728 x 90

گسترش اعتراضات به برگزاری مراسم محرم؛ آخوند فاضل میبدی: نه‌تنها مستحب نیست، بلکه حرام است

برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی
برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی

به‌دنبال پافشاری خامنه‌ای و روحانی برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم برای به قربانگاه فرستادن عامدانه مردم در ادامه استراتژی اجساد و کلان تلفات انسانی، اعتراضات نسبت به برگزاری عزاداری بدون توجه به فاجعه کرونا گسترده‌تر می‌شود. آخوند محمدتقی فاضل میبدی از آخوندهای حوزه علمیه قم در جنگ و دعوای آخوندی به مخالفت با برگزاری مراسم محرم گفت: «اگر نظر کارشناسان بر این باشد که ممکن است و احتمال دارد در عزاداریها و احیای مراسم شیوع بیماری بیشتر شود، می‌توان گفت حتی برگزاری آن نه‌تنها مستحب نیست، بلکه حرام است. چون احتمال شیوع زیاد است و نباید برگزار کرد».

آخوند فاضل میبدی گفت: «عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم به‌دلیل کرونا، خللی در دین وارد نمی‌کند نباید مصلحت عده قلیلی که هویت صنفی آنها در مراسم عزاداری است، در نظر گرفته شود. این که به نام دین ااحتمالاً افراد را بیمار کنیم یا به کام مرگ بکشانیم، اتفاق بسیار بدی است. عده‌یی طوری وانمود می‌کنند که گویی با تعطیلی مراسم عزاداری بناست دین از پا دربیاید. عزاداریهای امروز ما، به‌دلیل وجود انحراف و خرافات، بدون کرونا هم بدون آسیب نیست».

وی خطاب به آخوند روحانی گفت: «تعجب می‌کنم. چرا به‌گونه‌یی صحبت کردند که ما حتماً مراسم محرم را برگزار می‌کنیم و از شرط زدن ماسک گفتند؟ امروز در روستاها چه کسی ماسک می‌زند؟ اصلاً چه کسی ماسک گیرش می‌آید؟ افراد زیادی در جامعه حتی پول خرید ماسک ندارند. نیمی از مردم به هر دلیل از ماسک استفاده نمی‌کنند. حتی در پایتخت که شهر پیشرفته‌ای است، بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند. این‌که به نام امام حسین و به نام دین هزاران انسان را بیمار کنیم و تعداد زیادی را به کام مرگ بکشانیم، اتفاق بسیار بدی است». (روزنامه حکومتی ستاره صبح ۸مرداد۹۹)

خاطرنشان می‌شود آخوند مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز گفته بود: «آنچه ما از فرمایشات و تدابیر مقام معظم رهبری می‌توانیم استنباط کنیم، این است که عزاداری نباید تعطیل شود» (خبرگزاری میزان ۶مرداد).
آخوند اعرافی «مدیر حوزه‌های علمیه» هم گفت که خامنه‌ای بر «روشن نگه‌داشتن این مشعل (عزاداری) تأکید داشت» (تلگرام خبر فوری ۶مرداد).

روزنامه حکومتی مستقل ۷مرداد نوشت: «وقتی آقای روحانی دستور به برگزاری تجمعات گسترده و پرتعداد ماه محرم می‌دهد و از سوی دیگر مراسم عروسی و عزا را مسبب شیوع کرونا معرفی می‌کند، حقیقتاً حس زندگی در یک سیرک یا بهتر بگویم مزرعه‌ٔ حیوانات اُروِل را به شهروندان القا می‌کند. مردم بلاتکلیفند میان دست‌های شرمنده‌ٔ خالی و مدیران سیر بی‌دغدغه! احساس می‌کنند به عمد رها شده‌اند تا کشته شوند».

مینو محرز عضو کمیته حکومتی کرونا درباره فاجعه برگزاری مراسم محرم با بیان "حضور کوتاه با ماسک هم در چنین فضاهایی خطرآفرین است" روز سه‌شنبه ۷مرداد گفت: «هنوز در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استانها در وضعیت قرمز هستند. کمتر از یک ماه دیگر تا محرم مانده و معلوم نیست چه می‌شود. اگر شیب ابتلا به کرونا کم هم بشود، کلاً باید جلوی تجمع گرفته شود و فاصله‌گذاری فیزیکی با شدت اعمال شود. حضور در یک محیط بسته حتی با ماسک هم نباید طولانی باشد. جمعیتی که برای عزاداری در مسجد یا هیات حضور پیدا می‌کند، انبوه است و حتی حضور کوتاه با ماسک هم در چنین فضاهایی خطرآفرین است».

مینو محرز روز گذشته ۶مرداد هم گفته بود: «اگر این اجتماعات در همه ایران برگزار شود، فاجعه خواهد شد. ایمنی گله‌ای در شرایطی که می‌بینیم ممکن است فرد دوباره مبتلا شود بی‌معنی است. جمعیتی که برای عزاداری در مسجد یا هیات حضور پیدا می‌کند انبوه است و حتی حضور کوتاه با ماسک هم در چنین فضا‌هایی خطرآفرین است. این تجمعات خطرناک خواهد بود. کسانی که تا الآن مبتلا نشده‌اند و با ممنوعیت تجمع‌ها، جلوی ابتلای آنها گرفته شده، با برگزاری این اجتماعات مبتلا خواهند شد».

مسعود مردانی عضو ستاد مقابله با کرونا روز دوشنبه ۶مرداد گفت: «برگزاری هر گونه تجمع جایز نیست زیرا با وضعی که کشور دارد و شاهد طغیان مجدد بیماری کروناست، برگزاری هر تجمعی جایز نیست و این ربطی به محرم و صفر هم ندارد. هیچ‌کس در ستاد کرونا اعتقادی به ایمنی گله‌ای ندارد و چنین پیشنهادی نمی‌دهد. هنوز در شیب وحشتناک ابتلا به کرونا هستیم و خیلی از استانها در وضعیت قرمز است. کمتر از یک ماه دیگر تا محرم مانده و معلوم نیست چه می‌شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4974f7cc-a25b-431c-8479-065f9008e177"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات