728 x 90

یمن، پرونده «شبه‌‌نظامیان رژیم ایران» در شورای امنیت

خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن
خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن

خالد الیمانی وزیر خارجه یمن گفت کشورش برای مقابله با جنایتهای شبه‌‌نظامیان کودتاچی در ساحل غربی اقداماتی فوری را در پیش خواهد گرفت. او اضافه کرد که شبه‌‌نظامیان حوثی وابسته به رژیم ایران امنیت کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ را به خطر انداخته‌اند.

وزیر خارجه یمن در گفتگوی تلفنی با «الشرق‌الأوسط» افزود، نماینده کشورش در سازمان ملل در کنار دولت کویت به‌عنوان تنها عضو عرب شورای امنیت، اقداماتی را برای شکایت علیه شبه‌‌نظامیان حوثی به «شورای امنیت»‌ آغاز کرده است. این شکایت به‌خاطر حمله شبه‌‌نظامیان کودتاچی به کشتیهای تجاری و به خطر انداختن امنیت کشتیرانی بین‌المللی انجام شده است. او گفت « ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا با اقدامات فوری جلوی این حملات را بگیرد، این حملات نقض قراردادهای بین‌المللی و نادیده گرفتن آشکار قوانین کشتیرانی بین‌المللی به‌شمار می‌رود».

 

به خطر انداختن کشتیرانی بین‌المللی توسط شبه‌‌نظامیان حوثی

الیمانی تأکید کرد «دولت یمن مسئولیت کامل اقدامات جنایتکارانه کودتاچیان حوثی در گذرگاه‌های آبی در جنوب دریای سرخ را به عهده جامعه بین‌المللی و شورای امنیت قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد «دولت یمن چندین بار به جامعه جهانی درباره اقدامات و حمله‌های مکرر شبه‌‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در یمن به کشتیهای تجاری در این گذرگاه بین‌المللی هشدار داده و درباره آنچه کشتیها در مهم‌ترین گذرگاه آبی جهان با آن روبه‌رو هستند توضیح داده است. او افزود: شبه‌‌نظامیان حوثی ضمن تهاجم به کشتیهای تجاری مینهای دریایی نیز کاشته‌اند و این برخلاف قوانین بین‌المللی است و برای کشتیرانی در آبهای بین‌المللی خطرناک است.

او خاطرنشان کرد که شبه‌‌نظامیان کودتاگر حوثی به دستور «تهران» این اقدامات را انجام می‌دهند.

الیمانی گفت: « جامعه جهانی باید از رفتار دوگانه خود در مقابل جنایتهایی که در دریای سرخ انجام می‌گیرد دست بردارد. چگونه جهان می‌پذیرد شریان نفتی که از منطقه خلیج آغاز شده و به همه بازارهای جهان می‌رسد به‌خاطر اقدامات جنون آمیز باند حوثی در یمن تعطیل شود و این باند جنایتکار به کاشتن مین در معابر آبی ادامه دهد.

الیمانی اضافه کرد: «حمله چند روز پیش شبه‌‌نظامیان حوثی به نفتکش سعودی بی‌سابقه نبوده چرا که پیش از آن نیز آنها به کشتیهای ترکیه و امارات متحده عربی تهاجم کرده بودند.

الیمانی افزود «در حالی شبه‌‌نظامیان حوثی تهاجم به نفتکش‌ها و کشتیها در گذرگاههای آبی را ادامه می‌دهند که نماینده سازمان ملل تلاش می‌کند کودتاچیان را به خروج از ساحل غربی متقاعد کند.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2ba7489a-7c5b-4de0-83e7-b0ee8faace39"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات