728 x 90

گفتگوی خبرنگار مجاهد با یکی از صرافان تهران

بحران ارز
بحران ارز

نرخ ارز در ایران به کجا خواهد رسید؟ آینده بازار ارز چیست؟ ماجرای دلار ۴۲۰۰تومانی جهانگیری چه بود؟ وضعیت طبقه کارگر و اقشار زحمتکش با توجه به افزایش افسارگسیخته نرخ ارز چه می‌شود؟

اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی خبرنگار مجاهد با یکی از صرافان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌کنیم.

 

سوال: جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، گفته هر کسی که دلار را بالای ۴.۲۰۰تومان عرضه کند و به مردم بدهد، قاچاق است. نظر شما درباره گفته ایشان چیست؟

جواب:‌ اول باید خود آقای جهانگیری را به‌عنوان قاچاقچی بزرگ دستگیر کنند. ببینید من اصلاً روی اصل موضوع حرف دارم تا برسیم به این‌که قاچاقش کجا هست. این ۴.۲۰۰تومان از کجا آمد؟ یک شبه از جیب آقای جهانگیری آمد بیرون؟ وقتی ایشان ۴.۲۰۰تومان را اعلام کرد همه گفتند "دلار آقای جهانگیری". یک واحد ارزی و یک شاخص تعریف شد به اسم "دلار جهانگیری".

در بازار، تولیدکننده و توزیع‌کننده و وارد کننده ارز کیست؟ منِ صراف هستم؟ یا خود دولت؟ خود دولت است که این کار را انجام می‌دهد. این قصه، قصه اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه قصه سیاسی هست. در این قصه برنامه رژیم بر این بود که هزینه‌هایش را تأمین کنند. احتمال می‌دادند که برجام پاره شود و آقای ترامپ برجام را لغو کند این یک چیز خیلی مشخصی بود. گفتند ما باید ارز را از داخل بازار جمع کنیم که اگر آن طرف تحریم شدیم، دلار داشته باشیم که برای سوریه و افرادی که پشت میدان دارند کار انجام می‌دهند بفرستیم.

قاچاق را برای چی اعلام کردند؟ ریختند همه دوستان ما را یک به یک گرفتند. چرا؟ صرافه. عرض داره. هر کسی که بالای ۱.۰۰۰دلار داشت را دستگیر کردند و بردند. دلارهایش را هم توقیف کردند. چرا؟ چون حساب سوریه و یمن را داشتند. رژیم به جای این‌که دلش به‌حال مردم بسوزد دلش برای جای دیگر می‌سوزد. بله هر کسی از این قیمت بالاتر بدهد قاچاقچی شناخته می‌شود. نه آقای جهانگیری، اول خود شما را باید بیایند دستگیر کنند.

سوال: شما آینده بازار ارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چون بعضی از گمانه‌زنی‌ها شده که دلار در همین دولت، رکورد ۱۰.۰۰۰تومان را هم خواهد شکست. پیش‌بینی شما چیست؟

جواب:‌ دلار به ۱۰.۰۰۰تومان نمی‌رسد. شما اگر بودجه امسال را بررسی کنید می‌بینید که رژیم دلار را برای خودش ۵.۵۰۰تومان پیش‌بینی کرده یعنی این ۴.۲۰۰تومان آقای جهانگیری تا پایان سال به ۵.۵۰۰تومان می‌رسد و این نرخی هست که اعلام می‌کنند ولی بازار، قیمت به ۸.۵۰۰تا ۹.۰۰۰تومان می‌رسد اما به ۱۰.۰۰۰تومان نمی‌رسد.

علت هم این است که در چند ماه اخیر که زمزمه‌های بر باد رفتن برجام، فرجام برجام بود اینها دو دو تا چهار تا کردند. کارشناس‌ها نشستند و بررسی کردند. میزان ارزی که داخل بانک مرکزی، صندوق ذخیره ارزی و داخل کشور موجود هست را بررسی کردند و بعد از این اتفاق، به سایتهای خودشان گفته‌اند که این قصه‌ها و نوسانات بازار ارز را هر روز منتشر کنید از صدا و سیما هم پخش کردند. رژیم دنبال این بود که یک تلاطمی در بازار به‌وجود آورد تا فردی که دلار دستش هست فکر کند اگر بفروشم سود کرده‌ام و اگر نفروشم ضرر کرده‌ام. با یک شگردی این کار را انجام دادند.

ببینید بگذارید کمی به عقب‌تر برگردیم. وقتی که دلار ۴.۲۰۰تومان مطرح شد، یک‌به‌یک تمامی صرافیها و سایتها قیمت ۴.۲۰۰را نصب کردند. شما به سایتها مراجعه کنید یکی از این سایتها نیست که عدد ۴.۲۰۰تومان را تغییر داده باشد نمونه‌اش هم اقتصاد آنلاین است.

دلار به ۱۰.۰۰۰تومان نخواهد رسید ولی به ۹.۰۰۰تومان می‌رسد تا کسری بودجه رژیم را از جیب مردم تأمین کند. از جیب مردمی که به بدبختی نان خودشان را در می‌آورند.

سوال: سؤال خیلی از آزادی‌خواهان و کسانی‌که واقعاً به فکر ایران هستند این است که در بازی رژیم برای به دست آوردن منافع خودش، وضعیت کارگر و قشر ضعیف چه می‌شود؟ ما شاهد اعتراضات زیادی در شهرها بودیم. کارگرانی که چندین ماه حقوق نگرفتند. شما آینده قشر ضعیف و کارگر را در ایران چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در تمام دنیا دست کارگر را می‌گیرند. ارگانهایی را برای ساماندهی قشر ضعیف راه‌اندازی می‌کنند که از آن وضع فلاکت‌بار نجات پیدا کنند. متأسفانه در رژیم آخوندی این جوری نیست. به ظاهر علمدار این قصه هستند که ما دست کارگر را می‌بوسیم و قشر ضعیف بودند که انقلاب کردند. اما بعد از این‌که این رژیم آخوندی به حکومت رسید همه این وعده و وعیدها فراموش شد. دلار گران می‌شود و به کارگر فشار می‌آید. نرخ کرایه تاکسی را به دلار وصل می‌کنند میوه به دلار وصل می‌شود. من کارگری را سراغ دارم که ۵ماه است نتوانسته یک تکه گوشت بخورد. باید در قصابی گوشت را کیلویی ۱۰۰.۰۰۰تومان بخرد. یک کارگری که روزی ۴۵.۰۰۰تومان حقوق می‌گیرد چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ تازه تمام وقت‌ها هم که سر کار نیست.

رژیم آخوندی می‌خواهد این مردم را از بین ببرد. بله می‌گویند در میانمار نسل‌کشی می‌شود. بیایند اینجا و نسل‌کشی مدرن را ببینند. همه شده‌اند پوست و استخوان. این همان قشر ضعیف است. این همان وعده‌های توخالی است که به ما دادند. این رژیم آخوندی دارد نسل‌کشی انجام می‌دهد. همه قیمت‌ها را بالا می‌برد تا کارگر درگیر خرج روزمره خودش شود و نتواند در مسائل سیاسی ورود کند نتواند بگوید چرا دلار ما را به سوریه می‌فرستید چرا سرباز جوان مملکت ما را به سوریه می‌فرستید. اون برای بشار می‌جنگند و پولش را ما باید بدهیم. پول رقصیدن در کاباره‌های سوریه را کارگر ما باید بدهد.

سوال: به هر حال در این شرایطی که پیش آمده چیزی نیست که حتی خود سردمداران حکومت هم پنهان کنند و گاهی به شرایط اقتصادی اعتراض می‌کنند اما سعی می‌کنند مشکلات را به گردن آنچه بیگانگان می‌خوانند بیاندازند که آقا آمریکاست که این بلا را به‌سر ما آورده است ولی مردم واکنش مثبتی نداشته‌اند. امروزه خیلی از رسانه‌ها از شورش ارزی در ایران حرف می‌زنند که واقعاً مردم بپاخواسته‌اند و حاضر نیستند در برابر این ارز ۴.۲۰۰تومان سر فرود بیاورند. نسخه‌های دولت هم ناکارآمد بوده. بعضی می‌گویند باید شورش گسترده‌تری در ایران به‌راه‌ اندازیم که از ارز فراتر برویم تا قیام مردم پیش برود. نظر شما و نسخه شما در این باره چیست؟

چند روز پیش مقاله‌یی را در یکی از این سایتهای وابسته به نظام می‌خواندم که از قول سیف اعلام کرده بود الآن ارز کاملاً در کشور موجود است و ما هیچ مشکل ارزی نداریم.

این شورش ارزی که شما می‌گویید، بله اتفاق خواهد افتاد ولی رژیم این حرف را قبول نمی‌کند و می‌گوید چنین چیزی نیست.

شما تک‌تک صرافیها را ببینید. از ترسشان هیچ ارزی مبادله نمی‌شود. تولیدکننده‌‌یی که تولید و صادر کرده و الآن می‌خواهد ارز داخل کشور بیاورد می‌ترسد. این به همان سؤال اول شما برمی گردد که به‌عنوان قاچاقچی نگیرنش. پول را به حساب صرافی حواله می‌کند. صرافی هم به نرخ ۴.۲۰۰تومان به او ریال می‌دهد. همین آقای تولیدکننده وقتی بخواهد ارز بخرد صدتا مانع جلویش می‌گذارند و می‌گویند شما شامل ارز جهانگیری نمی‌شوید باید از بازار آزاد ارز تهیه کنید. حالا باید ارز را ۷.۵۰۰ و ۸.۵۰۰تومان بخرد تا کارهایش را انجام دهد.

راه ساماندهی مشکل این است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما ارزهای خودشان را خارج از کشور و داخل بانک‌های معتبر خارجی نگه‌دارند و داخل کشور نیاورند تا اگر به هر دلیلی دستگیرش کردند خیالش راحت است که یک پولی خارج از کشور دارد و می‌تواند زن و بچه خود را جمع‌وجور کند. اگر این کار را انجام دهند و ارز داخل کشور نیاورند معلوم می‌شود که سردسته این بازی کیست. رژیم آخوندی است. خیلی از تولیدکنندگان را من سراغ دارم که حواله‌های سنگین برایشان می‌زدیم اما الآن هیچ پولی نمی‌آورند و همه را در بانک‌های خارجی مثل دویچه آلمان پس‌انداز می‌کنند و داخل کشور نمی‌آورند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/376644c7-20ef-45fa-a2d8-17caac25f038"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات