728 x 90

چپاول بی‌حدوحصر مردم از طریق ارز ۴۲۰۰تومانی!

چپاول مردم از طریق ارز ۴۲۰۰تومانی
چپاول مردم از طریق ارز ۴۲۰۰تومانی

تلاطم بازار ارز و گران‌شدن سرسام‌آور نرخ آن فشار زیادی روی معیشت مردم وارد آورده است. تاکنون دولت روحانی و نهادهای ذیربط حکومتی عناصر خرده‌پا و دلالان جزء را عامل گرانی و اختلال در بازار ارز معرفی می‌کردند.

اما اکنون که در اثر جنگ‌وجدال باندی، بانک مرکزی ناگزیر به انتشار بخشی از لیست شرکتها و نهادهایی شده است که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، مشخص شده است که بسیاری از شرکتها و عناصر وابسته حکومتی به اسم بخش خصوصی ارز دولتی با نرخ پایین دریافت کرده‌اند اما کالا را با نرخ بازار آزاد عرضه کرد‌ه‌اند و یا اساساً مابه‌ازای ارز دریافت کرده کالایی وارد نکرده‌اند.

به‌گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ۳ماه گذشته ۴۰۰پرونده مربوط به قاچاق ارز به ارزش ۲۵۰میلیون دلار کشف شده است.

به گفته این مقام رژیم دستگاههای دولتی در استفاده از دلار ۴۲۰۰تومانی دولتی تخلفات داشته‌اند.(خبرگزاری مهر ۱۶تیر ۹۷)

چند روز پیش بانک مرکزی فهرست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰تومانی(نرخ دولتی ارز) را هم منتشر کرد.

فهرست نهادها و افراد دریافت‌کننده ارز در برگیرنده ۱۵۰۰شرکت، نهاد و فرد است که با ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی کالا وارد کرده‌اند که تعدادی از آنها با ارز دولتی کالاهای غیرمرتبط وارد کرده‌اند!

به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله این نهادها، نهادی وابسته به یکی از وزرات‌خانه‌‌ها است که از معافیت تعرفه‌‌یی برخوردار است و به همراه وسایل پزشکی تلویزیون وارد کرده است!

یک شرکت خودروسازی به نام ماموت خودرو، با تعرفه چای‌ساز و قهوه‌ساز، ارز دولتی گرفته است!

باشگاه فوتبال البدر هرمزگان یک میلیون و ۶۸۲هزار یورو برای دریافت واردات تایر خودروی سواری و ۷۱۷هزار یورو ارز دولتی برای واردات تایر کامیون و اتوبوس دریافت کرده است!(خبرگزاری مهر ۱۰تیر ۹۷)

یک شرکت دیگر به نام رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب برای واردات چای ۱۳۴هزار یورو ارز دولتی گرفته است.

شرکت پترویاس در حوزه نفتی فعالیت می‌کند اما با ارز ۴۲۰۰تومانی خوراک دام وارد کرده است.

شرکت رایانه کیان در حوزه گوشی‌های همراه فعال است، اما با ارز دولتی چای‌ساز و قوه‌ساز وارد کرده است.

در زمینه واردات خودرو هم موارد زیادی از شرکتها هستند که هیچ سابقه‌‌یی در امر تولید و یا مونتاژ خودرو ندارند اما اقدام به گرفتن ارز دولتی و واردات خودرو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس ۳تیر ۹۷۱۰شرکت، ارز ۴۲۰۰تومانی را در بازار آزاد فروخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا از ۲۲۰میلیون یورو ارز برای واردات موبایل ۱۴۵میلیون یورو ارز تخصیص داده شد هنوز به گوشی همراه تبدیل نشده‌اند.(خبرگزاری ایسنا ۵تیر ۹۵)

البته گوشی‌هایی هم که به ارزش تقریبی ۷۵میلیون یورو وارد شدند به قیمت بازار آزاد ارز به مردم عرضه شدند.

روزنامه آفتاب یزد وابسته به باند روحانی ۱۱تیر ۹۷ گزارش قابل‌توجهی در زمینه واردات کالاهای غیرضروری با ارز دولتی و واردشدن کالاهای غیرمرتبط توسط نهادها و شرکتهای حکومتی دارد که بخشی از این گزارش به شرح زیر است:

«اولین نکته که در این لیست بلندبالا جلب‌توجه می‌کند، این مسأله است که بنا بر اعلام صریح مقامات دولتی از جمله اسحاق جهانگیری، نهاوندیان و بیش از همه نوبخت و واعظی که بارها در نشست‌های خبری تأکید کردند که ارز دولتی تنها به واردات کالاهای ضروری و اساسی مردم اختصاص می‌یابد، اما در این لیست در نهایت ناباوری مشاهده می‌شود که حاشیه‌‌یی‌ترین کالاها توانسته‌اند در سایه قدرت لابی و نفوذ، ارز دولتی دریافت کنند. میلیونها یورو به واردات بخارشور دوکاره و موز و لوبیای چشم‌بلبلی اختصاص یافته است».

 

آب‌سردکن و اتوپرس

لیست با شرکتهایی که برای دریافت کالای بسیار ضروری اتوبرقی و اتوپرسی ارز دریافت کرده‌اند، آغاز می‌شود. ۲۰شرکت برای واردات اتوپرسی و برقی ارز ارزان گرفته‌اند و بنا بر اعلام مقامات صنفی، این کالا در بازار افزایش قیمت ۵۰درصدی را شاهد بوده است. حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی را «افزایش قیمت ارز» عنوان کرده است.

همچنین در برابر ارز دولتی ارزان‌قیمت اختصاص داده شده برای آب‌سردکن، علی جمالی، رئیس اتحادیه خدمات تولید صنایع برودتی، به آفتاب یزد گفت که کارخانجات داخلی توان تأمین کامل انواع آب‌سردکن را دارند، اما کارخانه‌های بزرگ با ارز دولتی از ترکیه آب‌سردکن کم‌کیفیت وارد می‌کنند.

 

آب‌سبزی‌گیر

مورد بعدی لیست، واردات مخلوط‌کن میوه خانگی و کالای بسیار ضروری آب‌سبزی‌گیر است، در میان دریافت‌کنندگان ارز برای واردات آب‌سبزی‌گیر نام یک... نیز دیده می‌شود و یا شرکت بازرگانی «س» بین‌المللی «پ» که بدون داشتن کوچکترین اثری از فعالیت و سابقه کار، تنها چند ماه از تأسیس و ثبت این شرکت می‌گذرد و هیأت‌مدیره آن چند خانم هستند که باید نسبت آنها با مسئولان مورد بررسی قرار گیرد، این شرکت در مورد فعالیت خود موارد بسیار زیاد و مطلقاً بی‌ارتباطی را عنوان کرده از جمله تولید سیمان، تولید خمیر کاغذ، تولید لوله‌های پلیمری و البته واردات و صادرات. از این‌گونه شرکتها در این لیست بسیار هستند.

 

برنج

مدیرعامل شرکت بستنی‌سازی «م» بیش از ۶۳میلیون یورو برای واردات برنج دریافت کرده است. شرکت «ح.م.ک» با عضویت «ف. د» که فعالیت خود را مرمت آثار باستانی اعلام کرده است، بیش از ۴میلیون و ۳۰۰هزار یورو برای واردات برنج سفید، ارز دریافت کرده است. شرکت شعله تجارت ستاره که متعلق به ۲تبعه خارجی است، بیش از ۳میلیون یورو ارز برای واردات برنج سفید دریافت کرده است.

 

پکیج دومنظوره 

۷شرکت برای واردات پکیج دومنظوره، ارز دولتی دریافت کرده‌اند، بیژن عطارد، رئیس صنف تأسیسات مکانیکی ساختمان، به آفتاب یزد گفت که پکیج‌ها و کالاهای مرتبط با تأسیسات ساختمانی به‌طور متوسط به بهانه افزایش نرخ ارز ۳۰ تا ۴۰درصد گران شده است. وی گفت شرکتهای داخلی می‌گویند موجودی نداریم و پکیج‌های تولیدی را صادر می‌کنند و در مقابل برخی شرکتهای دیگر پکیج وارد می‌کنند! و ما مجبوریم با عدم موجودی در بازار و گرانی سر کنیم. کسی هم نظارتی ندارد.

 

تایر 

۸۶شرکت صدها میلیون یورو ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات تایر دریافت کرده‌اند تا قیمتها در بازار متعادل بماند، نرخ برخی از انواع تایر در بازار بیش از ۶۰درصد افزایش قیمت داشته است. مؤسسه ورزشی البدر برای واردات تایر ۱۶۸۲هزار یورو دریافت کرده است.

 

تبلت 

۸شرکت برای واردات تبلت ارز دولتی دریافت کرده‌اند، رئیس اتحادیه فناوران رایانه علت افزایش ۷۰درصدی در برخی مارک‌های تبلت را احتکار این کالا و عدم عرضه آن به بازار از سوی برخی واردکنندگان و فروش آن در بازار با ارز آزاد اعلام کرد.

 

قهوه‌ساز 

۲۰شرکت برای واردات قهوه‌ساز لوکس و چندمنظور ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده‌اند، از جمله آنها شرکت فرآورده‌های غذایی «م» است که موضوع فعالیت آن تولید تنقلات است.

 

خمیر کاغذ 

۶۷شرکت برای واردات خمیر کاغذ ارز دریافت کرده‌اند، غلامرضا شجاع، نماینده صنف مصرف‌کنندگان کاغذ، در گفتگو با ایسنا افزایش قیمت ارز را دلیل گرانی کاغذ عنوان کرده بود.

 

دستگاه شستشوی آسان خودرو از نوع خانگی

ظاهراً دستگاهی برای شستن ماشین در منزل وجود دارد که کار شستشوی ماشین در حیاط منزل را راحت‌تر می‌کند، از نظر مدیران وزارت صنعت، این کالا ضروری و اساسی تشخیص داده شده و به ۸شرکت برای واردات آن دلار ۴۲۰۰تومانی پرداخت شده است.

 

م.م بزرگ هم‌چنان پیشتاز

«بدون هماهنگی با او نمی‌توان در بازار خوراک دام و کنجاله کار کرد»، این سخنان مسئولان یکی از صنوف تولید مرغ و طیور در گفتگو با آفتاب یزد بود. او که در دولت قبل تنها در یک مورد ۶۷۰میلیون یورو برای واردات خوراک دام ارز دریافت کرده بود، بر اساس گفته‌های مقامات وزارت جهاد کشاورزی، قرار بر این بود که به حکومت او بر بخش عمده‌‌یی از صنعت غذایی کشور پایان داده شود. قولی که بر اساس لیست اعلامی ارزبگیران ظاهراً به آن عمل نشده است، شرکتهای متعلق به او بیش از ۳۰۰میلیون یورو ارز دریافت کرده‌اند. شرکت «س.ا.آ» که ارز اهدایی به آن در سال ۹۲ جنجال به‌پاکرد امسال نیز در یک مورد ۱۲میلیون یورو دریافت کرده است. وزیر جهاد سازندگی در مجلس به‌خاطر حمایت از این شخص از نمایندگان کارت زرد گرفت، او با استفاده از بیش از ۱۰شرکت، خوراک دام وارد می‌کند.

 

شرکتهای یک‌شبه

ظاهراً تأسیس شرکت کاغذی برای اخذ ارز برای واردات خوراک دام امری سودآور است. شرکتهای یک‌شبه در این عرصه فراوان هستند.

 

شرکت حقوقی و خوراک دام

شرکت «ه.پ» خاورمیانه در اساسنامه، یک شرکت حقوقی بوده که هدف خود را طرح دعاوی حقوقی در مجامع داخلی و بین‌المللی عنوان کرده است، این شرکت بیش از یک میلیون و ۹۰۰هزار یورو ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات خوراک دام دریافت کرده است.

 

اخذ ارز به هر طریق 

شرکت راه و ساختمان «آ.ا» برای واردات صفحه کلید کامپیوتر از وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی‌نامه برای دریافت ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده است.

 

تقابل فولاد و عدس

شرکت «گ.ف.ن» که حوزه فعالیتش ذوب‌آهن و فولاد است برای واردات عدس، ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده است، رئیس هیأت‌مدیره آن از افراد مشهور است.

 

واردات ضروری موز 

۲۹شرکت برای واردات موز، دلار ۴۲۰۰تومانی دریافت کرده‌اند، حوزه فعالیت یکی از آنها به نام ثنا پوشاک، تولید پوشاک است.

 

واقعیت این است که تمامی این شرکتها و نهادهایی که ارز دولتی دریافت می‌کنند کالای وارداتی را با نرخ بازار آزاد به بازار عرضه می‌کنند و سودهای کلان و بادآورده‌‌یی از جیب مردم به جیب می‌زنند.

این امر آن‌چنان واضح است که مقامات رژیم نیز اذعان می‌کنند بسیاری از این شرکتها با وجود تخصیص ارز ارزان اقدام به گران‌فروشی می‌کنند، یعنی این‌که جنس را با ارز دولتی ۴۲۰۰تومانی گرفته و با نرخ بازار آزاد فروخته‌اند.

ملاحظه می‌شود که چگونه دولت ضدمردمی، شرکتهای به‌اصطلاح خصوصی و یا به‌عبارت دقیق‌تر خصولتی و عناصر وابسته به حاکمیت با چاپیدن مردم از طریق بازی با نرخ ارز و از طریق موارد تقلبی که در بالا به آنها اشاره شد چگونه هم اموال مردم را می‌چابند و هم عرصه را بر زندگی مردم تنگ می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1646bfc1-618b-444a-b9d4-c8698dc037c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات