی" نیست.

 

به گفته ینلتن چاره‌ای جز لغو قرارداد نبوده، مگر معجزه‌یی رخ دهد. او گفته است: «تنها امید صنایع راه‌آهن سوئیس این است که دونالد ترامپ ناگهان نظرش را تغییر دهد و تحریم‌ها را بردارد.»

 

دویچه وله در ادامه مطلب خود به ناکارایی اقدامات اروپایی‌ها برای نجات برجام اشاره کرد و نوشت:

«پس از خروج آمریکا از برجام، تمهیدات اروپا کاری از پیش نمی‌برد» 

پتر ینلتن که رئیس هیأت مدیره "Swissrail" نیز هست باور ندارد که تلاش و تمهیدات اروپا بتواند این قرارداد میلیاردی را نجات دهد. زیرا به‌گفته او اروپایی‌ها تاکنون هرگز موفق نشده‌اند در برابر آمریکا ایستادگی کنند.

 

... او که از این شرایط به‌شدت ناخرسند است گفته است: «شرکتهای واگن‌سازی سوئیس سرمایه‌گذاری زیادی روی بازار ایران کرده‌اند. حالا تمام تلاش‌ها برای هیچ بوده و این خیلی دلسرد کننده است.»

 

در مورد دیگر شرکتهای خارجی که ادامه همکاری آنها بعد از خروج آمریکا از برجام در آستانه معلق شدن هست بیشتر بخوانید:

مدیرکل گروه ویتول: قادر به دور زدن (تحریمهای آمریکا علیه رژیم ایران) نخواهیم بود

 

مطالب مرتبط دیگر:

  • مرسک: شرکت دانمارکی مرسک بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه ۲۷اردیبهشت اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. به‌گفته محمدحسین داجمر، مدیرعامل اسبق کشتیرانی شرکتهای بزرگی مانند مرسک و مرسی به‌سبب این‌که بازار بزرگی در آمریکا دارند، نگران هستند که مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.
  • بریتیش پترولیوم: شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد، به‌دلیل بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران همکاری با شرکت نفت رژیم ایران در پروژه میدان گازی رهام در دریای شمال را متوقف خواهد کرد. سهام میدان گازی رهام در دریای شمال به‌صورت ۵۰-۵۰ متعلق به بریتیش پترولیوم و شرکت نفت رژیم ایران بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/169e880a-c768-4391-93e9-1a88222eb505"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات