728 x 90

به یاد ۴۰شهید قیام از دورود تا کازرون

شهدای سرفراز قیام ایران - دیماه ۹۶
شهدای سرفراز قیام ایران - دیماه ۹۶

خانه سرخ و کوچه سرخ است و خیابان سرخ است

آری از خون، پهنه‌ٔ برزن و میدان سرخ است

ده به ده پرچم خشم است که برمی‌خیزد

مزرعه زرد و چپر سبز و بیابان سرخ است

تا گل خونی فریاد در این باغستان است

ساقه از ضربه شلاق زمستان سرخ است

وحشتی نیست از انبوه مسلسل‌داران

تا در این دشت، غرور کینه‌داران سرخ است

...

 

سالی از سرخی و سرما و حریق دی گذشت و شعله‌های خشم در باغستان قیام گل داد و مژده داد که زمستان مسلسل‌داران شکست و رفت.

۲روز پس از نخستین شعله‌های خشمی که از مشهد برخاست شهر و خیابان «دورود» با خون ۶تن از جوانان سرخ شد.

حمزه لشنی زند، حسین رشنو، محمد چوباک، احسان خیری، محسن ویرایشی و محمد کهزادی به‌خاک افتادند و مردم دورود تصاویر بزرگی از شهیدان شهر را به نشانه تداوم راهشان در خیابان و میدانهای شهر نصب کردند. در همین روز به‌دنبال حملهٔ وحشیانه پاسداران یک نفر هم در تویسرکان به‌ شهادت رسید. مردم شهر با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» پیامش را در خیابان جاری کرده و یک خودرو رژیم و بخش‌هایی از فرمانداری را به آتش کشیدند.

روز بعد خبر از خون سرخ علی مؤمنی، فرزند دلیر مردم نورآباد رسید که با شلیک مستقیم مسلسل‌داران و مزدوران جاودانه شد و ۲تن در ایذه به‌ شهادت رسیدند.

اطلاعیهٔ دبیرخانهٔ شورای ملی مقاومت در روز ۱۱دی از شهادت دست‌کم ۱۲تظاهرکننده در جریان قیامهای چند روز اخیر خبر داد و شورای امنیت ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا را به اقدامات فوری برای جلوگیری از جنایت علیه بشریت توسط رژیم آخوندی فراخواند.

محمد ابراهیمی، حسین شفیع زاده، نعمت‌الله شفیعی، شهاب حسینی(فرزندان دلاور مردم قهدریجان)، نعمت‌الله صالحی(فرزند دلیر مردم جوی‌آباد اصفهان) و اصغر هارون رشیدی(فرزند دلیر مردم همایون‌شهر) در شمار شهیدانی هستند که روز ۱۱دی در حملات مزدوران جنایتکار جان باختند.

شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا!» خانه‌به‌خانه و خیابان‌به‌خیابان جاری شد.

تا آخرین ساعتهای دوشنبه‌شب ۱۱دیماه یعنی در ۵روز اول قیام سراسری مردم علیه رژیم آخوندی دست‌کم ۳۰تن از قیام‌کنندگان در شهرهای مختلف کشور با شلیک مستقیم پاسداران و دیگر نیروهای سرکوبگر به‌ شهادت رسیدند. ۱۰تن از آنان روز دوشنبه ۱۱دی در قهدریجان(استان اصفهان) به‌ شهادت رسیدند. در میان دیگر شهرهایی که تظاهرکنندگان در اثر شلیک پاسداران به‌ شهادت رسیدند می‌توان از درود، ایذه، تویسرکان، شاهین‌شهر، همدان و نورآباد نام برد.

سران سالوس و سرکوب و ریا که تمامیت‌شان را در خطر نابودی می‌دیدند با هزار وعده و شمشیر و شعبده به مقابله برخاستند اما آتش خروش و خشم کینه‌داران به یاد و پرچم شهیدان در خیابانهای دورود و تویسرکان و ایذه و کرج و رشت و سبزوار و اهواز و قم و اصفهان و قزوین و شیراز و قوچان و همدان و زاهدان و سایر شهرهای استانهای خراسان و کرمانشاه و... خاموش و خاکستر نشد.

با یادی از پرچم‌داران «دی» و شهیدانی که در امتداد قیام در کازرون و اهواز به‌خاک افتادند راه‌شان را تا سرنگونی و پیروزی محتوم ادامه می‌دهیم:

 

۱- احسان خیری ۲۶ساله روز شنبه ۹دی ۹۶ در جریان درگیریهای دورود به‌ شهادت رسید. مراسم این شهید روز ۱۴دیماه برگزار شد.

۲- مهدی کهزادی از جوانان لرستان بود که در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران در روز ۹دی ۹۶ در دورود به‌ شهادت رسید.

۳- محمد چوباک ۲۹ساله در تاریخ ۹دی ۹۶ در تظاهرات و اعتراضات شهرستان دورود لرستان مورد اصابت تیر مستقیم نیروهای بسیجی قرار گرفت و به‌ شهادت رسید.

۴- محسن ویرایشی در تاریخ ۹دی ۹۶ در تظاهرات و اعتراضات شهرستان دورود لرستان مورد اصابت تیر مستقیم نیروهای بسیجی قرار گرفت و به‌ شهادت رسید.

۵- حمزه لشنی زند در تاریخ ۹دی ۹۶ در تظاهرات و اعتراضات شهرستان دورود لرستان مورد اصابت تیر مستقیم نیروهای بسیجی قرار گرفت و به‌ شهادت رسید.

۶- حسین رشنو در تاریخ ۹دی ۹۶ در تظاهرات و اعتراضات شهرستان دورود لرستان مورد اصابت تیر مستقیم نیروهای بسیجی قرار گرفت و به‌ شهادت رسید.

۷- حسن ترکاشوند جوان دلیر ۲۳ساله‌ای بود که در روز ۹دی در کرج هدف شلیکهای مستقیم نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و بر اثر شدت جراحتهای وارده روز ۲۶دیماه در بیمارستان جان باخت. عوامل اطلاعاتی رژیم آخوندی به خانواده حسن ترکاشوند اجازه تدفین پیکر این شهید را ندادند و خود مخفیانه اقدام به دفن وی کردند. مراسم ختم شهید قیام حسن ترکاشوند روز چهارشنبه ۲۷دی برگزار شد و بیش از ۱۰۰نفر در این مراسم شرکت داشتند.

۸- محسن عادلی ۹دی در دزفول به‌ شهادت رسید.

۹- طالب بساطی‌وند از دانشجویان دانشگاه ایلام بود که در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران در دیماه ۹۶، توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر و پس از مدتی با سپردن وثیقه به‌طور موقت آزاد شد. طالب بساطی‌وند مجدداً روز ۲۹بهمن‌ماه ۹۶، توسط مأموران وزارت اطلاعات دستگیر و درست ۸روز بعد در روز دوشنبه هفتم اسفندماه ۹۶، خبر کشته شدن وی را به خانواده‌اش دادند.

۱۰- علی مومنی اهل نورآباد دلفان در استان لرستان از شهدای اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران در دیماه است. وی روز یکشنبه ۱۰دی ۹۶ به‌دست نیروهای امنیتی به‌ شهادت رسید.

۱۱- مسعود کیانی ده‌کیانی از جوانانی بود که در روز ۱۰دیماه ۹۶ در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران در ایذه به‌ شهادت رسید.

۱۲- شهید قیام نعمت‌الله صالحی از جوانان جوی‌آباد اصفهان بود که در تاریخ ۱۱دیماه ۹۶ در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران به‌ شهادت رسید.

۱۳- نعمت‌الله شفیعی روز ۱۱دی ۹۶ در اعتراضات و تظاهرات قهدریجان مورد اصابت شلیک مستقیم نیروهای کلانتری که مردم را از پشت‌بام کلانتری به رگبار بسته بودند، قرار گرفته و به‌ شهادت رسید.

۱۴- محمد ابراهیمی روز پنجشنبه ۱۱دی ۹۶ در اعتراضات و تظاهرات قهدریجان مورد اصابت شلیک مستقیم نیروهای کلانتری که مردم را از پشت‌بام کلانتری به رگبار بسته بودند، قرار گرفته و به‌ شهادت رسید.

۱۵- عبدالرسول کریمی روز پنجشنبه ۱۱دی ۹۶ در اعتراضات و تظاهرات قهدریجان مورد اصابت شلیک مستقیم نیروهای کلانتری که مردم را از پشت‌بام کلانتری به رگبار بسته بودند، قرار گرفته و به‌ شهادت رسید.

۱۶- عباس کریمی روز پنجشنبه ۱۱دی ۹۶ در اعتراضات و تظاهرات قهدریجان مورد اصابت شلیک مستقیم نیروهای کلانتری که مردم را از پشت‌بام کلانتری به رگبار بسته بودند، قرار گرفته و به‌ شهادت رسید.

۱۷- شهاب حسینی روز پنجشنبه ۱۱دی ۹۶ در اعتراضات و تظاهرات قهدریجان مورد اصابت شلیک مستقیم نیروهای کلانتری که مردم را از پشت‌بام کلانتری به رگبار بسته بودند، قرار گرفته و به‌ شهادت رسید.

۱۸- حسین شفیع‌زاده روز پنجشنبه ۱۱دی ۹۶ در اعتراضات و تظاهرات قهدریجان مورد اصابت شلیک مستقیم نیروهای کلانتری که مردم را از پشت‌بام کلانتری به رگبار بسته بودند، قرار گرفته و به‌ شهادت رسید.

۱۹- اصغر هارون رشیدی در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران در تاریخ ۱۱دی ۹۶ به‌ شهادت رسید.

۲۰- احمد حیدری ۱۴ساله روز ۱۱دی ۹۶ در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران در قهدریجان اصفهان به‌ شهادت رسید.

۲۱- خالد قیصری از کرمانشاه در جریان تظاهرات سراسری مردم کرمانشاه دستگیر شد و در زندان کرمانشاه زیر شکنجه به‌ شهادت رسید. نیروهای اطلاعات به خانواده وی اعلام کردند فرزندشان به‌دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر جان خود را از دست داده است تا نسبت به‌قتل وی پاسخگو نباشند. پیکر شهید قیام خالد قیصری با حضور اعضای خانواده‌اش و شماری از مأموران اطلاعات در شرایط فوق‌العاده امنیتی در قبرستان کرمانشاه به خاک سپرده شد.
روز پنجشنبه ۱۲بهمن خانواده این شهید قیام برای فرزندشان مراسم ختم برگزار کردند.

۲۲- فرزاد چگنی از جوانان محله مدرس در دزفول بود که در جریان تظاهرات مردمی در دزفول روز ۱۰دی ۹۶ توسط مأموران امنیتی دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شد.
پس از گذشت ۲۰روز از دستگیری وی در روز ۳۰دیماه ۹۶، عوامل حکومتی پیکر بی‌جان فرزاد چگنی را به خانواده‌اش تحویل دادند.
مأموران امنیتی خانواده این شهید قیام را مجبور کردند بدون هیچ مراسم و خبری، پیکر فرزاد را دفن کنند.

۲۳- سید ابراهیم رسولی از اقلید فارس از شهدای اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران است. وی روز پنجشنبه ۲۸دی ۹۶ با تفنگ شکاری خود مقابل مأموران انتظامی که سعی داشتند با زور وارد خانه‌اش شوند ایستاد و با آنها به مقابله پرداخت و ۲تن از آنها را نیز زخمی کرد. نهایتاً یک مأمور تک‌تیرانداز انتظامی وی را به‌قتل رساند. رسانه‌های رژیم برای سرپوش گذاشتن بر روی این جنایت مدعی شدند سید ابراهیم رسولی اقدام به خودکشی کرده است. روز یکشنبه ۱بهمن ۹۶ مراسم خاکسپاری سید ابراهیم رسولی با حضور گسترده مردم برگزار شد.

۲۴- آریا روزبهی، از اهواز در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران دستگیر شد. خانواده وی اطلاعی از سرنوشت وی نداشتند تا این‌که پیکر وی در رودخانه کارون پیدا شد. آریا روزبهی شهید قیام مردم ایران از اهواز روز پنجشنبه ۲۸دیماه با حضور گسترده مردم اهواز به خاک سپرده شد. در این مراسم عشایر و ایلات مختلف شرکت داشتند و جمعیت زیادی برای شرکت در مراسم این شهید شرکت کرده بودند.

۲۵- سید شهاب ابطحی جوان ۲۰ساله‌ای که در جریان قیام در اراک دستگیر شده و زیر شکنجه جان باخت. پیکر این شهید ۱۰روز بعد از دستگیری در حالی که آثار ضربات باتون بر بدنش مشهود بود مقابل منزل پدری‌اش رها شد.

۲۶- حمد نصیری از جوانان به‌پاخاسته زنجان پس از دستگیری به دست نیروهای اطلاعاتی به‌ شهادت رسید. به خانواده شهید گفتند او در زندان خودکشی کرده است!

۲۷- کیانوش زندی فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی یزدان‌پناه بود که در جریان اعتراضات شبانه دستگیر شده و مأموران روز ۲۳دی خبر شهادت وی را به خانواده‌اش می‌دهند. مأموران پیکر این شهید را به خانواده‌اش تحویل نداده و آنها را تهدید کردند حق ندارند ماجرای قتل فرزندشان را علنی کنند. مراسم یادبود شهید قیام کیانوش زندی روز یکشنبه ۲۴دی در مسجد فرجه در سنندج برگزار شد.

۲۸- علی پولادی ۲۶ساله از اهالی روستای گوی‌تر شهرستان چالوس، جمعه‌شب ۲۲دی توسط نیروی انتظامی دستگیر و به بازداشتگاه اداره آگاهی چالوس منتقل شد. وی در اثر شکنجه و ضرب ‌و شتم در بازداشتگاه جان باخت و روز شنبه به خانواده او اطلاع داده شد تا برای تحویل گرفتن پیکر فرزندنشان مراجعه کنند.

هنگام مراجعه، خانواده علی پولادی با نیروهای انتظامی درگیر شدند. خانواده وی گفتند وی بیماری خاصی نداشته است و در زمان دستگیری کاملا سالم بوده است. رژیم آخوندی هیچ توضیحی مبنی بر علت جان باختن علی پولادی نداده است.

۲۹- سارو قهرمانی اهل سنندج در روز ۱۳دیماه(۳ژانویه) ناپدید شد. به‌دنبال پیگیریهای خانواده‌اش عوامل اطلاعاتی رژیم در سنندج جمعه‌شب ۲۲دیماه خبر مرگ فرزندشان را به آنها دادند.

۳۰- شهید قیام سینا قنبری ۲۲ساله، در جریان تظاهرات و اعتراضات سراسری مردم ایران دستگیر و در قرنطینه زندان اوین در تاریخ ۱۷دی ۹۶ به‌ شهادت رسید. رژیم آخوندی برای کتمان این جنایت مدعی شد سینا قنبری در زندان دست به خودکشی زده است.

۳۱- وحید حیدری از جوانان به‌پاخاسته اراک در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران دستگیر شد. وی در بازداشتگاه نیروی انتظامی اراک در تاریخ ۱۶دی ۹۶ به‌ شهادت رسید. رژیم آخوندی اعلام کرد وی خودکشی کرده است!

۳۲- علیرضا گومار ۳۱ساله در جریان تظاهرات در بیرون یکی از دفاتر سپاه پاسداران از ناحیه قلب مورد اصابت گلوله قرار گرفت. علیرضا گومار سریعاً توسط جوانان به بیمارستان منتقل شد ولی در فاصله کوتاهی درگذشت. نفرات سپاه پاسداران جسد وی و سایر مجروحان را از بیمارستان برده و ۵روز بعد به خانواده‌اش تحویل دادند. شهید قیام علیرضا گومار در محاصره پاسداران به خاک سپرده شد.

۳۳- رضا قلخانباز نانکلی از شهدای اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران از تویسرکان که در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران به‌ شهادت رسید. مجلس ختم این شهید روز ۱۴دی ۹۶ برگزار شد.

۳۴- آرش خدری از شهدای اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران بود که روز ۱۳دی ۹۶ در مسجد سلیمان بر اثر شلیک مستقیم نیروهای اطلاعاتی سپاه جان باخت. شهید قیام آرش خدری روز ۱۵دی ۹۶ به خاک سپرده شد.

۳۵- امین رمضانی در جریان اعتراضات و تظاهرات سراسری مردم ایران روز ۱۳دی ۹۶ بر اثر شلیک مستقیم نیروهای اطلاعاتی سپاه در مسجد سلیمان به‌ شهادت رسید. شهید قیام امین رمضانی روز ۱۵دی به خاک سپرده شد.

۳۶- رضا(بهنام) اژدری، از جوانان کازرونی بود که با شلیک گلوله جنگی مأموران ضدشورش طی روزهای اردیبهشت ۹۷، به‌شدت مجروح شد و به‌ شهادت رسید.

۳۷- مهدی(هادی) جهان‌تاب، از جوانان کازرونی بود که با شلیک گلوله جنگی مأموران ضدشورش طی روزهای اردیبهشت ۹۷، در قیام کازرون به‌شدت مجروح شد و به‌ شهادت رسید.

۳۸- علی محمدیان، از جوانان کازرونی بود که با شلیک گلوله جنگی مأموران ضدشورش طی روزهای اردیبهشت ۹۷، در اعتراض به تجزیه کازرون به‌شدت مجروح شد و به‌ شهادت رسید.

۳۹- امیدرضا یوسفیان، با شلیک گلوله جنگی مأموران ضدشورش طی روزهای اردیبهشت ۹۷، در اعتراض به تجزیه کازرون به‌شدت مجروح شده بود و در روز شنبه ۲۹اردیبهشت ۹۷، به‌دلیل شدت جراحات وارده، در بیمارستان به‌ شهادت رسید و جان باخت.

۴۰- رضا اوتادی جمعه‌شب ۱۲مرداد، در جریان تظاهرات مردم گوهردشت کرج به ضرب گلوله مأموران انتظامی به‌ شهادت رسید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5212e1a9-41da-4493-b5bb-9a0b8de74cab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات