728 x 90

گفتگوی العربیه با نصرالله مرندی زندانی سیاسی هوادار مجاهدین به مدت ۱۰ سال، از شاهدان قتل‌عام مجاهدین به حکم خمینی در سال ۱۳۶۷

گفتگوی العربیه با نصرالله مرندی زندانی سیاسی هوادار مجاهدین از شاهدان قتل‌عام ۶۷
گفتگوی العربیه با نصرالله مرندی زندانی سیاسی هوادار مجاهدین از شاهدان قتل‌عام ۶۷

گفتگوی العربیه با نصرالله مرندی

زندانی سیاسی هوادار مجاهدین به مدت ۱۰سال

از شاهدان قتل‌عام مجاهدین به حکم خمینی در سال۱۳۶۷

در رابطه با محاکمه حمید نوری «العربیه» با نصرالله مرندی یکی از شاهدان این پرونده در دادگاه استکهلم که در جلسات استماع هم شرکت کرده گفتگویی انجام داده که در زیر می‌آید:

نصرالله مرندی از شاهدان محاکمه حمید نوری در سوئد

آقای نصرالله مرندی، لطفاً در ابتدا خود را برای خوانندگان «العربیه» معرفی کنید و از سابقه فعالیت و زندانی شدن خودتان در ایران بگویید.

من در آبان سال۱۳۶۰ در حین تردد در تهران توسط پاسداران شناسایی شدم. به من ایست دادند به ایست آنها توجه نکردم و برای خارج شدن از تور از محل دور شدم که هدف رگبار قرار گرفتم. گلوله به پایم اصابت کرد و نقش زمین و بیهوش و توسط سپاه دستگیر شدم ابتدا مرا به بیمارستان سپاه که در عین‌حال شکنجه‌گاه نیز بود بردند و سپس در حالی‌که هم‌چنان مجروح بودم مرا به شعبه۸ اوین منتقل کردند در ادامه به‌مدت ۱۰سال در زندانهای اوین، قزل‌حصار و گوهردشت زندانی بودم علت دستگیری من نیز هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران بود.

 

آقای مرندی مشاهدات شما درباره حمید نوری در دوره زندان چه بوده که شما خواستید علیه او در دادگاه سوئد شهادت دهید؟

طبعا من مانند همه زندانیان در طول سال‌های اسارت و در اتاق‌های بازجویی و شکنجه‌گر چه اغلب چشمانمان بسته بود ولی در برخی شرایط به‌خصوص وقتی بازجوها و شکنجه‌گرها به بند می‌آمدند آنها را می‌دیدیم و اسم و قیافه آنها را به‌خاطر می‌سپردیم من شخصاً طی این سالیان به‌ویژه در دوران قتل‌عام ۱۳۶۷ شاهد جنایات حمید نوری بودم. من تاکنون دو بار توسط مقامات قضایی سوئد در مورد جنایات این متهم استماع شده‌ام.

 

آیا به‌نظر شما و بر حسب تجربه جلسات استماع شما، در دادگاه به‌طور کامل اتهامات حمید نوری محرز شده و شهود و مدارک کافی برای محکومیتش وجود دارد؟

بله قطعا... واقعیت این است که در تابستان ۱۳۶۷ شخص خمینی با صدور یک فتوا دستور داد که تمامی زندانیان سیاسی وابسته به مجاهدین خلق که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود بودند و حاضر به تسلیم نشده بودند، قتل‌عام شوند. کمی بعد موج اعدام سایر زندانیان سیاسی را هم در برگرفت. به فرمان خمینی هیئت‌های مرگ سه نفره در شهرهای مختلف تشکیل شد. زندانیان در مقابل دادگاههای چند دقیقه‌ای به جرم هواداری از مجاهدین اعدام می‌شدند. دست‌کم ۳۰هزار زندانی سیاسی در عرض چند ماه قتل‌عام شدند. در برخی روزها در زندان اوین و گوهردشت چند صد زندانی قتل‌عام شدند. قربانیان شب‌ها در گورهای دسته‌جمعی مخفیانه به خاک سپرده می‌شدند. فقط تعداد معدودی از جمله من بازماندگان این قتل‌عام هستیم.

 

آقای مرندی خود شما مشخصاً چه مشاهداتی در زندان داشتید که در خصوص آنها در دادگاه علیه حمید نوری شهادت دادید؟

من شخصاً در آنچه به راهروی مرگ گوهردشت موسوم است حضور داشتم. مشخصاً در ۱۵مرداد ۱۳۶۷ در راهروی مرگ گوهردشت بودم و حمید نوری آنجا حضور فعال داشت و شاهد بودم که او چگونه زندانیان را برای اعدام به انتهای راهرو می‌برد. برخی از نفراتی که هم بند بودیم و همان روز «شهید» شدند عبارتند از:

طاهر بزاز حقیقت‌طلب، قاسم سفیان، علی حق وردی، علی وصلی، ... این قتل‌عام یکی از بدترین موارد جنایت علیه بشریت در نیمه دوم قرن بیستم می‌باشد. من و تعدادی از دیگر از زندانیان سابق هواداران مجاهدین که شاهدان قتل‌عام بودیم، از ژانویه تا دسامبر سال۲۰۲۰، حضوری یا از طریق کنفرانس ویدیویی به مقامات قضایی سوئد شهادت داده‌ایم و توضیح دادیم که چگونه حمید نوری زندانیان را شکنجه کرده و بسیاری از آنها را به محل اعدام هدایت کرده و شخصاً در اعدام آنها شرکت داشته.

شماری از این زندانیان و هم‌چنین برخی از خانواده‌های مجاهدین اعدام شده به‌عنوان شاکی در این پرونده پذیرفته شده‌اند.

اگر چه ابعاد جنایات رژیم آخوندی در سال۱۳۶۷ قابل بیان نیست، ولی به‌نظرم شهود و مدارک کافی برای محکومیت متهم و به تبع او رژیم آخوندی در دادگاه وجود دارد.

 

انتظار شما و دیگر زندانیان سابق و خانواده قربانیان کشتار زندانیان سیاسی در ایران از دادگاه سوئد چیست؟

قتل‌عام ۱۳۶۷ که بالاترین مقامات رژیم مستقیماً درگیر آن بوده‌اند با ساختار این رژیم گره خورده است، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه فعلی، شخصاً به‌عنوان یکی از اعضای هیأت مرگ تهران در قتل هزاران نفر دست داشته است. وزیر دادگستری فعلی که به‌خاطر نقض حقوق‌بشر در لیست تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد، عضو هیأت مرگ در استان خوزستان در جنوب غرب ایران بود. وزیر دادگستری قبلی روحانی، مصطفی پورمحمدی نیز عضو دیگر هیأت مرگ تهران بود. قتل‌عام در سال۶۷ تمام نشد، بلکه ادامه دارد و مسئولان آن نیز هم‌چنان در مصدر کار هستند.

سازمان مجاهدین خلق ایران از سال‌ها قبل درگیر یک کارزار گسترده برای اثبات همین بوده است. برای آن که مسئولان اصلی این جنایات از جمله سران رژیم ایران در مقابل یک دادگاه بین‌المللی قرار گیرند. فراخوان به تشکیل یک هیأت تحقیق توسط گزارشگران سازمان ملل قدم اول در این رابطه است. خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم در زمان قتل‌عام رئیس‌جمهوری رژیم بود و از جمله افرادی است که باید به‌خاطر این جنایت در مقابل دادگاههای بین‌المللی قرار گیرد. ما به این تلاشمان ادامه خواهیم داد و مطمئن هستیم که به نتیجه خواهد رسید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12f052d6-77ed-4c7a-982a-741a18b3e05b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات